Răspunsuri duhovniceşti: Iubirea lui Dumnezeu este smerită

Un articol de: † Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal - 24 Martie 2010

Astăzi Fecioara Maria primeşte în pântecele ei pe Fiul lui Dumnezeu. Care este importanţa şi semnificaţia praznicului Bunei Vestiri? Cum putem primi şi noi vestea cea bună a mântuirii?

La Buna Vestire sărbătorim Taina minunată a Întrupării Fiului lui Dumnezeu în pântecele Preacuratei Fecioare Maria, taină prin care Cuvântul, Cel de o fiinţă cu Tatăl şi cu Dumnezeiescul Duh, Se coboară pe pământ şi Se face Om, pentru ca pe om să-l ridice din păcat, să vindece firea cea căzută a lui Adam prin unirea firii omeneşti cu firea cea dumnezeiască în Persoana Sa. Acest eveniment este "începutul mântuirii noastre", acum a fost schimbat cursul omenirii şi s-a împărţit istoria în două: înainte de Hristos şi după Hristos. Sărbătoarea de astăzi este numită Buna Vestire întrucât ne aduce Vestea cea Bună a mântuirii, aşteptată de zeci de veacuri de întreaga omenire, de la alungarea lui Adam şi a Evei din Rai, în urma păcatului. Sintagma "Buna Vestire" are acelaşi înţeles cu termenul "Evanghelie" din limba greacă. Sărbătoarea de astăzi însă nu este doar o Evanghelie (veste bună) către Maica Domnului, ci şi o Evanghelie despre Maica Domnului, întrucât textul citit astăzi din Sfânta Evanghelie de la Luca ne oferă cele mai multe date despre Maica Domnului din întreg Noul Testament. Buna Vestire ne oferă mai multe învăţături. Care sunt acelea? Mai întâi aflăm că Dumnezeu are iniţiativa mântuirii, din iubire de oameni El trimite îngerul la Fecioara Maria. Apoi învăţăm că iubirea lui Dumnezeu este una smerită, Dumnezeu Cel Atotputernic S-a smerit pe Sine luând chip de Om, chip de rob, ca pe noi să ne ridice la ceruri. Deşi se numeşte Buna Vestire a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, este şi o sărbătoare împărătească a Mântuitorului Iisus Hristos, pentru că Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire trebuie sărbătorit în primul rând. Mai aflăm şi cât de mare este smerenia Maicii Domnului. Când vede că Dumnezeu lucrează în viaţa ei pentru mântuirea lumii, se supune voinţei lui Dumnezeu şi zice: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!" (Luca 1, 38). Învăţăm că Sfânta Fecioară Maria este venerată ca cea dintâi dintre toţi sfinţii, fiind "mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită fără de asemănare decât serafimii" cinstirea ei fiind inaugurată de însuşi Arhanghelul Gavriil care a salutat-o prin cuvintele: "Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată eşti tu între femei!" (Luca 1, 28). Auzim în textul Evangheliei citit azi cum întreaga Sfântă Treime este prezentă în zămislirea Fiului lui Dumnezeu. Numai Fiul Cel veşnic al lui Dumnezeu se zămisleşte ca Om din pântecele Fecioarei Maria ca urmare a lucrării Duhului Sfânt asupra ei, dar este prezent şi Tatăl cu umbrirea, cu prezenţa.