Sărbătoare luminoasă înainte de Săptămâna Pătimirilor
În Duminica a 6-a din Postul Mare, Biserica Ortodoxă a sărbătorit Intrarea Domnului în Ierusalim sau Floriile. La Catedrala Patriarhală, Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur a fost săvârşită de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, şi cu Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, în prezenţa a numeroşi credincioşi, aducând în această zi laudă Fiului lui Dumnezeu Care a intrat triumfător în cetatea Ierusalimului.
Înainte de Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului Hristos, Biserica Ortodoxă ne înfăţişează o sărbătoare luminoasă, de slăvire și laudă aduse Fiului lui Dumnezeu. De Florii, credincioșii s-au bucurat de primirea glorioasă a lui Hristos în cetatea Ierusalimului și s-au asemănat prin purtarea în mâini a ramurilor verzi binecuvântate cu pruncii și tinerii care au rostit atunci cuvintele profetice: „Osana! Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului, Împăratul lui Israel!”. La praznicul de ieri, și Catedrala Patriarhală din București a îmbrăcat haine de sărbătoare, însemnând, prin culoarea verde a veșmintelor și prin ramurile binecuvântate, biruința asupra morții a Fiului lui Dumnezeu care va veni de Sfintele Paști.
În cadrul Sfintei Liturghii a fost citită pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al 12-lea, versetele de la 1 la 18, în care este relatată ungerea cu mir de nard a Domnului Iisus Hristos în Betania, de către Maria, sora lui Lazăr, precum şi intrarea triumfală a Mântuitorului în Ierusalim. În cuvântul de învăţătură, Patriarhul României a subliniat că sărbătoarea Floriilor poate fi rezumată în următoarea frază: „Buchetul virtuţilor din post este lumină a biruinţei duhovniceşti”. Făcând referire la învierea din morţi a lui Lazăr săvârşită de Mântuitorul, Preafericirea Sa a precizat că Domnul Iisus Hristos arată deja biruinţa Sa asupra morţii lui Lazăr, ca anticipaţie a biruinţei asupra propriei Sale morţi, prin Înviere, după ce trece prin pătimirile, răstignirea, moartea şi îngroparea Sa. „Această sărbătoare a Floriilor arată o dublă biruinţă, şi anume, biruinţa asupra morţii lui Lazăr şi o prevestire a biruinţei lui Hristos asupra propriei Sale morţi. De aceea, sărbătoarea Floriilor este numită şi o înainte-prăznuire a Învierii Domnului, este o anticipaţie a Sfintelor Paşti. Prin aceasta, noi înţelegem de ce Intrarea Domnului în Ierusalim este o sărbătoare a bucuriei şi se exprimă prin Pelerinajul de Florii şi prin această zi, când credincioşii cu multă bucurie poartă ramuri de finic, de salcie, stâlpări şi multe flori”, a reliefat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
În Joia Mare va fi sfinţit Sfântul şi Marele Mir
În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că Mântuitorul Iisus Hristos a interpretat gestul Mariei, care a vărsat mir de mare preţ pe picioarele Sale, ca fiind unul profetic, prin care a prevestit că El va merge la Ierusalim, va pătimi, va fi răstignit şi îngropat, dar a treia zi va învia. „Mirul de mare preţ a devenit în Biserică Sfântul şi Marele Mir, care este pregătit şi sfinţit o dată la 5 sau 10 sau 15 ani de către Sfântul Sinod al unei Biserici autocefale, în Sfânta şi Marea Joi, atunci când a fost instituită şi Sfânta Euharistie la Cina cea de Taină”, a explicat Preafericirea Sa.
După ce a anunţat că anul acesta va fi sfinţit în Joia Mare Sfântul şi Marele Mir, Preafericirea Sa a explicat de ce sfinţirea Marelui Mir se săvârşeşte în această zi: „Pentru că şi Sfânta Euharistie şi Sfântul şi Marele Mir se referă la moartea jertfelnică a lui Hristos pe Cruce, la îngroparea Sa şi la Învierea Sa. Sfântul şi Marele Mir al Bisericii este ecoul în istorie al gestului profetic al Mariei, sora lui Lazăr, care i-a uns picioarele Mântuitorului cu mir de mare preţ. Acest mir se foloseşte în primul rând la sfinţirea Mesei Sfântului Altar, după cum picioarele Mântuitorului au fost unse cu mir de mare preţ de Maria. Masa Sfântului Altar simbolizează mormântul Domnului în care El a fost aşezat şi din care El a Înviat. Deci, ungerea cu Sfântul şi Marele Mir repetă gestul Mariei, sora lui Lazăr. De asemenea, cu Sfântul şi Marele Mir se sfinţesc Antimisele, icoanele de pânză de pe Masa Sfântului Altar, pe care este imprimat momentul punerii în mormânt a Domnului şi Cina cea de Taină. Cu Sfântul şi Marele Mir se mirung copiii după ce au fost botezaţi, deoarece Taina Botezului înseamnă o participare la taina morţii şi Învierii lui Hristos (...). Mirul de mare preţ al Mariei simbolizează viaţa curată, sufletul şi trupul curăţite de păcate, prin postirea de 40 de zile în Sfântul şi Marele Post”, a explicat Patriarhul României.
„Astăzi Hristos intră tainic în Ierusalim, dar şi în sufletele noastre”
Preafericirea Sa a precizat apoi că stâlpările sau ramurile de finic pe care credincioşii le poartă în mâini de Florii simbolizează comemorarea Intrării Domnului în Ierusalim, „dar şi faptul că noi exprimăm bucuria că Hristos-Domnul intră nu numai în Ierusalim, ci şi în sufletul nostru, care devine un Ierusalim duhovnicesc. Astăzi, Hristos intră tainic în Ierusalim, dar şi în sufletele noastre!”
La final, Preafericirea Sa le-a urat tuturor celor care poartă nume de flori mulţi ani binecuvântaţi, sănătate, mântuire, pace şi bucurie. În amintirea momentului Intrării Domnului în Ierusalim, credincioşii care au participat la Sfânta Liturghie de Florii, la Catedrala Patriarhală, au primit din partea Patriarhului României ramuri binecuvântate de salcie şi iconiţe. Sfântul şi Marele Mir va fi preparat şi pregătit spre sfinţire la Mănăstirea „Duminica Sfinţilor Români” din Şoseaua Olteniţei nr. 255, sector 4, Bucureşti. În Sfânta şi Marea Joi, Sfântul şi Marele Mir va fi sfinţit de Patriarhul României înconjurat de ierarhi, membri ai Sfântului Sinod al Bisericii noastre.