Ramuri binecuvântate pentru credincioși din Capitală
Credincioși bucureșteni și pelerini au participat duminică, 23 iunie, în Catedrala Patriarhală din București la rânduielile bisericești prilejuite de praznicul Pogorârii Duhului Sfânt. Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, a săvârșit Sfânta Liturghie, urmată de Vecernia plecării genunchilor, în cadrul căreia au fost lecturate șapte rugăciuni speciale. În ctitoria voievodală de pe Colina Bucuriei, sfintele slujbe au fost săvârșite de Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
Marea sărbătoare a Pogorârii Duhului Sfânt a fost sărbătorită cu bucurie duhovnicească de numeroși credincioși și pelerini care au urcat duminică Colina Bucuriei, împărtășindu‑se de darurile Sfântului Duh care Se coboară peste cei credincioși la toate slujbele Bisericii. În această zi de însemnat praznic împărătesc, în mijlocul mulțimii de credincioși care s‑au strâns în duh de comuniune și rugăciune la Catedrala Patriarhală, a poposit Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal.
Preasfinția Sa a oficiat Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, slujitori ai sfântului lăcaș, iar după citirea Sfintei Evanghelii a rostit un cuvânt de învățătură în care a arătat faptul că Pogorârea Duhului Sfânt reprezintă încheierea operei răscumpărătoare a Mântuitorului.
„Cincizecimea apare ca scopul ultim al iconomiei trinitare a mântuirii. Urmând Părinților, se poate spune chiar că «Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este marele Înaintemergător al Duhului Sfânt». Sfântul Atanasie zice: «Dumnezeu Cuvântul a asumat trupul omenesc, pentru ca noi oamenii să primim pe Duhul Sfânt. Dumnezeu Fiul S-a făcut purtător de trup, pentru ca noi să ne facem purtători de Duh (pnevmatofori)». După Sfântul Simeon Noul Teolog, «scopul și destinația întregii opere a mântuirii noastre prin Hristos este ca toți credincioșii să primească pe Duhul Sfânt», iar Nicolae Cabasila se întreabă: «Care este efectul și rezultatul actelor lucrării lui Hristos? Nimic altceva decât coborârea Duhului Sfânt peste Biserică». Prezența și lucrarea Duhului Sfânt au însoțit mereu lucrarea Mântuitorului Hristos”, a afirmat Preasfinția Sa.
Totodată, ierarhul a vorbit despre lucrarea Sfântului Duh în Biserică și în viața credincioșilor.
„Sălășluirea și lucrarea Duhului Sfânt în sufletul omului sunt cele mai proprii acțiuni ale Sale, pentru că sufletul este creat pentru această lucrare. Păcatul, care a slăbit relația omului cu Dumnezeu Creatorul, a pus sufletul într‑o stare contrară naturii sale. Sfântul Vasile cel Mare spune că «unirea Duhului cu sufletul nu se realizează prin apropierea spațială, ci prin depărtarea de patimi, de păcatele care ne‑au înstrăinat de Dumnezeu». Lucrarea Duhului Sfânt în noi cunoaște trepte de dezvoltare. Ea ne ajută să creștem în credința și dragostea noastră față de Dumnezeu și să ne împotrivim păcatului. De la credința începătoare, prin râvnă și voință, ajutați de Duhul Sfânt, ne înălțăm la o credință și dragoste tot mai înaltă față de Dumnezeu. Acesta e drumul de înaintare în sfințenie, cu ajutorul Duhului Sfânt, căci Lui I se atribuie opera de sfințire a noastră, la care trebuie să contribuim și noi, luptând să depărtăm tot ce este egoist și păcătos în noi. Dar prezența deplină a Duhului Sfânt în ființa umană are loc în Hristos. Fiul lui Dumnezeu, fiind singurul ipostas din Treime Care și‑a făcut proprie natura umană, a unit cu Sine și în starea de om pe Duhul Sfânt. De aceea Sfântul Chiril din Alexandria a putut spune: «Noi avem sălășluit în noi nu numai harul Duhului, ci și pe Duhul Sfânt». (...) Biserica, Trupul tainic al lui Hristos, este locul și mediul de manifestare a lucrării Duhului Sfânt între oameni și în oameni, pentru că ea este locul rugăciunii. Rugăciunea cere puterea lui Dumnezeu manifestată în Duhul Sfânt, iar Duhul vine fiind atras de rugăciune. Nu se fac rugăciuni acolo unde nu se crede în puterea lucrătoare a lui Dumnezeu, și nu vine puterea lui Dumnezeu acolo unde nu se fac rugăciuni! Biserica este locul întâlnirii concrete între rugăciunile noastre și puterea Duhului Sfânt, între Dumnezeu și noi oamenii în stare de rugăciune”, a spus Preasfinția Sa.
După Sfânta Liturghie, soborul de slujitori în frunte cu Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a oficiat Vecernia specială a plecării genunchilor. În cadrul rânduielii deasupra ramurilor de tei și de nuc, care simbolizează limbile ca de foc în chipul cărora Duhul Sfânt S‑a pogorât peste Apostoli la Cincizecime, ierarhul, apoi preoții au citit șapte rugăciuni speciale în care este invocată Sfânta Treime și sunt amintite darurile Duhului Sfânt, în număr de șapte, făcându‑se mijlocire și pentru cei adormiți.
La plecare, credincioșii care au participat la rânduielile bisericești săvârșite în Catedrala Patriarhală au primit pungulițe cu anafură și ramuri de tei și de nuc, care au fost stropite cu apă sfințită.