Sărbătoarea Învierii Domnului în viața elevilor

Un articol de: Prof. Rozalia Dorina Rusu - 08 Mai 2023

Cea mai mare sărbătoare a primăverii este, fără îndoială, Învierea Domnului sau Sfintele Paști. Cuvântul „Paști” provine din limba ebraică, „pesah”, însemnând trecere. Paştile este chiar o sărbătoare importantă a poporului evreu, prin care celebrau trecerea de la robia egipteană a lui Faraon la libertate. Conduși de Moise spre Pământul Făgăduin­ței, ei au trecut prin Marea Roșie. Învierea Mântuitorului Iisus Hristos a avut loc cu aproape două mii de ani în urmă, la Ierusalim, chiar în zilele de sărbătoare ale Paștilor.

De aceea, în calendarul creștin ortodox, sărbătoarea Învierii apare astfel: Învierea Domnului sau Sfintele Paști. Pentru noi, creștinii, această sărbătoare reprezintă trecerea de la moarte la viața veșnică, prin Iisus Hristos, Mântuitorul.

Îmi amintesc cu drag, copil fiind, crescut la țară, cu câtă nerăbdare așteptam sărbătoarea Paștilor. Aveam motive de bucurie, pentru că în fiecare an, cu acest prilej, părinții ne cumpărau hăinuțe și încălțăminte pe care le purtam la slujba de Înviere, dar și în celelalte zile de sărbătoare. Mama pregătea casa și grădina ca totul să fie primenit și înmiresmat. Ferestrele cu pervazele pline de flori erau curate, perdelele scrobite de un alb strălucitor miroseau a proaspăt, iar din bucătărie venea inconfundabilul miros de cozonac, pe care mama îl frământa cu multă dăruire și dragoste. De multe ori, o ajutam la vopsitul ouălor în zeamă de frunze de ceapă sau de sfeclă roșie. Astfel, împreună cu ea, umpleam coșul cu cele mai frumoase ouă de Paști. Îmi amintesc cu bucurie, după terminarea treburilor, cum alergam spre biserică, pentru a participa la slujbele de seară din Săptămâna Sfintelor Pătimiri. Tare frumoase erau acele vremuri!

Astăzi, sărbătoarea Învierii nu mai este trăită la fel de intens ca în trecut, deoarece omul contemporan este înrobit de treburile și de grijile zilnice. Implicat foarte mult în nevoile materiale, el trece superficial peste sacrul evenimentului. Cu toate acestea, mulți oameni mai păstrează încă tradițiile și obiceiurile primite de la înaintași.

Învierea înseamnă Lumina pe care o primesc toți creștinii în noaptea sfântă, ca semn al promisiunii comuniunii cu Hristos, în veșnicie. Noaptea Învierii este precedată de Săptămâna Mare, în care retrăim suferințele Mântuitorului ca Om. Participarea la Denii reprezintă o apropiere mai mare de jertfa Sa, pe drumul Golgotei. Împreună cu elevii, am încercat să înțelegem sacrificiul și jertfa supremă a Mântuitorului. Astfel, în perioada Postului Mare, mai ales cu cei din clasele mai mari, am zăbovit pe tema rugăciunii, a postului și milosteniei, fără de care nu ne putem apropia nici de Dumnezeu, și nici unii de alții. Pregătirea duhovnicească a elevilor s-a realizat, pe de o parte, în clasă, la ora de religie, și a fost continuată acasă, în sânul familiei, dar definitivată în scaunul spovedaniei și în fața Sfântului Potir.

Cu toate provocările societății, cu tehnologia ademenitoare a secolului 21, totuși, o parte din elevi au participat la slujbe, în Postul Sfintei Învieri, uneori însoțiți de profesorii de religie, dar și de părinții, bunicii sau frații mai mari. Îmbucurătoare sunt pentru mine aceste lucruri, deoarece reprezintă și motive de a merge înainte, cu speranța că, totuși, cuvântul lui Dumnezeu sădit în inimile lor dă roade.

„Hristos este însăși viața”

Ca profesor de religie la o școală gimnazială din București, am realizat un sondaj la câteva dintre clasele la care predau, cu întrebarea: „Ce reprezintă pentru tine sărbătoarea Învierii Domnului Iisus Hristos?” Am selectat câteva dintre răspunsurile acestor elevi, care, prin sinceritatea și inocența lor, ne readuc speranța într-o lume mai bună și mai apropiată de Dumnezeu:

„Învierea este evenimentul fără pereche în toată istoria lumii și întrece în mod absolut tot ce se poate întâmpla în Univers. Învierea, pentru mine, este o victorie triumfătoare și glorioasă. Prin Învierea Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, lumea a fost practic scoasă din iad și dusă spre cunoașterea frumuseții Raiului și a vieții veșnice. Argumentul ce îmi susține opinia este următorul: în Antichitate, omenirea nu credea în viața de după moarte, iar când Iisus le vorbea despre viața veșnică, era acuzat de blasfemie. Abia după Învierea lui Iisus, oamenii au înțeles că există viață după moarte, viață veșnică și că tot ce au propovăduit Apostolii Mântuitorului se va împlini.” (Cristian Petru, clasa a VIII-a)

,,Pentru mine, sărbătoarea Învierii Domnului este renaștere, speranță și viață. Hristos este însăși viața! Moartea nu are nici o putere asupra Lui! Prin El, avem și noi viața veșnică!” (Delia Irimia, clasa a VI-a)

,,Învierea Domnului este un moment de bucurie, deoarece, prin moartea și Învierea Sa, Iisus a deschis porțile Raiului și ne-a dat posibilitatea să intrăm și noi în el. Semnul Învierii Sale, dar și al prezenței Lui veșnice în cer este venirea Sfintei Lumini la Mormântul Său de la Ierusalim.” (Ștefan Nedelea, clasa a VI-a)

,,Din punctul meu de vedere, Învierea Mântuitorului Iisus Hristos este cea mai importantă sărbătoare a creștinătății și ar trebui sărbătorită de toți creștinii cu multă bucurie. Pentru Învierea Sa, trebuie să-I fim recunoscători Mântuitorului nostru, pentru că ne-a deschis Raiul și ne-a invitat la viața veșnică.” (Cristina Sterpan, clasa a VI-a)

,,Pentru mine, Învierea înseamnă trecerea de la moarte la viață, de la păcat la binecuvântare, așa cum Dumnezeu S-a jertfit pentru noi, dar a înviat pentru a da celor ce cred în El viața veșnică. Este sărbătoarea bucuriei depline și a luminii.” (Bianca Geantă, clasa a VI-a)

,,Învierea Domnului este o sărbătoare importantă pentru mine și pentru familia mea, deoarece nu lipsim niciodată de la slujba de Înviere, unde primim Lumina Sfântă și ne rugăm unii pentru alții. Astfel, simt că se creează o conexiune foarte puternică între mine și Dumnezeu. Îmi plac și pregătirile dinaintea sărbătorii, pentru că ne primenim sufletele prin spovedanie și împărtă­șanie, iar apoi gătim mâncărurile tradiționale din carne de miel.” (Carla Maria Ghiță, clasa a VII-a)

,,Sfintele Paști pentru mine înseamnă să merg la biserică, să mă spovedesc și să mă împărtășesc, să trec pe sub masă. Împreună cu tata, am dus mai multe pâini la biserică pentru Paște. În noaptea de Înviere, îmi place să particip la toată slujba pentru a primi Lumină și Paști.” (Răzvan Ștefan, clasa a VII-a)

,,Sărbătoarea Sfântă a Învierii înseamnă bucurie și pregătire sufletească prin spovedanie, împărtă­șanie și primirea Luminii Sfinte din noaptea de Înviere.” (Maria Dușu, clasa a VI-a)

,,Sărbătoarea Învierii înseamnă, pe plan spiritual, recunoașterea că Domnul nostru Iisus Hristos Și-a dat viața pentru noi, iar prin Învierea Sa, noi avem viață veșnică. Pe plan material, înseamnă reunirea familiei pentru masa sfântă de Paști.” (Adrian Luca, clasa a VII-a)

,,Această sărbătoare este foarte importantă, pentru că este precedată de multe slujbe speciale care se fac o dată pe an în biserică: Denia celor douăsprezece Evanghelii, Denia Prohodului Domnului și slujba Învierii la care participăm cu multă bucurie.” (Robert Popa, clasa a VI-a)

Să ne bucurăm, așadar, de sărbătoare și să-L rugăm pe Hristos Cel înviat să dăruiască tuturor elevilor, părinților și dascălilor lumină în suflet și în gând, pace, bucurie, speranță și iubire. Hristos a înviat! Adevărat a înviat!