Sărbătoarea luminii vieţii creştine
„Sărbătoarea Întâmpinării Domnului este un prilej ca noi să conştientizăm adevărul că în toată viaţa noastră suntem chemaţi, ca şi Dreptul Simeon, să-L primim, să-L întâmpinăm
pe Hristos în sufletul nostru, în viaţa noastră, în casa noastră”, a evidenţiat Patriarhul României în cuvântul de învăţătură rostit ieri, 2 februarie 2017, în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reşedinţei Patriarhale.
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a subliniat faptul că orice creştin Îl poate întâmpina pe Mântuitorul Iisus Hristos, aidoma Dreptului Simeon, „iar această întâmpinare se face mai ales atunci când ascultăm cuvântul Evangheliei, când ne împărtăşim cu Sfânta Euharistie, când primim în casele noastre preotul care binecuvântează locuinţele, când săvârşim faptele bune în numele lui Hristos. Toate acestea sunt întâmpinări ale lui Hristos de către noi. Iar când ne împărtăşim din Sfânta şi Dumnezeiasca Euharistie, ne întâmpină Hristos pe noi în Împărăţia cerurilor. De aceea, în Euharistie ni se dăruieşte arvuna Împărăţiei cerurilor încă din lumea aceasta. După ce preotul se împărtăşeşte, spune: «Dă-ne nouă să ne împărtăşim mai cu adevărat (mai deplin) în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale». Deci, când ne împărtăşim cu Hristos, El ne întâmpină împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt în împărăţia iubirii nesfârşite a Preasfintei Treimi. Aceasta este marea bucurie de a fi creştin, de a întâmpina pe Hristos, de a fi primit în credinţă şi de a fi întâmpinat de Hristos cu bucuria sfinţeniei şi a mântuirii”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Preafericirea Sa a precizat că praznicul Întâmpinării Domnului ne arată că aşteptarea întru credinţă, secole de-a rândul, a drepţilor Vechiului Testament nu a rămas nerăsplătită. „Când Dreptul Simeon a întâmpinat şi a luat în braţe pe Pruncul Iisus, el a simţit bucuria împlinirii făgăduinţelor făcute de Dumnezeu şi a simţit eliberare interioară, duhovnicească, ca răsplată a aşteptării lui în stare de rugăciune şi în preamărire a lui Dumnezeu (...). Dreptul Simeon mărturiseşte că Pruncul Iisus este Mântuitorul. El a văzut cu ochii lui trupeşti pe Cel pe care prorocii Vechiului Testament L-au văzut mai înainte, duhovniceşte. Acum, Dreptul Simeon vede cu ochii săi trupeşti pe Dumnezeu Cel nevăzut, pentru că El S-a întrupat. Simeon ţine în braţe pe Dumnezeu Atotţiitorul universului, pe Făcătorul cerului şi al pământului, după cum se spune în cântările sărbătorii de astăzi”, a spus Patriarhul României. Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat apoi cuvintele rostite de Dreptul Simeon atunci când L-a primit pe braţele sale pe Mântuitorul Iisus Hristos. „Din cuvintele Dreptului Simeon se vede că Iisus este Mântuitor nu doar pentru poporul lui Israel, ci El este şi lumină care luminează neamurile, adică El este Mântuitorul întregii lumi. Iisus este în acelaşi timp lumină descoperită neamurilor şi slava poporului lui Israel. Însă Israelul se va împărţi în două. O parte din el Îl va primi pe Hristos, iar o altă parte Îl va respinge. Dreptul Simeon şi Prorociţa Ana sunt acea parte din Israel care au recunoscut în Iisus din Nazaret pe Mesia, pe Hristosul lui Dumnezeu, adică pe Unsul lui Dumnezeu. Hristos este slava lui Israel în înţelesul că poporul ales a avut această cinste deosebită, ca Mântuitorul tuturor popoarelor, Mântuitorul umanităţii întregi, să Se nască în poporul evreu. Deci avem de-a face aici cu un Israel credincios, receptiv, capabil să vadă în Duhul Sfânt pe Cel ce vine în lume pentru mântuirea oamenilor”, a evidenţiat Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai subliniat faptul că sărbătoarea Întâmpinării Domnului reprezintă pentru noi o lumină a vieţii creştine. „Unde întâmpinăm noi pe Dumnezeu, Care vine spre noi în modul cel mai intens? Sfânta Evanghelie ne arată că în Templu, în Biserică. Aici întâmpinăm în modul cel mai intim pe Dumnezeu, pe Hristos. Taina aceasta mare a întâmpinării Domnului la Templu arată şi taina legăturii dintre Biserica veche, cum este numită în rugăciunile noastre, şi Biserica nouă, Biserica lui Hristos. Templul Vechiului Testament era o pregătire pedagogică spre taina Bisericii lui Hristos (...). Întâmpinăm pe Hristos când Îl chemăm în rugăciune şi El ne întâmpină pe noi în biserică atunci când sărutăm icoana Lui, icoana Învierii. Îl întâmpinăm pe Hristos când sărutăm icoana Maicii Domnului, purtând pe braţele ei pe Pruncul Iisus. Întâmpinarea aceasta se intensifică, se îmbogăţeşte, se luminează atunci când ascultăm cuvântul Evangheliei, pentru că este prezent însuşi Iisus Hristos-Domnul în Evanghelia Sa. Dar mai ales Îl întâmpinăm pe Hristos prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. Aşa cum Dreptul Simeon L-a primit în braţe pe Hristos, pe Cuvântul lui Dumnezeu întrupat, aşa Îl primim noi în sufletul şi în trupul nostru pe Hristos când ne împărtăşim cu El din Sfântul Potir”, a explicat Patriarhul Bisericii noastre.