Sărbătoarea pregătirii Fecioarei Maria pentru taina Întrupării Mântuitorului

Un articol de: Diac. Vasile Robert Nechifor - 21 Noiembrie 2021

Biserica Ortodoxă Română a prăznuit duminică, 21 noiembrie, Intrarea în biserică a Maicii Domnului. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a arătat în cuvântul de învățătură rostit în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din cadrul Reședinței Patriarhale că Templul din Ierusalim în care a intrat din pruncie Fecioara Maria era o prefigurare a tainei Întrupării Fiului Celui veșnic al lui Dumnezeu.

În introducerea cuvântului său, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a menționat motivul pentru care această sărbătoare a Maicii Domnului a fost așezată la începutul Postului Nașterii Domnului, precum și legătura acesteia cu praznicul Întrupării Fiului lui Dumnezeu.

„Această sărbătoare se mai nu­mește în slavonă «Vovidenia», adică «vederea» Maicii Domnului, care vine la Templu pentru o perioadă de pregătire duhovnicească în vederea minunatei lucrări a lui Dumnezeu, ca din ea să Se nască Mântuitorul lumii. Astfel, această sărbătoare a fost instituită de Biserică pentru a arăta că Maica Domnului se pregătește pentru a-L întâmpina pe Hristos, Fiul Cel veșnic, care Se va zămisli și Se va naște din ea”, a subliniat Preaferi­cirea Sa.

Totodată, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat semnificația intrării sfintei copile în Templu, ca prefigurare a tainei Întrupării și a Bisericii: „Sărbătoarea se nu­mește «Intrarea Maicii Domnului în biserică», deși Fecioara Maria a intrat în Templul din Ierusalim, pentru că Templul era o prefigurare a tainei Bisericii. De aceea, la sfințirea unei biserici ortodoxe, cea dintâi rugăciune care e citită de arhiereu este chiar rugăciunea lui Solomon de la sfințirea Templului din Ierusalim. Însă, mai întâi de a fi o preînchipuire a tainei Bisericii, Templul din Ierusalim era o prefigurare a tainei Întrupării Fiului Celui veșnic al lui Dumnezeu, era o prefigurare a lui Hristos Însuși. De aceea, Mântuitorul zice la un moment dat: «Dărâmați acest templu și Eu îl voi zidi în trei zile». Sfântul Evanghelist Ioan spune că Se referea la Trupul Său, cu care va fi răstignit, iar a treia zi va învia. Din această perspectivă, și Sfântul Apostol Pavel spune în Epistola către Coloseni că «în Iisus Hristos locuiește trupește toată plinătatea dumnezeirii». Deci, Templul, care simboliza să­lășluirea lui Dumnezeu între oameni, locul prezenței Lui celei mai intense și mai solemne, era o prefigurare a sălășluirii lui Dumnezeu în umanitate prin întruparea lui Hristos. De aceea, în mod corect putem vorbi de intrarea Maicii Domnului în biserica Legii Vechi, care se numea Templu, acesta având o însemnătate deosebită pentru popor și fiind și o pregătire pentru a în­țelege taina Bisericii”.

De asemenea, Patriarhul României a evidențiat motivul pentru care Fecioara Maria a fost introdusă în Sfânta Sfintelor, precum și însemnătatea duhovnicească a acestui gest al preotului Zaharia. „Cartea apocrifă numită Evanghelia lui Iacov ne arată că Maica Domnului a fost primită la Templu de preotul Zaharia, care ar fi fost chiar tatăl Sfântului Ioan Botezătorul. Inspirat de Dumnezeu, el a introdus-o pe această fetiță binecuvântată de Dumnezeu chiar în Sfânta Sfintelor, unde arhiereul intra o singură dată pe an și pronunța Numele sfânt al lui Dumnezeu, Iahve. Acest lucru se explică și prin faptul că în Sfânta Sfintelor nu mai exista Chivotul Legii, cutia ferecată cu aur în care se păstrau Tablele Legii lui Moise, toiagul lui Aaron care înverzise peste noapte și cupa cu mana căzută în pustie pentru hrana poporului ales. Aceste obiecte sfinte, care preînchipuiau Sfânta Evanghelie, Crucea cea de viață făcătoare a lui Hristos, respectiv Pâinea din ceruri, adică pe Hristos Însuși, Sfânta Euharistie, arată legătura dintre Vechiul Testament și Noul Testament, dintre taina Templului și taina Bisericii. Așa se explică de ce Biserica o numește pe Maica lui Dumnezeu în cântările de astăzi «Chivot nou însu­flețit»: pentru că vechiul Chivot a dispărut de la Templu în timpul robiei babiloniene (597-538 î.Hr.). Astfel, când Maica Domnului intră în Sfânta Sfintelor, ea devine Chivotul cel nou, Chivot însuflețit. Fecioara Maria intră în Templu pentru că va deveni Templu, intră în Sfânta Sfintelor pentru că va deveni Preasfânta - Panaghia - Născătoare de Dumnezeu. Aceasta este legătura tainică dintre intrarea Maicii Domnului în Templu și mai ales în Sfânta Sfintelor și Întruparea lui Hristos”, a explicat Patriarhul României.

La final, Preafericirea Sa a arătat faptul că această sărbătoare este îndemn pentru toți creștinii de pregătire pentru întâmpinarea Fiului lui Dumnezeu. „Această pregătire mistagogică și pilduitoare a Maicii Domnului pentru marea taină a Întrupării lui Hristos îi îndeamnă pe creștini să se pregătească, să transforme peștera sufletului lor răcită din cauza păcatelor în chivot sfințit, în Sfânta Sfintelor, prin post, prin pocăință și rugăciune stăruitoare. De aceea, în această perioadă, creștinii sunt îndemnați să se pregătească pentru a-L întâmpina pe Hristos după modelul Maicii Domnului. De asemenea, suntem îndemnați să facem milostenie, să arătăm bunătate, pentru că Dumnezeu, din iubire milostivă, Se smerește și Se întrupează, devine Om pentru ca oamenii să se îndumnezeiască prin har”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.