Relaţiile româno-cipriote, o pagină însemnată de istorie în duhul unităţii în Hristos
Preafericirea Voastră, Părinte Arhiepiscop al Ciprului, Hrisostom al II-lea, Înaltpreasfinţiile şi Preasfinţiile voastre,
D-le Preşedinte al Consiliului bisericesc al Sfintei Biserici „Maica Domnului Chryseleousa“,
Distinse autorităţi politice şi administrative ale statului,
Doamnelor şi Domnilor,
Deşi prea puţin puse în lumină, relaţiile româno-cipriote constituie de mai bine de cinci veacuri o pagină însemnată de istorie. Prima menţiune în acest sens datează de la sfârşitul secolului al XV-lea, privitoare la relaţiile comerciale pe cale maritimă între Moldo-Vlahia prin portul ei la Marea Neagră şi insula Cipru.2 Cu siguranţă, însă, au existat legături între Ţările Române şi Cipru mult mai devreme de secolul al XV-lea. Ulterior, relaţiile între cele două popoare au crescut în intensitate şi s-au dezvoltat cunoscând şi o diversificare a conţinutului lor. Sunt consemnate în istoria bilaterală, în afara relaţiilor comerciale, relaţii politice, sociale şi culturale.3
O pondere importantă au avut-o relaţiile bisericeşti, urmare a faptului că cele două popoare sunt de veacuri popoare creştine, mărturisitoare ale crezului ortodox. De bună seamă că acest fapt a constituit liantul principal al apropierii şi colaborării între fraţii creştini, în domeniile amintite mai sus.
Între primele contacte bisericeşti menţionăm prezenţa în Valahia a tânărului monah cipriot Luca, devenit ulterior Episcop al Buzăului şi Mitropolit al Târgoviştei. Acesta se pare că, din pricina ocupaţiei otomane a Ciprului de la sfârşitul secolului al XV-lea, a venit în Ţările Române unde a crescut şi s-a format din fragedă vârstă în viaţa monahală, deprinzând arta caligrafiei,4 devenind ulterior chiar un creator de curent caligrafic.5 A rămas în istorie pentru lucrarea sa bisericească, culturală, socială şi politică.6
O pagină istorică importantă a relaţiilor române-cipriote constituie întreg secolul al XVIII-lea, perioadă în care creştinii ortodocşi din Orient devin din ce în ce mai asupriţi de otomani. Aceştia le impuneau nenumărate dări şi biruri greu de suportat. În acele vremuri Ţările Române se bucurau de un oarecare statut de independenţă socială, economică şi politică. Notăm în acest context prezenţa în Moldo-Vlahia, atât la Bucureşti, cât şi la Iaşi, a mai multor reprezentanţi ai Patriarhiilor Apostolice şi ai aşezămintelor bisericeşti şi monahale din Sfântul Munte şi Cipru. Aceştia, mare parte dintre ei oameni luminaţi şi cu o vastă cultură, au ajutat în chip deosebit viaţa bisericească, duhovnicească, culturală şi educaţională din Ţările Române, beneficiind în acelaşi timp de generoase ajutoare financiare necesare continuării şi susţinerii vieţii creştine în locurile lor de obârşie.
În acest sens evidenţiem, relaţiile mănăstirilor Kykos7 şi Mahera8 cu voievozi şi mitropoliţi din Iaşi şi Bucureşti, iar cu referire la prezenţa cipriotă în Moldo-Vlahia, menţionăm în special pe cel comemorat astăzi, şi anume ieromonahul Kyprianos, devenit mai târziu Arhiepiscop al Bisericii Ciprului.
Arhiepiscopul Kyprianos, bunul păstor care a sprijinit eliberarea poporului său de sub jugul turcesc
Din perioada petrecută de acesta în Moldova evidenţiem câteva aspecte. În anul 1783, acesta împreună cu unchiul său, arhimandritul Charalambos, ambii membri ai obştii mănăstireşti Macheras, greu încercată din punct de vedere financiar, au venit în Moldo-Vlahia9. Ajunşi aici, rămân pentru mai mult timp. Remarcând şi apreciind caracterul şi calităţile diaconului Kyprianos, domnitorul Moldovei, Mihail Şuţu, îl încurajează să devină preot. Este hirotonit şi numit preot slujitor al Bisericii Domneşti din Iaşi, fiind ajutat să-şi finalizeze studiile la renumita Academia Domnească din capitala Moldovei.10
După aproape douăzeci de ani petrecuţi în Ţările Române, în 1802, ieromonahul Kyprianos şi unchiul său Charalambos s-au întors în Cipru în mănăstirea lor de metanie Macheras, ducând cu ei danii în bani şi mai multe odoare. Vrednic slujitor al Bisericii, ieromonahul Kyprianos, după îndeplinirea mai multor ascultări şi slujiri realizate cu responsabilitate şi cu dragoste de Dumnezeu şi de semeni, este ales Arhiepiscop al Ciprului.
În această slujire înaltă Arhiepiscopul Kyprianos s-a arătat a fi un bun îndrumător duhovnicesc iubindu-şi turma cea cuvântătoare, lucrând pastoral la catehizarea şi formarea păstoriţilor săi prin înfiinţarea de şcoli şi aşezăminte care să promoveze valorile culturale elenistice şi principiile duhovniceşti ale credinţei creştine. A rămas în istorie şi pentru aceea că a sprijinit eliberarea poporului său de sub jugul turcesc. De altfel, acest fapt şi mărturisirea credinţei creştine l-a costat pe bunul păstor Kyprianos viaţa, fiind executat de turci la 9 iulie 1821.
În acest context nu putem să nu amintim şi de principele Alexandru Ipsilanti, care, în capitala Moldovei, la Iaşi, porneşte lupta de eliberare de sub jugul otoman. Tot în Iaşi se întâlnesc şi astăzi atâtea semne ale prezenţei elene de-a lungul timpului, unul dintre acestea constituindu-l statuia ce a fost aşezată drept omagiu Arhiepiscopului Kyprianos în anul 2015 în Piaţa Prieteniei Româno-Elene.
Având această pagină de istorie bisericească scrisă de înaintaşii noştri, nădăjduim în continuare într-o relaţie şi mai dinamică, cu atât mai mult cu cât o importantă comunitate de români se află în Cipru, numeroşi preoţi cu familiile lor s-au stabilit şi slujesc Biserica Ortodoxă a Ciprului, iar mulţi oameni de afaceri ciprioţi se află în România.
Fiind în ajunul Duminicii Sfintei Cruci a Postului Mare a Sfintelor Paşti, nădăjduim ca puterea Sfintei Cruci a lui Hristos răstignit şi înviat să dăruiască poporului cipriot continuitate în aceeaşi determinare pe care a arătat-o în istorie pentru trăirea, promovarea şi apărarea valorilor creştine. Nădăjduim că Dumnezeu va ajuta şi la restaurarea şi reunificarea insulei.
Cu certitudine rugăciunea venerabilului Arhiepiscop Kyprianos se îndreaptă către Dumnezeu pentru împlinirea acestui sfânt deziderat cipriot, şi cu siguranţă că în rugăciunile lui este cuprins şi poporul dreptcredincios din Moldova pe care 20 ani l-a cunoscut îndeaproape şi l-a iubit, l-a slujit, identificându-se cu idealurile lui, care, în cele din urmă, au fost şi ale poporului cipriot, sau ale altor popoare creştine.
În final aş dori să mulţumesc Preafericirii Sale Arhiepiscopul Hrisostom, pentru invitaţia de a mă afla în mijlocul frăţiilor voastre la acest eveniment şi la această frumoasă sărbătoare. Este un prilej de bucurie şi de manifestare văzută a legăturii Bisericilor Română şi Cipriotă în duhul unităţii în Hristos. Vă transmitem pe această cale salutul frăţesc şi dragostea în Hristos a Preafericirii Sale Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, dimpreună cu rugăciunea sa înaintea lui Dumnezeu pentru poporul cipriot cel binecredincios.
Mijlocirile şi binecuvântarea Arhiepiscopului Kyprianos să fie cu noi, cu toţi!
1 Cuvântul Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, cu ocazia comemorării Arhiepiscopului Ciprian al Bisericii Ciprului (1756-1821), Nicosia, 18 martie 2017. Titlul şi intertitlul aparţin redacţiei.
2 Ariadna Camarino-Cioran, Relation roumano-chypriotes, Revue des études sud-est européennes, Tome XV, 1977, nr. 3, p. 494.
3 Ibidem, p. 494-508.
4 Mircea Păcurariu, Legăturile bisericeşti ale ţărilor române cu Insula Cipru, în Revista Mitropolia Olteniei, An XXXI, nr 10-12, 1979, p. 686.
5 N. Iorga, Danii româneşti în Cipru, Revista Istorică, An V, nr. 3, Martie, 1919, p. 47.
6 Mircea Păcurariu, art. cit., p. 688.
7 M. Beza, Biblioteci mănăstireşti în Palestina, Chipru şi Muntele Sinai, în revista „Academiei Române. Memoriile secţiunii literare“, Seria III, Tomul VI, 1932, p. 210.
8 Ibidem, p. 212.
9 Ariadna Camarino-Cioran, art. cit., p. 507.
10 Ibidem.