S-a modificat Registrul agricol

Data: 23 Octombrie 2008

▲ Plenul Senatului a adoptat ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind Registrul agricol, aducând însă o serie de modificări în ce priveşte datele calendaristice pentru înscrierea în registru şi centralizarea acestora ▲ Autorităţile locale vor inventaria, începând cu anul viitor, de la persoane şi case până la terenurile agricole şi animalele din gospodării ▲

Proiectul de lege reglementează actualizarea Registrului agricol ce constituie documentul oficial de evidenţă primară unitară cu privire la gospodăriile populaţiei, clădirile utilizate ca locuinţă şi construcţii, mijloace de transport cu tracţiune mecanică sau animală, utilaje şi instalaţii pentru agricultură, modul de folosinţă a terenurilor, efectivele de animale. La nivelul Comisiei pentru administraţie publică au fost aduse o serie de amendamente, prin care categoria animalelor la care se referă OUG a fost extinsă şi la animalele sălbatice, crescute însă în captivitate pentru a fi valorificate. Au fost modificate şi perioadele în care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea în Registrul agricol. Astfel, datele privind membrii gospodăriei, terenul utilizat, clădirile, mijloacele de transport şi maşinile, efectivele de animale ar trebui declarate în perioada 5 ianuarie-1 martie, nu între 5-20 ianuarie, cum prevedea iniţial OUG. De asemenea, datele privind modul de folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate, numărul pomilor în anul agricol respectiv vor fi declarate pentru înscriere între 1-31 mai şi nu între 1-15 mai. Schimbarea datelor a fost justificată prin faptul că perioada 5-20 ianuarie a fost considerată o perioadă nerealistă pentru declararea datelor. Au fost modificate şi datele privind centralizarea informaţiilor la nivel de comună, oraş, municipiu şi sector. Astfel, datele privind evoluţia efectivelor de animale pentru întregul an precedent ar urma să fie centralizate până la 1 martie şi nu până la 30 ianuarie. Datele privind construcţiile noi, mijloacele de transport, utilajele şi instalaţiile pentru agricultură vor fi centralizate până la 31 mai, nu până la 15 februarie, iar informaţiile referitoare la modul de folosinţă a terenului, suprafeţele cultivate şi numărul de pomi ar trebui centralizate până la 30 iunie, nu până la 15 iunie, cum prevedea OUG. Registrul agricol va cuprinde date despre capul gospodăriei şi membrii acesteia, după caz, despre reprezentantul legal al societăţii/asociaţiei agricole sau al persoanei juridice care are teren în proprietate/folosinţă, despre terenurile pe care le deţin în proprietate sau folosinţă, cu titlul valabil, indiferent de natura titlului, pe categorii de folosinţă, suprafeţele cultivate cu principalele culturi şi numărul de pomi pe specii. De asemenea, sunt cuprinse în registru efectivele de animale, pe specii şi categorii, existente la începutul fiecărui an, evoluţia anuală a efectivelor de bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, măgari, catâri, iepuri de casă, animale de blană, păsări, familii de albine, dar şi date despre clădiri.