Restituirea proprietăţilor confiscate de comunism
În Monitorul Oficial, nr. 278, partea I, din 17 mai 2013 a fost publicată Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România.
Actul normativ reglementează restituirea în natură sau prin intermediul compensării prin puncte (în cazurile în care restituirea în natură nu este posibilă) a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist din România, cu respectarea principiilor echităţii, prevalenţei restituirii în natură, transparenţei stabilirii măsurilor reparatorii şi menţinerii justului echilibru între interesul foştilor proprietari şi interesul general al societăţii.
Documentul aminteşte faptul că structurile învestite de lege cu atribuţii în procesul de restituire sau evaluare a imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă sunt: unitatea deţinătoare, entitatea învestită cu soluţionarea notificării, Comisia locală de fond funciar, Comisia judeţeană de fond funciar, Comisia specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase şi comunităţilor cetăţenilor minorităţilor naţionale din România, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor şi Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor.
Referitor la procedura restituirii imobilelor preluate abuziv în perioada regimului comunist, actul normativ stabileşte înfiinţarea Comisiei locale pentru inventarierea terenurilor. Principala atribuţie a acestei comisii o constituie întocmirea unei situaţii a terenurilor agricole ce pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate, specificându-se dacă respectivele terenuri sunt ocupate de izlazuri, sunt administrate de instituţii de cercetare, sunt în proprietatea publică şi privată a statului, constituie rezerva Comisiei locale de fond funciar sau sunt disponibile în vederea restituirii. După finalizarea ei, situaţia va fi avizată de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
De asemenea, comisiile locale de fond funciar au obligaţia de a prezenta o situaţie centralizată a tuturor cererilor de restituire nesoluţionate, în vederea stabilirii suprafeţei de teren necesare finalizării procesului de restituire.
Data de 1 martie 2014 este termenul-limită până la care Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară va realiza situaţia comparativă a cererilor de retrocedare şi a terenului disponibil, la nivel naţional şi de judeţ. Situaţia va fi comunicată, după concretizare, Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor şi Agenţiei Domeniilor Statului.
Actul normativ stabileşte că, până la data de 1 ianuarie 2016, comisiile locale şi judeţene de fond funciar, respectiv Comisia de Fond Funciar a Municipiului Bucureşti au datoria să rezolve toate cererile de restituire, de punere în posesie şi eliberare a titlurilor de proprietate. Atribuirea terenurilor de către comisia locală respectă ordinea de înregistrare a cererilor de restituire.
În situaţia în care restituirea în natură a imobilului nu poate fi realizată, se vor acorda puncte compensatorii. Evaluarea imobilului se face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea unui punct este de un leu. Numărul de puncte se stabileşte şi în funcţie de valoarea despăgubirilor încasate pentru imobilul evaluat.
Documentul stipulează faptul că reglementările vizează exclusiv cererile formulate şi depuse la entităţile învestite de lege, rămase nesoluţionate, precum şi cauzele în materie de restituire a imobilelor preluate abuziv, aflate pe rolul instanţelor din România sau Curţii Europene a Drepturilor Omului, la data intrării în vigoare a prezentei legi.