Rezultatele Evaluării Naţionale, un succes criticat

Data: 25 Iunie 2020

Un procent de 76,1 dintre absolvenţii de gimnaziu care au participat la Evaluarea Naţională (EN) au obţinut medii mai mari sau egale cu 5, potrivit centralizării Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEC). Ministrul Monica Anisie a susţinut că rezultatele sunt bune, iar un rol important l-au avut testele de antrenament, „elevii obişnuindu-se cu tiparele pe care ar trebui să le urmeze”. 

După afişarea rezultatelor la EN au existat însă şi voci critice, care au arătat că rata de succes ascunde, în fapt, un eşec, întrucât zeci de mii de copii au abandonat şcoala, nu s-au prezentat la examen sau nu au luat note de trecere. În acest an, au fost prezenţi la Evaluarea Națională 160.468 de candidaţi dintr-un total de 172.531 de înscrişi. Rata de promovare a fost de 76,1%, respectiv 122.158 de elevi au obţinut medii mai mari sau egale cu 5, potrivit centralizării MEC. La proba de Limba şi literatura română, 135.101 candidaţi (83,9%) au obţinut note peste sau egale cu 5, iar 4.587 au fost notaţi cu 10, în timp ce la Matematică, 112.651 de candidaţi (70,2%) au note peste sau egale cu 5, iar 3.251 au obţinut 10. 

Conform MEC, au fost depuse 15.275 de contestaţii. La proba scrisă de Limba şi literatura română - 9.030, la Matematică - 5.991, iar la proba de Limba şi literatura maternă - 254 de contestaţii. Rezultatele finale vor fi afişate pe 27 iunie. Ministrul educaţiei, Monica Anisie, a susţinut că rezultatele la EN sunt bune, în obţinerea acestora un rol important avându-l „testele de antrenament, care au venit în sprijinul elevilor”. „Cred că un rol important l-a avut și modul în care Ministerul Educației s-a gândit să realizeze pregătirea elevilor prin acele teste de antrenament. În acest an, elevii s-au pregătit mai bine, au văzut care sunt tiparele, s-au familiarizat, au văzut şi care ar putea să fie răspunsurile corecte pe care trebuie să le dea, iar în felul acesta au exersat în această perioadă alături de profesorii lor”, a explicat ministrul într-o intervenţie la o televiziune naţională. Totodată, Anisie a apreciat importanţa programului Tele-şcoala derulat în perioada pandemiei. 

Totuşi, au existat şi voci care au apreciat că, de fapt, rezultatele la EN reprezintă un eşec pentru învăţământul românesc, de care se face responsabilă clasa politică. „Rata de succes de 76% anunțată de Ministerul Educației la Evaluarea Națională 2020 ascunde 10.000 de elevi care n-au mai ajuns din clasa a VII-a până la examen și alți 12.000 de absolvenți de clasa a VIII-a absenți pur și simplu din examene. Acești 22.000 de copii, adăugați celor 38.000 cu note sub 5, duc la un total de 60.000 de copii absolvenți de clasa a VIII-a care au eșec școlar. Din 2014 noi știam că rata de eșec școlar este între 20% și 30%. Ăsta mi se pare cel mai grav lucru: s-a știut, dar nici unul dintre decidenții de la nivel guvernamental, inclusiv preşedintele, nu a făcut nimic”, a declarat, pentru edupedu.ro, Mircea Miclea, profesor universitar şi fost ministru al educaţiei. 

Şi Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a apreciat că rezultatele înregistrate de elevi la Evaluarea Națională „ar trebui să reprezinte o îngrijorare pentru Ministerul Educaţiei”, subliniind în principal prăpastia dintre elevii din urban şi rural. Conform CNE, 46,30% dintre elevii din mediul rural au luat note cuprinse între 1 şi 4,99 la Matematică, în timp ce în mediul urban procentul a fost de 19,61%. Totodată, elevii din mediul rural care au obţinut medii cuprinse între 1 şi 4,99 la EN sunt de peste două ori mai mulţi decât cei din urban: rural - 38,03%; urban - 15,08%.

Organizaţia atrage atenţia că, în perioada în care cursurile fizice au fost suspendate, efectuându-se tranziţia de la învăţământul faţă în faţă la cel on-line, mulţi elevi din mediul rural nu au avut acces la aceste cursuri, fiind privaţi, în mod direct, de dreptul lor la educaţie şi şanse egale. Referitor la rezultatele slabe înregistrate în mediul rural, ministrul Anisie a spus că „aceleași rezultate au fost și în anii trecuți și pe mine mă îngrijorează faptul că au fost cam aceleași rezultate slabe și nu s-au luat măsuri. Asta este problema până la urmă”. Ministrul a venit cu o soluţie, pentru copiii care provin din medii defavorizate, respectiv activarea bibliotecii școlare virtuale.  „Trebuie să avem o intervenție în zona aceasta pentru a oferi șanse egale tuturor copiilor. Ne-am pregătit pentru a pune în practică în sfârșit ceea ce Legea Educației Naționale prevedea din 2011, anume proiectul cu biblioteca virtuală. În felul acesta toți copiii să aibă acces la lecții de calitate și să poată să vizioneze, nu numai să fie la școală și să vadă lecția pe care profesorul o predă acolo, ci să vizioneze aceeași lecție, poate, dar predată de un alt profesor, într-un alt mod”, a explicat ministrul educației.

(Oana Nistor)