„Recomandăm părinților să se implice în activitățile școlii”

Un articol de: Ștefana Totorcea - 19 Septembrie 2018

Părinții, profesorii și elevii s-au pregătit pentru noul an școlar 2018-2019, fiecare cu așteptările sale, mai ales că, între timp, s-au făcut și câteva schimbări pe anumite niveluri de învățământ. Am vorbit cu profesori și manageri de la trei școli ortodoxe din Capitală și din țară pentru a afla ce speranțe au, ce obiective, provocări și nevoi pe care le identifică în educarea tinerilor. „Cea mai mare provocare rămâne formarea personalității și a caracterului copilului”, susține Claudia Sive, directoarea Liceului Teoretic „Sfinții Trei Ierarhi” din București.

„Copilul, cu nevino­văția lui, este paradigma desăvâr­șirii și condiția de a intra în viața desăvârșită! Dascălii își pun sufletele, cer ajutor să zidească zid de apărare pentru a ocroti nestematele care se ascund în Cetatea inimii de copil. Zidul acesta trebuie construit din piatră, din piatră șlefuită, din piatră scumpă, din piatra cea de mare preț, vrednică a fi de Piatra din capul unghiului, care-i dă trăinicia, echilibrul, asumarea și statornicia.” Așa rostea cu emoție părintele profesor Vasile Gavrilă la o festivitate de deschidere a noului an școlar la Liceul Teoretic „Sfinții Trei Ierarhi” din București, proiect al cărui inițiator a fost chiar sfinția sa.

Dezvoltarea caracterului

Pentru că responsabilitatea este atât de mare, Claudia Sive, directoarea acestui liceu, consideră că „cea mai mare provocare rămâne formarea personalității și a caracterului copilului, ale viitorul adult. Dincolo de acumularea unor cunoștințe, cel mai dificil este să semeni un set de valori solide, pe baza cărora să se dezvolte armonios caractere puternice”. Și, pentru că fundamentul personalității copilului se formează începând din perioada preșcolară, se modelează în următorii ani și se consolidează în perioada adolescenței, Școala „Sfinții Trei Ierarhi” a înființat anul acesta și prima clasă de liceu. „Un copil care beneficiază de o educație completă (clasele 0-12) în spiritul și valorile creș­tine, într-o atmosferă armonioasă, la baza căreia stă bucuria de a trăi și de a cunoaște, va fi pregătit să facă față oricăror probleme, dileme și chiar crize cu care viața îl va confrunta”, mai spune directoarea liceului bucu­reștean.

Și la Școala „Anastasia Popescu” funcționează, încă din anul școlar 2016-2017, un liceu ortodox. Acesta are chiar profil pedagogic. Directoarea școlii, Mona Șerbă­nescu, explică în ce fel s-a ajuns la această decizie: elevii care terminau Școala Gimnazială „Anastasia Popescu” ajungeau la liceu, unde nu mai găseau aceeași căldură și apropiere. „Reveneau, se alintau alături de dascălii care îi știau de mici și, nu de puține ori, se alăturau echipei de profesori pentru proiectele noi, în şcolile de vară, ori în tabere. Erau cei mai pricepuți voluntari. Puteau fi cei mai buni profesori.” Atunci a apărut întrebarea: De ce nu și un liceu pedagogic care să ducă mai departe valorile școlii – credință, respect pentru copii și grijă pentru tot ce ne înconjoară?
„La finalul liceului, absol­venții pot lucra în grupele de grădiniță și în clasele primare, chiar în unitatea de învățământ ai cărei absolvenți sunt, putând astfel fi, din punct de vedere material, deja independenți”, explică doamna Șerbănescu.

Orientarea vocațională

Fiecare copil vine pe lume cu menirea și talantul său, pe care educația trebuie să-l șlefuiască, spune prof. Adela Panait, directoarea Şcolii Gimnaziale „Sfântul Antim Ivireanul” din Timișoara. Iar școala și familia trebuie să lucreze împreună și cu responsabilitate la evaluarea vocației copilului. Această conlucrare este o negociere care are ca scop „să argumenteze nevoia de a limita o cale nepotrivită pentru copil și de a-l orienta în altă direcție”, dacă este cazul, precizează doamna Panait.

Contribuția părinților și încrederea acestora în expertiza profesorilor sunt decisive. Chiar dacă și-ar dori o anumită carieră pentru copil, ar fi util să-și păstreze mintea deschisă și pentru alte opțiuni care l-ar putea ajuta pe copil să se simtă mai împlinit. Prof. dr. Georgeta Neagu de la Școala „Sfinții Trei Ierarhi” îi sfătuiește pe părinți să fie mai flexibili: „Chiar dacă aceștia tind să nu perceapă utilitatea anumitor discipline și să acorde importanță doar matematicii, limbii române și limbii engleze, ei ar trebui să înțeleagă că toate materiile sunt importante pentru formarea intelectuală şi dezvoltarea personalității copilului”.

Soluții la problema încărcării elevilor

Părinții se plâng adesea că școlarii sunt prea încărcați: multe teme, programe educaționale stufoase, teme până seara târziu. O soluție o oferă prof. Neagu: învățarea experienţială, care face din școală un loc al jocului și al plăcerii de a descoperi. „Caracterul excesiv teoretic al multor discipline face dificilă formarea unor abilități și competențe utile pentru viață. Însă un profesor bine pregătit și flexibil poate asigura caracterul aplicativ al cunoștințelor și poate realiza conexiuni intra și interdisciplinare, transdisciplinare.”

Și prof. Adela Panait crede că depinde de cum abordezi situația: „Timpul este pentru toți un inamic pe care trebuie să-l dominăm, să-l conducem pentru binele nostru”. Una din soluțiile care funcționează la „Sfântul Antim Ivireanul” este îmbinarea muncii intelectuale cu activitatea fizică și cu relaxarea. În plus, personalul facilitează atmosfera, relaționarea între elevi, care au nevoie să râdă, să se joace, pentru a veni cu plăcere la școală.

La „Sfinții Trei Ierarhi” din București, prof. dr. Georgiana Medrea Estienne gândește metode de dezvoltare personală prin care elevii învață să gestioneze încărcarea școlară într-un mod care le va fi util și în viitor: „Prin tehnici de autocunoaștere și gândire critică, elevii înșiși învață să-și stabilească priorități, să-și dozeze și orienteze efortul, menținând voința de a lucra constant”, explică ea.

Sfaturi pentru părinți

Cu ce mai pot contribui părin­ții la nevoile copiilor? În primul rând, spune prof. dr. Medrea Estienne, să evite capcana de a delega exclusiv școlii întreaga responsabilitate pentru formarea copiilor lor. Așteptările părin­ților, spune profesoara, merg dincolo de instruire, spre formarea temeinică a copiilor din toate punctele de vedere. De aceea, ele se pot realiza numai printr-o colaborare școală-familie. În acest scop, Liceul Ortodox „Sfinții Trei Ierarhi” propune și o școală a părinților, pentru ca familia să continue și acasă ceea ce școala sădește în ei.
Un alt sfat al profesoarei Medrea Estienne este ca părinții să-și comunice deschis și la timp impresiile despre evoluția copiilor. În schimb, pe colega sa, profesoara Neagu, o preocupă o nouă tendință: părinții supraprotectori. Aceștia se tem de expunerea copiilor la factorii de mediu și nu le permit participarea la activități în aer liber, sportive, extracurriculare. „Proiecte de tipul Școala părinților încurajează și elevii, și părinții să facă împreună activități extrașcolare. Acestea îi dezvoltă fizic și psihic pe copii, le consolidează relațiile interpersonale și îi clădesc interior. Noi le recomandăm părin­ților să se implice în activitățile școlii.”

Directoarea Adela Panait de la Şcoala gimnazială „Sfântul Antim Ivireanul” din Timişoara le transmite părinților un singur lucru, poate cel mai important: „Le-aș aminti cu drag că fiecare clipă alături de copil e atât de prețioasă pentru că întotdeauna recompensa e mai mare decât tot ce dăruiești în viața de părinte. De aceea, îmi permit să-i sfătuiesc să nu risipească copilăria”.

Utile

Anul școlar a început la 10 septembrie 2018, se încheie pe 14 iunie 2019 și are 34 de săptămâni. Ultimul an de liceu se încheie la 31 mai 2019, iar clasa a VIII-a, la 7 iunie 2019. Structura anului este similară celei din anul anterior, cu o vacanță în plus la nivelul preșcolar și primar: 27 octombrie - 4 noiembrie 2018.

Până în ianuarie 2019, școlile vor face opțiunile pentru Curriculumul la Decizia Școlii (CDȘ). Aceste opționale ar trebui să răspundă nevoilor insuficient acoperite de celelalte discipline și este bine ca părinții să le cunoască sau chiar să vină ei cu propuneri.

Guvernul prevede, începând din acest an, degrevarea de norma didactică a personalului cu funcții de conducere, îndrumare și control, pentru ca acesta să acorde timpul necesar activității manageriale.