România întârzie pregătirea viitoarei Capitale Culturale Europene

Data: 11 Aprilie 2013

România este în întârziere cu organizarea competiţiei pentru desemnarea unui oraş care să candideze la titlul de Capitală Culturală Europeană, consideră Constantin Chiriac, fostul preşedinte al Comisiei de selecţie de la Bruxelles. „În primul rând, România trebuie să ia o decizie, a Guvernului, prin care să confere Ministerului Culturii responsabilitatea, obligaţia de a organiza această competiţie în numele României, pe un program european.

Această decizie trebuie luată cât mai urgent (...) Eu consider că România poate să promoveze în această clipă 10-12 posibile oraşe, centre de regiune, care să intre în competiţie la modul serios“, a explicat Constantin Chiriac, într-un interviu acordat Agerpres. Fostul preşedinte al Comisiei de selecţie a oraşelor candidate pentru titlul de Capitală Culturală Europeană a mai spus că, în opinia sa, Bulgaria a reuşit, printr-o mai bună organizare, să ne-o ia înainte.

„Să vă dau exemplul Bulgariei, care este de două ori mai mică decât România şi candidează în 2019. Deja au nouă oraşe care sunt în competiţie“, a explicat Constantin Chiriac. Potrivit acestuia, unul din ingredientele care sunt necesare unei formule de succes pentru a avea o CCE este şi ca România „să găsească unitate la nivelul diversităţii reprezentării politice“.

„Din declaraţiile făcute în ultimul an în România, fiecare autoritate locală a ţinut să vorbească separat, în funcţie de interesele locale. Oraşe mari, precum Iaşiul, Cluj-Napoca, Timişoara, Aradul, deja se înfruntă nu doar aici, ci şi la Bruxelles, pentru a ajunge Capitală Culturală Europeană în 2021“, a subliniat Constantin Chiriac.

În final, doar un oraş românesc va putea să se prezinte la Bruxelles în competiţia cu oraşe din alte state membre UE, pentru ca, cel mai devreme în 2021, adică peste opt ani, ţara noastră să se poată mândri cu o nouă Capitală Culturală, după Sibiu, în 2007. Pentru un oraş, intrarea în această competiţie presupune investiţii de multe milioane de euro şi, chiar în condiţiile în care nu este desemnat câştigător, a fi prezentat drept una dintre destinaţiile de excelenţă ale Europei reprezintă un important capital de imagine.