„Școala altfel”, obligatorie pentru elevi şi profesori

Un articol de: Oana Nistor - 24 August 2016

Programul naţional „Școala altfel” se derulează, în acest an, pe parcursul a cinci zile consecutive, profesorii şi elevii fiind încurajaţi să îşi manifeste creativitatea şi să lege, într-un mod cât mai atractiv, principiile teoretice aplicate în practică. Participarea la acest program este obligatorie atât pentru preșcolari/elevi, cât și pentru cadrele didactice.

În Metodologia de organizare a programului național „Școala altfel” se precizează că acest proiect, devenit obligatoriu, se poate derula în orice perioadă a anului şcolar, în baza unui orar special ce va fi întocmit de fiecare unitate de învăţământ în parte. Scopul acestui program este acela de a contribui la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socioemoționale în rândul copiilor preșcolari și elevilor. „Cadrele didactice vor proiecta, testa și evalua abordări eficiente pentru dezvoltarea acestor competențe și abilități”, se precizează în Metodologia de organizare supusă dezbaterii publice de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice (MENCS).

Potrivit prevederilor documentului, în perioada alocată „Școlii altfel” vor fi facilitate activități educative, având una sau mai multe dintre următoarele caracteristici: transdisciplinaritate; experiențiale/de învățare prin experiență; proiectate în parteneriat cu elevi, părinți, instituții, organizații non-guvernamentale și/ sau agenți economici, inovatoare pentru contextul în care sunt derulate; bazate pe constatările unor cercetări și bune practici recente din domeniul educațional. În acelaşi timp, obiectivele și activitățile educative proiectate vor răspunde intereselor copiilor preșcolari și elevilor și vor reflecta preocuparea cadrelor didactice de a identifica soluții la provocările întâmpinate în facilitarea dezvoltării competenței de învățare și a abilităților socio­emo­ționale. „Obiectivele și activitățile proiectate și derulate în cadrul programului «Școala altfel» vor veni în completarea experiențelor de învățare pe discipline, amplificându-le componenta de dezvoltare socioemoțională și legătura cu viața de zi cu zi, precum și cu preocupările copiilor preșcolari și elevilor. În baza experiențelor dobândite pe tot parcursul acestui program, cadrele didactice vor integra cele mai eficiente abordări în procesele de învățare pe tot parcursul anului școlar”, se mai precizează în metodologia de desfăşurare a proiectului.
În perioada alocată „Școlii altfel” nu se organizează cursuri conform orarului obișnuit al unității de învățământ. Programul se va desfășura în conformitate cu un orar special, afişat şi adus la cunoştinţa elevilor şi părinţilor.

Activitățile educative din cadrul acestui program se pot realiza în unitatea școlară sau în afara acesteia, respectându-se prevederile legale cu privire la siguranța elevilor. Orice deplasare în afara unității de învățământ trebuie să aibă un pronunțat caracter educativ și nu sunt permise deplasări ale elevilor pe durata întregului program (5 zile sau mai mult). „Școala altfel” poate fi derulată într-o perioadă ce rămâne la decizia unității de învățământ, însă va fi stabilită conform Ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar 2016-2017. Astfel, pentru învățământul primar şi preşcolar, acest program poate fi planificat în perioadele 21 noiembrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017, 15 mai – 9 iunie 2017. Pentru învățământul gimnazial, profesional şi postliceal, „Școala altfel” va fi organizată în perioadele 17 octombrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017, respectiv 15 mai – 9 iunie 2017. Potrivit MENCS, intervalul aferent programului nu va coincide cu perioada tezelor şcolare.