Schimbare majoră în structura anului școlar
Anul școlar viitor va veni cu modificări importante. Una dintre ele se referă la renunțarea la semestre și introducerea împărțirii în cinci module de învățare și cinci vacanțe. Din această toamnă, noul an şcolar va începe la 5 septembrie, iar alte schimbări propuse se referă la eliminarea tezelor și încheierea unui singur set de medii, la sfârșitul anului școlar.
Noul an școlar va începe la 5 septembrie și va avea 36 de săptămâni, împărțite în cinci module de învățare de maximum 8 săptămâni fiecare, potrivit propunerilor ministrului educației, Sorin Cîmpeanu.
„Am reuşit să ajungem, îmi place să cred, la un consens care este confirmat nu numai de experţi în ştiinţele educaţiei din România, ci de către orice expert care are un minimum de noţiune în pedagogie modernă. Este vorba de nevoia de a alterna module de învăţare de 6, 7, 8 săptămâni cu module de repaus”, a declarat Cîmpeanu, după şedinţa de Guvern de miercuri.
Potrivit structurii propuse, primul modul de cursuri va fi între 5 septembrie și 21 octombrie, urmat de o săptămână de vacanță (24-30 octombrie). Al doilea modul de studiu va fi în perioada 31 octombrie - 22 decembrie, apoi vacanța de iarnă, până în 8 ianuarie.
Modulele 3 și 4 de studiu sunt propuse în perioada 9 ianuarie - 6 aprilie. Între ele va fi o vacanță „mobilă” de o săptămână, în prima, a doua sau a treia parte a intervalului 6 şi 24 februarie, la alegerea inspectoratelor. Între 7 și 18 aprilie, va fi vacanța de Paști, apoi al cincilea modul, până în 16 iunie.
A fost agreată şi introducerea programului „Săptămâna Verde”, în modulele 4 sau 5 de învăţare. „Şcolile vor avea libertatea să îşi aleagă, în funcţie şi de condiţiile meteo şi de alte specificităţi locale, să fie «Săptămâna Verde» în modulul 4 şi «Şcoala Altfel» în modulul 5 sau invers”, a afirmat Cîmpeanu, citat de Agerpres.
De asemenea, se iau în calcul renunţarea la teze și încheierea mediilor doar la finalul anului şcolar.
Propunerea de eliminare a tezelor a apărut deoarece acestea „nu au relevanța scontată”, a explicat Sorin Cîmpeanu, miercuri seara, la TVR1.
„În anul școlar 2020-2021 am văzut că 53% din elevii României au luat note peste 8,50”, o proporție „inacceptabilă”, potrivit ministrului, pentru că, „dacă 53% din elevi ar fi de top, înseamnă că în educația din România nu am mai avea nici o problemă”.
Însă, „dacă un profesor va dori să dea o lucrare scrisă, cu sau fără nume de teză, el va putea să facă această evaluare, nu-l oprește nimeni, doar că renunțăm la obligativitatea unor teze care și-au recunoscut, din păcate, inutilitatea”, a spus oficialul, potrivit stiri.tvr.ro. Cîmpeanu a dat de înțeles că discuția finală despre toate aceste propuneri va fi făcută cu experți în educație în luna aprilie. (C. Z.)