Românii nu mai cumpără produse de folosinţă îndelungată
▲ Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu primele şase luni ale lui 2008, ajungând la un total de 664 de milioane de euro, conform unui studiu GfK ▲ Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras, aspiratoarele şi aparatele pentru prepararea alimentelor ▲ În al doilea trimestru al anului 2009, piaţa de telecomunicaţie a scăzut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008 ▲ Datorită programului „buy-back“, electrocasnicele mari s-au vândut cel mai bine din categoria produselor de folosinţă îndelungată ▲
Piaţa totală de bunuri electrice monitorizată de GfK TEMAX a fost de 308 milioane de euro în al doilea trimestru al acestui an, o scădere accentuată în valoare de 46,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Piaţa a atins o valoare de 664 de milioane de euro în primele şase luni ale anului 2009, adică o scădere a activităţii economice de 40,4%. Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi 25,8% în prima jumătate a anului 2009, comparativ cu primul semestru din 2008. Vânzările de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu începutul anului, dar rezultatele pentru anul curent indică o scădere de 37,1%. Şi electronicele de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin, de 42,6%, îndeaproape urmat de sectorul foto, cu o creştere negativă de 43,2% pentru primele şase luni. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut performanţa cea mai slabă, deoarece au avut o scădere accentuată de 47,2% şi, respectiv, 51,4%. Electrocasnicele mici şi-au continuat ritmul de creştere negativă de 27,6% în T2 - 2009, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând 16 milioane de euro. Performanţa negativă a sectorului este alimentată de cererea slabă pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras şi epilat, aspiratoarele şi aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezintă aproximativ 75% din valoarea totală. În cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, roboţii de bucătărie şi blender-ele manuale sunt produsele care au înregistrat o descreştere semnificativă, trăgând în jos întreaga categorie. Pe de altă parte, grupele de produse cu preţuri medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evoluţie pozitivă. În al doilea trimestru al anului 2009, piaţa de telecomunicaţie a scăzut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vânzărilor de telefoane mobile şi smart a rămas relativ stabil în prima jumătate a anului. Campania „buy-back“ a resuscitat piaţa în scădere În a doua jumătate a anului 2009, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 de milioane de euro, urmând modelul negativ manifestat în acest trimestru de toate bunurile monitorizate în cadrul GfK TEMAX. Impactul campaniei „buy-back“ pentru electrocasnicele mari a declanşat o uşoară creştere, în special pentru categoria frigiderelor şi congelatoarelor, comparând vânzările acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent. Totuşi, aceasta nu a salvat întreg sectorul de la scăderea de 38% comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut. Vânzările de electronice de folosinţă îndelungată sunt la jumătatea nivelului atins în trimestrul doi din 2008, ajungând la un total de 52 de milioane de euro. Tendinţa de descreştere a atins vârful în luna iunie, înregistrând scăderi semnificative în vânzări pentru principala componentă a pieţei de electronice de folosinţă îndelungată - televizoarele LCD şi plasmele. Aparatele foto SLR sunt, incontestabil, mai atractive pentru consumatori acum - comparativ cu anul 2008 - dar deprecierea preţului a determinat o evoluţie negativă în ceea ce priveşte valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezintă, pentru trimestrul al doilea - 2009, o stagnare în ceea ce priveşte preţul - cel mai vizibil, în moneda locală. GfK TEMAX România este un indice elaborat de către GfK Divizia de Retail and Technology, pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX este publicat internaţional. Constatările se bazează pe anchete realizate de către panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail conţine date de la mai mult de 190.000 de puncte de desfacere cu amănuntul din întreaga lume. GfK România este lider în clasamentul companiilor de cercetare de piaţă din România, cu o cifră de afaceri de 9,1 milioane de euro în 2008, iar la nivel mondial se situează pe poziţia a patra.