Puterea de cumpărare a românilor este cea mai scăzută din UE
Capacitatea consumatorilor de a-şi permite bunuri şi servicii diferă mult de la o ţară la alta, în şase ţări, între care şi România, accesibilitatea fiind mai mică de jumătate din media UE, relevă un studiu al Comisiei Europene, dat publicităţii în această săptămână.
Puterea de cumpărare a consumatorilor români este cea mai scăzută în rândul celor din statele Uniunii Europene, cu mult sub media celor 100 de puncte stabilite de Executivul comunitar, în funcţie de diferenţele de preţuri şi salarii între cele 27 de ţări, potrivit unui raport dat publicităţii în această săptămână de Comisia Europeană. Consumatorii din treisprezece ţări europene se bucură de o putere de cumpărare peste medie - consumatorul luxemburghez fiind cel mai avantajat (cu 188 de puncte, pe scara stabilită de Executivul comunitar), iar la polul opus aflându-se cel din România, ţară care nu obţine decât 22 de puncte, menţionează sursa citată, precizând că Spania obţine 96 de puncte, după Italia, cu 103 puncte, ori Franţa, cu 110. Indicele lipsurilor materiale este unul dintre cele mai semnificative, mai notează publicaţia spaniolă, precizând că acesta măsoară procentajul celor ale căror condiţii de viaţă sunt grav afectate de lipsa resurselor. Astfel, este vorba de oameni care nu-şi pot permite cheltuieli neprevăzute, o săptămână de vacanţă, ipoteci ori plata facturilor pentru servicii publice de necesitate, să mănânce frecvent carne, pui ori peşte, să-şi încălzească adecvat locuinţele, să aibă maşină de spălat vase, televizor color, telefon ori maşină. Comisarul european pentru Sănătate şi protecţia consumatorilor, maltezul John Dalli, promite că, pe durata mandatului său, va acorda o atenţie specială protecţiei drepturilor consumatorilor în sectoare precum energia, telecomunicaţiile ori serviciile financiare - pentru început garantându-le cetăţenilor că primesc informaţie eficientă, relevantă şi uşor de înţeles, astfel încât să ia decizii avizate.