Românii își pun în coș produsele mai ieftine

Data: 14 Iunie 2022

În fața scumpirilor consistente care s-au înregistrat în ultimul timp și a inflației în creștere, românii și-au schimbat comportamentul de consum și au început să se îndrepte către produsele mai accesibile ca preț, arată un studiu GfK, preluat de Agerpres.

„Este al doilea trimestru consecutiv în care se observă migrarea cumpărătorilor către produse din segmente inferioare de preţ (fenomenul de down-trade), în special în categoriile nealimentare, ca răspuns la presiunile inflaţioniste în creştere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete şi lactatele) şi de produse pentru îngrijirea locuinţei, precum şi jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomenul de down-trade”, arată analiza realizată de GfK România.

Potrivit studiului, în categorii precum făină, paste făinoase, mixuri de bere, capsule de cafea, dulciuri sau vopsea de păr, cumpărătorii au migrat către produse mai ieftine.

Datele publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că rata anuală a inflaţiei a urcat la 14,5%, în mai 2022, de la 13,76% în aprilie, în condiţiile în care, în ultimul an, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 14,25%, mărfurile nealimentare cu 17,18%, iar serviciile cu 7,47%.

În intervalul mai 2021 - mai 2022, cel mai mult s-au scumpit gazele naturale, cu 86,71%, cartofii, cu 50,93%, și uleiul, cu 44,14%. La capitolul alimente, în afară de cartofi şi ulei, creşteri importante ale preţurilor au mai fost consemnate la mălai (+31,55%), făină (+30,13%) şi ouă (+16,62%). 

Totodată, comparativ cu luna anterioară, preţul la cartofi a crescut cu 18,91%, iar la ulei cu 6,03%. (C. Z.)