Reparaţia auto cu piese contrafăcute a devenit infracţiune
Camera Deputaţilor a adoptat legea privind asigurarea RCA în care se stabileşte, printre altele, cum se vor calcula tarifele de referinţă la RCA, dar şi faptul că asiguraţii au posibilitatea să contracteze o poliţă de asigurare pentru o lună, să o suspende pe perioada imobilizării vehiculului şi să fie despăgubiţi indiferent de service-ul la care merg.
Cele mai importante prevederi ale legii RCA se referă la încheierea contractului RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului; la posibilitatea suspendării contractului la cererea asiguratului pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului sau pe perioada imobilizării vehiculului; la preţul RCA, care se calculează pe baza unui tarif de referinţă - prima de asigurare cu caracter orientativ determinată pe baza datelor statistice, prin aplicarea unei formule. Potrivit legii, tariful de referinţă se calculează semestrial de către un auditor extern, contractat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), după formula respectivă, şi se publică de ASF. Totodată, cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare, incluse în tariful de primă, nu pot depăşi cumulat 25% din tariful rezultat.
Tariful de referinţă pentru o poliţă RCA încheiată pe un an de zile de persoane cu vârste între 31 şi 40 de ani și care deţin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc este de 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei, a exemplificat Cornel Coca Constantinescu, prim-vicepreşedintele ASF. Pentru persoane juridice care deţin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc, tariful de referinţă este 957 de lei, faţă de un tarif de primă maxim de 992 de lei (-4%).
Un alt articol al legii stabilește ca asiguraţii să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, iar utilizarea de piese contrafăcute în efectuarea de reparaţii auto a devenit, în premieră, infracţiune.
Pentru determinarea primei de asigurare, asigurătorul RCA poate lua în calcul istoricul daunelor plătite, în ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum şi utilizarea unor tehnologii de tip telematics.
Legea a stârnit reacţii pozitive, dar şi de nemulţumire. Preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Munteanu, este de părere că, din perspectiva asiguraţilor, „faptul că apare un tarif de referinţă în piaţă şi că statul român este interesat să înfiinţeze o companie care să activeze în piaţa de asigurări obligatorie sunt elemente care vor duce în mod sigur la aşezarea preţurilor în timp”.
Munteanu crede însă că legea va fi atacată atât de către brokeri, cât şi de către asigurători, cei mai afectaţi fiind cei aproximativ 30.000 de brokeri care „nu vor putea supravieţui cu comisioanele pe care le vor primi de la asiguratori”.
Printre criticii legii se numără Mădălin Roşu, reprezentantul Biroului Asiguratorilor Auto din România (BAAR), care a apreciat că noii consumatori de poliţe vor plăti mai mult. „Din păcate, în viitor, toţi noii consumatori de poliţe vor avea probabil nişte costuri mărite sau breşe în care service-urile pot solicita mai mulţi bani, pot factura mult mai mult şi nu neapărat justificat”, a afirmat Roşu.
Viorel Vasile, preşedintele Patronatului Brokerilor, a criticat, la rândul său, plafonarea la 25% a cheltuielilor administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare.
Pe de altă parte, implementarea măsurilor prevăzute în legea RCA va elimina dezechilibrele din trecut, a apreciat Cornel Coca Constantinescu, care a adăugat că în momentul de faţă se respectă legislaţia în vigoare, adică ordonanţa de urgenţă care plafonează tarifele RCA. Legea adoptată urmează să fie promulgată de preşedintele ţării şi, ulterior, să intre în vigoare după 30 de zile.