Sală arhiplină, la conferinţa ASCOR susţinută de IPS Părinte Nicolae, Mitropolit de Mesogias şi Lavreotiki
Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi (ASCOR) - filiala Iaşi a organizat joi, 31 octombrie 2013, un eveniment de o deosebită importanţă culturală şi duhovnicească, invitându-l să conferenţieze pe Înaltpreasfinţitul Nicolae, Mitropolit de Mesogias şi Lavreotiki, director al Centrului de Etică şi Deontologie Biomedicală din Atena şi preşedintele Comisiei de Bioetică din Sinodul Bisericii Ortodoxe al Greciei. Alături de mitropolitul grec, la întâlnirea tinerilor ascoreni a fost prezent şi Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.
Atât parterul, cât şi etajul Aulei Magna „Mihai Eminescu“ a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi au fost joi seară arhipline, la întâlnirea studenţilor ieşeni cu IPS Nicolae, Mitropolit de Mesogias şi Lavreotiki, numeroşi participanţi fiind nevoiţi să stea în picioare pentru a audia prelegerea invitatului grec. Din prezidiul manifestării, alături de IPS Nicolae şi Dimitrie Barabulă, preşedintele ASCOR Iaşi, a făcut parte şi IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, cel care a rostit şi un cuvânt de deschidere, în care a prezentat invitatul, cât şi programul acestuia în capitala Moldovei. De la eveniment nu au lipsit nici părinţi profesori de la Facultatea de Teologie din Iaşi, alături de părinţi consilieri şi protopopi, precum şi numeroşi monahi.
„Mesajul creştin este unul foarte tânăr, plin de vitalitate“
Înaltpreasfinţitul Nicolae şi-a început prelegerea mulţumind Înaltpreasfinţitului Teofan pentru invitaţia de a vizita Iaşul, subliniind că, în pofida diferenţelor lingvistice, simte o comuniune şi o frăţietate firească cu ţara noastră.
Intrând apoi în subiectul propriu-zis al întâlnirii cu tema „Cum (re)devenim tineri? (tinereţea mesajului creştin)“, invitatul tinerilor ascoreni a încercat să dea un răspuns întrebării din titlul conferinţei: „La întrebarea «Cum poate să devină şi să rămână cineva tânăr?», răspunsul este să rămână un creştin autentic. Mesajul creştin este unul foarte tânăr, plin de vitalitate. Într-o epocă şi într-o societate în care se spune de obicei că mesajul creştin se adresează în primul rând femeilor, apoi vârstnicilor şi oamenilor dintr-o stare socială precară, este o mare neşansă şi nedreptate pentru oamenii tineri să creadă un asemenea lucru. Poate să fie un lucru justificat, deoarece Biserica se comportă uneori într-un mod conservatorist şi îmbătrânit, însă mesajul Sfintei Scripturi şi viaţa Tradiţiei ortodoxe abundă de manifestări tinereşti“.
„Cu compromisuri şi cu hotărâri care nu sunt decisive nu poate cineva să meargă pe drumul cel drept“
În continuare, IPS Nicolae a vorbit despre legătura puternică ce există între tinereţe şi viaţa Bisericii, aducând şi câteva argumentări biblice: „În primul rând, tinerii sunt decisivi, hotărâţi, apoi, în interiorul lor, au o anumită doză de eroism, de entuziasm, un simţ al libertăţii, iar în al treilea rând, ei se identifică cu noul, cu schimbarea, cu revolta. În plus, ei au viziunea viitorului. Aceste elemente şi caracteristici se află şi în viaţa şi în învăţătura Bisericii noastre. Despre duhul decisiv ne spune Hristos că «cel ce nu este cu mine este împotriva Mea» şi că nimeni nu «poate sluji şi lui Dumnezeu, şi lui mamona», iar când şi-a chemat la slujire ucenicii, aceştia au decis singuri alegerea lor. Un om care este îmbătrânit şi obosit de viaţă nu poate să facă cu uşurinţă şi în mod rapid alegerile. Când Hristos i-a spus unui ucenic «Vino după Mine», iar acela i-a răspuns «Lasă-mă mai întâi să-mi îngrop tatăl», Mântuitorul nu s-a temut că o să-l piardă, replicându-i: «Lasă morţii să-şi îngroape pe morţii lor», ci l-a pus în faţa unei decizii definitive. Aşa funcţionează Biserica. Cu compromisuri şi cu hotărâri care nu sunt decisive nu poate cineva să meargă pe drumul cel drept şi să facă alegerea corectă. La fel, în invitaţia de a-L urma, Hristos îndeamnă pe cel care face acest lucru să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-L urmeze. Nu există deloc în această invitaţie promisiuni lumeşti. În acest mod i-a chemat şi pe ucenicii Săi, şi aceştia I-au urmat, ucenici care erau majoritatea tineri şi hotărâţi. Aşa s-a comportat Biserica cu marile ei mesaje, punându-i pe oameni în faţa unor dileme clare. La fel, în episodul cu tânărul bogat din Evanghelie, căruia Mântuitorul îi spune că dacă vrea să fie desăvârşit, să-şi vândă toată avuţia, să o împartă la săraci, iar apoi să-i urmeze Lui, se spune că acesta s-a întristat. El era un tânâr cu o gândire îmbătrânită, a preferat siguranţa bogăţiei sale, în loc să-şi asume riscul desăvârşirii“.
Cele trei poveri care îl îngreunează pe om
IPS Nicolae a vorbit la conferinţa ASCOR, printre altele, şi despre cum putem găsi adevărata libertate: „Există trei poveri care ne îngreunează: o povară este voinţa, cealaltă dreptul pe care fiecare dintre noi îl cerem, iar a treia este părerea pe care o avem. Dacă cineva şi-ar face o spovedanie interioară, ar vedea cum voinţa îi este sugrumată de păcate, sentimentele îi sunt astupate de mulţimea drepturilor pe care le cere, iar mintea îi este prinsă ca într-o închisoare de mulţimea gândurilor şi părerilor pe care le are. Peste toate aceste poveri vine cuvântul lui Dumnezeu, care ne cheamă să ne eliberăm mai întâi de eul nostru, de noi înşine, cu alte cuvinte, să ne eliberăm de egoismul nostru. Aşadar, nu există o predică mai bună pentru şi despre libertate decât predica Bisericii, fiindcă ea ne spune «Iubeşte pe Hristos şi fă ce vrei»“.
În cea de-a doua parte a conferinţei, invitatul a răspuns întrebărilor adresate de cei prezenţi.