Reforma manualelor a început cu clasa a V-a
Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a lansat procedura de achiziţie pentru noile manuale de clasa a V-a, depunerea ofertelor urmând să se încheie în data de 16 iunie, după care va urma evaluarea ofertelor, informează Agerpres. Reînnoirea şi revizuirea tuturor manualelor din învăţământul preuniversitar se vor încheia în anul 2020.
Depunerea ofertelor în cadrul procedurii de achiziție a noilor manuale școlare de clasa a V-a se va încheia la 16 iunie, anunță ministrul educației, Pavel Năstase. „Conform programului de reînnoire a manualelor, anul acesta este rândul clasei a V-a. Am aprobat prin ordin de ministru programele şcolare şi am lansat procedura de achiziţie pentru manualele noi de clasa a V-a. Suntem într-un grafic, astfel încât pe data de 16 iunie se termină depunerea ofertelor, urmează etapa de evaluare a acestor oferte. (...) Sperăm ca anul acesta, conform calendarului, să avem manuale şcolare noi pentru clasa a V-a înainte de începerea şcolii, în luna septembrie, adică în jur de data de 1 septembrie”, a precizat acesta.
Calendarul MEN privind reînnoirea şi revizuirea tuturor manualelor din învăţământul preuniversitar arată că acest proces ar trebui să se încheie în anul 2026. Însă pentru că este un orizont de timp foarte îndepărtat, Pavel Năstase susține că a gândit un proiect prin care această procedură să se finalizeze în 2020. Potrivit acestuia, la începutul anului şcolar 2017-2018, ar putea fi lansată producţia de manuale şcolare simultan pentru clasele VI-VIII, astfel încât elevii să aibă toate manualele de gimnaziu noi, dar şi revizuite în anul şcolar 2018-2019.
„Între timp, pregătim programele şcolare pentru liceu, pentru toate clasele de liceu, a IX-a - a XII-a, astfel încât să putem avea simultan manualele şcolare pentru clasele de liceu relativ la anul şcolar 2019-2020. Altfel spus, procesul de reînnoire a manualelor, care iniţial era prevăzut să se termine în 2026, se va termina în 2020”, a continuat Năstase. Acesta adaugă că „toată lumea solicită o simplificare a manualelor, relaţionată şi cu greutatea ghiozdanului”, care „afectează sănătatea copiilor”.
În paralel cu manualele pe hârtie, MEN va dezvolta şi o platformă de Resurse Educaţionale Deschise. „Este un concept foarte modern care va permite profesorilor din învăţământul preuniversitar să-şi publice modele de lecţie, care vor fi la dispoziţia celorlalţi profesori care predau disciplina respectivă şi la dispoziţia elevilor”, a explicat ministrul educației.
Specialiştii în domeniu atrag însă atenţia că reforma manualelor nu se poate face fără o schimbare profundă a programei şcolare. Într-o analiză a prof. univ. dr. Sorin Cristea, publicată în Tribuna Învăţământului, se arată că manualele şcolare, în oricare formă de construcţie sau exprimare (unice, alternative, opţionale, mai nou „digitale”), nu pot constitui o prioritate în cadrul unui proiect de reformă a învăţământului înaintea deciziilor de politică a educaţiei. Aceasta din urmă fixează schimbările fundamentale necesare la nivel de: finalităţi ale sistemului de învăţământ; structura de organizare a sistemului de învăţământ, pe niveluri, trepte, cicluri de instruire; şi conţinutul procesului de învăţământ, proiectat pedagogic într-o ordine curriculară şi logică foarte exactă. În opinia profesorului universitar, ordinea este: plan de învăţământ (cu gradul cel mai mare de stabilitate); programe şcolare (pe niveluri, trepte, cicluri, ani); manuale şcolare - elaborate ciclic în raport de programele şcolare (care au un caracter stabil, dar şi deschis).
Prof. univ. dr. Sorin Cristea mai subliniază faptul că dezbaterea actuală pe tema elaborării unor noi manuale şcolare ar trebuie să fie centrată asupra problemei esenţiale a relaţiei dintre programele şcolare şi manualele şcolare.