Religia, printre disciplinele obligatorii
În cadrul unei dezbateri pe tema noilor planuri-cadru pentru liceu, directorul adjunct al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Magdalena Balica, a spus că în lege există deja nişte discipline prevăzute ca fiind obligatorii, cum ar fi religia, tehnologia informaţiei şi educaţie fizică şi sport. În ceea ce privește materiile opționale, reprezentanții elevilor susțin că procentul de curriculum la decizia elevului ar trebui mărit, pentru că elevii „nu sunt la fel”, iar „o abordare unitară nu este eficientă”.
Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) au lansat, acum o lună, în dezbatere publică trei variante pentru planurile-cadru pentru liceu, filiera teoretică. După alegerea uneia dintre variante, noua programă pentru liceu urmează a fi implementată cu actuala generaţie de clasa a V-a. „Oficial sunt câteva sute de propuneri, fondul rămâne acelaşi: ce vrem să facem în cele 30 de ore cu elevii de la liceu, care este idealul educaţional, cum arată profilul absolventului de liceu, filieră teoretică, din România”, spunea recent ministrul educaţiei, Liviu Pop.
Într-o dezbatere organizată zilele trecute, directorul adjunct al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Magdalena Balica, a subliniat că revizuirea programei de liceu este o necesitate.
„S-au întâmplat foarte multe lucruri la nivel de învăţământ primar şi gimnazial. Este momentul să ne ocupăm de învăţământul liceal într-o logică pe care o urmează toate ţările care îşi schimbă curriculumul naţional. (...) Mai există o prevedere care ne-a obligat la revizuirea programelor şcolare şi aceasta este legată de faptul că programele şcolare prin lege acoperă doar 75% din timpul prevăzut în planul-cadru, 25% fiind activităţi pe care profesorul le propune la clasă şi sprijinul pe care doreşte să îl ofere diferitelor nevoi de învăţare ale elevilor pe care îi are”, a afirmat Balica, potrivit Agerpres.
Ea a spus că în lege există deja nişte discipline prevăzute ca fiind obligatorii, cum ar fi religie, tehnologia informaţiei şi educaţie fizică şi sport.
Pe de altă parte, reprezentanţii elevilor susţin că o dezbatere privind curriculumul pentru liceu ar trebui să se refere şi la pregătirea didactică a profesorilor şi afirmă că ar fi nevoie de o discuţie serioasă despre descentralizare, dar şi despre baza materială.
„O discuţie despre reforma curriculară fără o discuţie despre cariera didactică este în van. Este necesară o dezbatere foarte serioasă despre evaluare - evaluarea elevului, evaluarea profesorului, pentru că şi elevii trebuie să aducă un feedback modului în care profesorul derulează ora de curs, evaluarea şcolii şi evaluarea sistemului de educaţie”, a spus reprezentantul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, Alexandru Manda.
La rândul său, vicepreşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Petru Apostoaia, a spus că procentul de curriculum la decizia elevului ar trebui mărit, pentru că elevii „nu sunt la fel”.
„Ar trebui ca elevul împreună cu părintele şi cu dirigintele să discute şi să aleagă ce este mai bine pentru el. Fiecare elev este cu o tipologie diferită, învaţă diferit, iar o abordare unitară nu este eficientă. Ar fi foarte bine, considerăm noi, ca acest curriculum la decizia şcolii sau a elevului să conţină educaţie pentru sănătate, educaţie juridică, oratorie, critică şi multe altele care i-ar ajuta pe elevi să înţeleagă lumea în care trăiesc”, a spus elevul.
Și elevii din Iași susțin creșterea numărului de cursuri opționale. Într-o dezbatere organizată de Inspectoratul Școlar Județean Iași, la care au participat peste 400 de profesori, directori, elevi și părinți, discuția pe tema opționalelor a fost aprinsă, relatează presa locală. Au fost păreri care au cerut creșterea proporției de cursuri opționale (35-40%), idee apărată mai ales de elevi, dar și opinii argumentate, exprimate de reprezentanți ai directorilor, care au susținut o creștere a numărului de ore în trunchiul comun (70-75%).