Românii nu agreează închiderea supermarketurilor în weekend

Data: 04 Aprilie 2024

Un sondaj publicat marți care arată că doar 3 din 10 români ar fi de acord cu un program restricționat al supermarketurilor şi hypermarketurilor în weekend închide, practic, o dezbatere publică care a pornit de la o propunere a micilor comercianţi. Reprezentanții Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România sugerau Guvernului, la mijlocul lunii martie, introducerea unor reglementări care să ducă la închiderea magazinelor mari sâmbăta şi duminica, începând cu ora 13:00, susținând că în weekend vânzările micilor antreprenori din comerț scad cu 30-40%.

Guvernul s-a arătat reticent la propunere, spunând că nu este o decizie ușoară, și a cerut un răgaz pentru a calcula impactul unei astfel de măsuri. „Nu ştim dacă acoperim nevoia cetăţenilor, dacă închidem supermarketurile. Nu era vorba numai de supermarketuri, era vorba de toate magazinele alimentare. (…) Eu nu pot să le spun românilor când să se ducă la magazin să îşi cumpere alimente, totuşi e decizia dumneavoastră, a mea, a fiecăruia dintre noi; dar am dat-o în calcul să vedem totuşi impactul”, declara premierul Marcel Ciolacu, după discuția cu micii comercianți.

La rândul său, ministrul agriculturii, Florin Barbu, a spus că statul nu poate impune românilor când să meargă la cumpărături: „Sunt convins că foarte mulţi români, în timpul săptămânii, au o activitate intensă la locurile de muncă şi cred că sâmbăta şi duminica îşi pot face necesarul de alimente pentru o săptămână”.

Un studiu pe această temă realizat de Reveal Marketing Research arată că 90% dintre români obişnuiesc să îşi facă cumpărăturile din supermarketuri şi hypermarketuri. Dintre aceștia, 36% cumpără atunci când au nevoie, indiferent de ziua săptămânii, 33% optează mai degrabă pentru zilele lucrătoare, iar 31% preferă cumpărăturile de weekend.

„Românilor le place flexibilitatea când vine vorba de procesul de achiziţie, cei mai mulţi declarând că preferă să îşi facă cumpărăturile atunci când au nevoie, indiferent de ziua săptămânii. Această nevoie de flexibilitate şi adaptabilitate poate fi un răspuns la ritmul de viaţă alert şi la nevoile diverse ale consumatorilor, reflectând dorinţa acestora de a-şi gestiona timpul eficient şi de a avea acces rapid la produsele necesare”, a explicat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research, citat de Agerpres.

Potrivit studiului, 85% dintre români au auzit de propunerea micilor comercianţi de a se închide marile magazine în weekend sau de a le stabili un program redus. Măsurând percepţiile românilor referitoare la inițiativă, 41% îşi manifestă mai degrabă dezacordul, doar 33% dintre români declară că ar fi de acord cu restricțiile, iar 26% sunt nehotărâţi.

În scenariul în care supermarketurile şi hypermarketurile ar fi închise în weekend, cei mai mulţi dintre români declară că s-ar adapta şi ar fi atenţi să achiziţioneze din timpul săptămânii tot ce au nevoie (64%), 28% ar merge la un magazin din proximitate și 8% ar comanda online. (C. Z.)