Românii preferă cozonacul românesc
Cozonacul tradiţional românesc se află în preferinţele românilor în perioada sărbătorilor de Crăciun, când vânzările cresc de zece ori faţă de o perioadă obişnuită din an. În iarna acestui an oferta din piaţă depăşeşte 7,5 milioane de cozonaci, din care numai un număr de 400.000 sunt din import, preţurile fiind comparabile cu cele din 2007, între 2,5 şi 20 de lei pe bucată, în funcţie de gramaj şi compoziţie, potrivit patiserilor.
Boromir, Vel Pitar şi Dobrogea sunt companiile care scot pe piaţă cele mai mari cantităţi de cozonaci, în jur de două milioane. „În această perioadă am înregistrat o creştere a vânzărilor la cozonacul românesc deoarece, în urma investiţiilor făcute în sectorul de panificaţie, calitatea produselor a fost îmbunătăţită. Cozonacii din import sunt cumpăraţi în general de firme pentru cadouri pentru că au un ambalaj atractiv, dar din punctul de vedere al gustului sunt preferaţi cozonacii tradiţionali“, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele Patronatului din Industria de Morărit şi Panificaţie - Rompan, Aurel Popescu. Cozonacii din import pot fi achiziţionaţi în general din marile lanţuri de magazine, dar la preţuri care depăşesc uneori şi 40 de lei. Din cei aproximativ 5.000 de agenţi economici care activează în sectorul de morărit şi panificaţie, circa 280 sunt afiliaţi la Rompan, fiind şi cei mai importanţi fabricanţi din domeniu. Firmele asociate Rompan asigură, la nivel naţional, peste 70% din producţia de pâine şi produse făinoase şi în jur de 40-45% din cea de panificaţie. Totuşi, cei mai mulţi români preferă să îşi facă singuri cozonacul sau prăjiturile, după reţete proprii, fără afânători sau alte substanţe care fac cozonacul să arate bine, însă gustul să fie rău.