România este codaşă la consumul de produse ecologice

Data: 21 Iulie 2008

▲ În România, consumul de produse ecologice este foarte scăzut, sub 1% din totalul alimentelor, faţă de Germania, Anglia sau Austria ▲ Dintre cele ecologice, cel mai bine se vând zahărul brun, făina integrală şi siropul de arţar ▲ MADR estimează că, în 2008, numărul operatorilor ecologici va depăşi 4.000 ▲

Consumul de produse ecologice reprezintă, în România, sub 1% din totalul alimentelor, în timp ce în partea occidentală a Europei media este de 3-5%, a declarat directorul general al Natura Land, Radu Panait. „În România, consumul de produse ecologice este foarte scăzut, sub 1% din totalul alimentelor. În Germania, de exemplu, consumul este de 5%, iar în Anglia şi Austria de 3%. Media Europei de Vest este de 3-5%, iar în Ungaria a ajuns la 2%“, a declarat, într-un interviu, directorul general al companiei distribuitoare de produse ecologice şi naturale Natura Land, Radu Panait. Potrivit acestuia, piaţa românească a produselor ecologice se situează mult sub media europeană din cauza lipsei procesatorilor. Cu toate acestea, valoarea pieţei de produse ecologice se va situa între 5 şi 10 milioane de euro, în 2008, creşterea anuală fiind de 10-20%, a precizat Radu Panait. „Problema pieţei româneşti de produse ecologice este că nu avem procesatori. Materia primă românească este exportată, produsele sunt fabricate în străinătate şi se întorc în ţară de patru ori mai scumpe. Există câţiva producători mici care fabrică musli, paste sau făină, dar sunt puţini şi nu acoperă toate produsele. Trebuie să apară şi producătorii români“, a explicat directorul general al Natura Land. În prezent, Natura Land distribuie în România 60 de produse ecologice şi naturale, ponderea celor naturale fiind de 25%. „Toate produsele pe care le distribuim sunt fabricate în afara ţării. Dintre cele ecologice, cel mai bine se vând zahărul brun, făina integrală şi siropul de arţar. Referitor la cele naturale, pâinea din secară şi biscuiţii crackers sunt pe primele locuri în topul vânzărilor“, a afirmat Radu Panait. Produse cosmetice ecologice şi detergenţi biodegradabili Printre produsele ecologice pe care directorul Natura Land intenţionează să le aducă în România se numără şi produse cosmetice sau detergenţi biodegradabili. Ţările din care compania importă produsele ecologice şi naturale sunt Belgia, Olanda, Italia, Polonia, Ungaria, Brazilia, Thailanda şi Germania. Totodată, directorul general al Natura Land a mai declarat că intenţionează să deschidă în Bucureşti un magazin, în luna septembrie a anului în curs, şi o linie de producţie. Anul trecut, NaturaLand a înregistrat o cifră de afaceri de un milion de euro, iar pentru anul în curs, directorul general estimează că valoarea acesteia va creşte până la 1,3 milioane de euro. În ceea ce priveşte profitul, acesta a reprezentat, în 2007, 5% din cifra de afaceri, procentul păstrându-se şi în acest an. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), în 2006, în România erau înregistraţi 3.409 de operatori ecologici, iar în 2007 numărul acestora a crescut la 3.834. MADR estimează că, în 2008, numărul operatorilor ecologici va depăşi 4.000. În ce priveşte suprafaţa cultivată ecologic, la nivel mondial, datele MADR arată că acesta se ridică la 31,4 milioane de hectare, România ocupând locul 16 în funcţie de suprafaţa cultivată. Conform datelor furnizate de Natura Land, vârsta celor mai mulţi consumatori de produse ecologice este cuprinsă între 26 şi 39 de ani, aceştia reprezentând populaţia activă, matură, în ascensiune socială. Din punctul de vedere al nivelului de educaţie, preponderent alimentele ecologice sunt consumate de către românii cu studii universitare, urmaţi de cei care au absolvit liceul, potrivit unui studiu efectuat în 2005, în cadrul Proiectului „Sprijinirea Serviciilor din Agricultură“, finanţat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi Banca Mondială.