Scăderea analfabetismului funcţional, o prioritate
Definit de specialişti drept incapacitatea unei persoane de a utiliza eficient deprinderile legate de scris, citit, socotit ori de a transpune în practică noţiunile teoretice, analfabetismul funcţional afectează toate ţările, iar acest lucru se reflectă în rata şomajului, în nivelul de trai. În România, rata analfabetismului funcţional este de aproximativ 40% şi este scoasă la iveală de testările internaţionale realizate la nivelul elevilor de 15 ani care nu pot corela informaţiile memorate şi nu le pot pune în practică în viaţa cotidiană.
Aproximativ 40% din elevii români de 15 ani nu înțeleg ceea ce citesc, nu pot exprima și nici explica ceea ce citesc. Sunt doar deţinători de diplome sau au abandonat şcoala şi sunt denumiți, generic, analfabeți funcționali. Aceștia, în afara unor operații simple, ori a enunțării unor definiții „tocite”, nu sunt în stare să aplice noțiunile memorate în anii de şcoală. Procentul amintit ne situează în fruntea clasamentului european, potrivit datelor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), în condițiile în care media europeană se învârte în jurul valorii de 20%. OECD organizează o dată la 3 ani testările PISA și angrenează tineri de 15 ani din peste 70 de state ale lumii, inclusiv România. Ultima testare PISA la care a participat și România, alături de alte 78 de state, a avut loc în 2018, însă rezultatele vor fi publicate pe 3 decembrie 2019.
Principala cauză care a dus la acest procent ridicat de analfabetism funcţional este, în opinia experților în educație, metoda de învățare practicată în învățământul românesc bazată pe memorare și nu pe înțelegerea conceptelor. „Potențialul copiilor noștri nu este scos la suprafață, elevii nu sunt stimulați să se pună în mișcare”, este de părere Cristian Hatu, expert în politici de educație, potrivit unei televiziuni centrale.
Și cum ar putea fi puși elevii în mișcare? Stârnindu-li-se curiozitatea la clasă printr-un stil de predare diferit și prin adaptarea programelor școlare la ceea ce se cere pe piața muncii, astfel încât, în perspectiva anilor 2030, generațiile viitoare de elevi să dețină abilitățile necesare obținerii unor locuri de muncă ce presupun mai mult decât executarea unor simple comenzi mecanice.
Cercetătorul Nicolae Zamfir, membru titular al Academiei Române şi directorul Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” şi coordonatorul proiectului Laserul de la Măgurele, este de părere că „marea problemă a învățământului românesc constă în faptul că elevul nu înțelege utilitatea materiei pe care trebuie să o învețe. Astfel că «analfabeții funcționali» sunt rezultatul unui sistem de învățământ în care teoria nu a fost niciodată legată cu practica”.
Deși un astfel de proces de revigorare a învăţământului ar putea dura zeci de ani, specialiștii în educație sunt de părere că trebuie să începem cu formarea profesorilor pentru ca aceștia, la rândul lor, să dezvolte partea analitică, gândirea critică şi logică a elevilor.
Polonia a reușit să reducă analfabetismul funcţional de la 22% la 14% în 15 ani, adoptând politici educaționale potrivite, suplimentate de o finanţare pe măsură, dat fiind faptul că educaţia a fost declarată ca fiind una dintre priorităţile naţionale.
Experții în educație au tras în nenumărate rânduri semnale de alarmă cu privire la pericolul ce se ascunde în spatele procentului extrem de mare de analfabeți funcţionali în comparație cu celelalte state europene. Un studiu al World Economic Forum arată că, în 2022, angajatorii vor prefera persoanele care vor avea capacitatea de a inova, de a gândi analitic și strategic, vor căuta în special tineri creativi, originali și cu inițiativă. Ori aceste abilități îi lipsesc cu desăvârșire unui analfabet funcțional. Şi, astfel, nu doar că analfabeţii funcţionali nu vor mai avea acces la locurile de muncă bine plătite, însă economia ţării va avea de suferit, atrag atenţia specialiştii în politici educaţionale.
„Pe scenariul optimist, dacă ar dispărea analfabetismul funcțional, până în 2030 am avea o creștere economică cumulată de aproape 300%. Scăderea analfabetismului funcţional trebuia să fie o prioritate strategică pentru România. Sunt niște recomandări ale CE în care scăderea analfabetismului funcțional este pe locul 2 între priorități. La noi, a fost lăsată de izbeliște”, mai subliniază Cristian Hatu.