Şcolile din Iaşi nu vor mai pregăti şomeri
Planul Local de Acţiune pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (PLAI) reprezintă un document de planificare strategică a ofertei de formare profesională prin învăţământul profesional şi tehnic, în perspectiva anului 2013. Datele statistice au fost actualizate având în vedere informaţiile existente în Planul Regional de Acţiune (PRAI) Nord-Est 2000-2013 şi datele din evidenţa unor instituţii guvernamentale, cum ar fi: Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Iaşi, Direcţia de Statistică Iaşi, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Iaşi. În funcţie de acest plan, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi (ISJ) stabileşte cifra de şcolarizare pentru învăţământul tehnic.
Conform celor precizate de şefa ISJ Iaşi, Camelia Gavrilă, „şcoala nu se poate plia în totalitate pe aceste analize, pentru că trebuie să ofere forţă de muncă calificată, atât pentru prezent, cât şi pentru viitor“. Pentru judeţul Iaşi, populaţia care va intra pe piaţa muncii este mai numeroasă decât cea cu vârstă de pensionare. Din totalitatea judeţelor componente a Regiunii Nord-Est, judeţul Iaşi are cea mai mare presiune exercitată asupra pieţei muncii, precum şi cele mai mari probleme în asigurarea locurilor de muncă. Conform unei prognoze realizate de Institutul Naţional de Statistică, populaţia cu vârstă între 15-24 de ani, în perioada 2005-2025 va avea o evoluţie descendentă în toate judeţele regiunii (descreştere cu apr. 33% la nivelul regiunii), cu excepţia judeţului Iaşi, unde se estimează o uşoară creştere începând cu anul 2020 cu cca.2% până în 2025. Piaţa muncii, în momentul de faţă, este suprasaturată în domeniul administraţiei În această perioadă, agricultura prezintă cel mai ridicat deficit de forţă de muncă, fapt care poate fi pus pe slaba dezvoltare a sectorului agricol nu numai la nivelul judeţului Iaşi, ci şi la la nivelul întregii ţări. La aceasta se mai adaugă şi seceta accentuată cu care se confruntă judeţul Iaşi. La polul opus se află administraţia publică, unde toate locurile de muncă sunt ocupate. În anul 2007 s-a înregistrat o rată a şomajului pe primele 5 luni mai mică decât în aceeaşi perioadă a anilor 2005/2006. În perioada ianuarie-mai 2007, se constată o scădere a numărului şomerilor pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 25-50 ani, şi o tendinţă uşoară de descreştere pentru persoanele cu vârstă până în 25 ani şi peste 50 ani. Din punct de vedere al studiilor, numărul cel mai ridicat de şomeri se găseşte în rândul persoanelor cu studii primare, gimnaziale sau pofesionale, iar cel mai scăzut în rândul persoanelor cu studii superioare, numărul şomerilor din mediul rural este mult mai ridicat comparativ cu mediul urban, atât în mediul urban cât şi în mediul rural numărul şomerilor a scăzut, analizând deficitul de forţă de muncă în comparaţie cu rata şomajului, putem constata că anumite domenii nu prezintă interes pentru persoanele aflate în şomaj. Şcolile vor pregăti elevi în domeniile căutate de investitori Pornind de la prognozele estimate în Planul Regional de Dezvoltare (PRAI) pentru dezvoltarea economiei în perspectiva 2013, pe domeniile de formare se recomandă, pentru regiunea Nord-Est, o scădere a numărului de clase pentru domeniile agricultură, mecanică şi textile (pe termen scurt mediu şi lung, corelat cu dezvoltarea economică a fiecărei zone, creşterea numărului de clase din domeniile construcţiilor, serviciilor, transporturilor, diversificarea calificărilor pentru domeniul industrie prelucrătoare (corelat cu dezvoltarea economică a fiecărei zone). Numărul de clase a fost scăzut pe unele domenii. Domeniul mecanică deţine, în anul şcolar 2007-2008, 23,14% din planul de şcolarizare, cu 2,37 mai puţin faţă de 2004-2005. În Planul regional de Acţiune (PRAI) 2007 se recomandă scăderea pe domeniu din planul de şcolarizare şi se propune menţinerea calificărilor, cu preponderenţă a celei de „lucrător în mecanică de motoare“, având în vedere noile investiţii care se vor derula în următorii trei ani în judeţul Iaşi (Concernul american DELPHI - filială franceză, solicită 1.500 de specialişti în mecanică de motoare). La domeniul Textile-Pielărie, în PRAI se recomandă scăderea pe domeniu din planul de şcolarizare, deşi exista o cerere pe piaţă a forţei de muncă la calificare confecţioneri. La agricultură, se recomandă scăderea claselor, însă datorită derulării proiectelor pe fonduri structurale, se propune o schimbare în denumirea calificărilor. La fabricarea produselor din lemn, se recomandă creşterea pe domeniu în planul de şcolarizare, deoarece industria prelucrătoare are contribuţie mare la venitul judeţean. Domeniul turism şi alimentaţie deţine, în anul şcolar 2007-2008, 7,44 % din planul de şcolarizare, cu 2% mai mult faţă de anul precedent. În PRAI 2007 se recomandă creşterea pe domeniu în planul de şcolarizare, deoarece este un domeniu prioritar în dezvoltare în judeţul Iaşi. La construcţii, instalaţii şi lucrări publice se recomandă creşterea pe domeniu în planul de şcolarizare, deoarece este considerat domeniu prioritar, are un trend crescător pe investiţii şi există ofertă de locuri de muncă. La domeniul electric se recomandă o scădere a numărului de clase în planul de şcolarizare. În ceea ce priveşte comerţul, este recomandată o creştere a claselor, deoarece există un trend crescător pe investiţii şi cifra de afaceri are o creştere semnificativă comparativ cu celelalte sectoare, la fel la industrie alimentară, unde industria prelucrătoare are o contribuţie mare la venitul judeţean şi beneficiază de investiţii mari. Creşterea numărului de clase este recomandată şi la estetica şi igiena corpului omenesc deoarece oferta de locuri de muncă are un trend crescător şi se încadrează în domeniul prioritar ( 39.1%). O creştere este necesară şi la domeniul electromecanică şi electronică - automatizări, în timp ce la chimie industrială se recomandă menţinerea claselor pe domeniu în planul de şcolarizare. Din strategia de dezvoltare a judeţului, aşa cum rezultă din documentele elaborate de Prefectura Iaşi, se poate estima că structura cererii de forţă de muncă în meseriile menţionate mai sus se va menţine până în anul 2010. Astfel, la liceul cu profil tehnic se vor menţine specializări precum tehnician operator tehnici de calcul, tehnician în activităţi financiare şi comerciale, tehnician analize produse alimentare, iar pentru filiera liceu prin SAM, vor fi susţinute, în continuare, cu precădere meseriile solicitate de agenţi economici locali (pe fiecare zonă ocupaţională): lucrător in mecanică de motoare, în construcţii, în tricotaje-confecţii, în alimentaţie şi estetică şi igiena corpului omenesc. În funcţie de specificul zonei, se arată în planurile de dezoltare că zona Iaşi concentrează o mare diversitate de activităţi economice (industria medicamentelor, industria uşoară, alimentară, electronică, metalurgie, viticultură, transporturi, comerţ, etc.). Zona Paşcani are dezvoltată industria alimentară, prelucrări prin aşchiere şi mecanice, construcţii, textile, comerţ; zona Hârlău are comerţ, industrie alimentară, confecţii-textile, construcţii, viticultură şi industria vinului, pomicultură, construcţii, zona Podu Iloaiei are nevoie de preparator produse din lapte, panificaţie, specialişti în construcţii şi amenajări interioare, zootehnie. Pentru zona Târgu Frumos se pot pregăti elevi pe confecţii textile, încălţăminte, industrie alimentară, comerţ, la Răducăneni pe industrie alimentară, agricultură, comerţ, filatură, la Vlădeni pe agricultură, piscicultură, comerţ, filatură, la Ţibăneşti pe confecţii, ţesături bumbac, agricultură, comerţ. Este necesară adaptarea ofertei de formare la cerinţele pieţei muncii, contribuind la reducerea şomajului în rândul tinerilor de la 21% din numărul şomerilor, în 2006, la 15%, în 2013. Se va urmări creşterea populaţiei cu nivel ridicat de educaţie prin programe de formare continuă, de la 12,5%, în 2006, la 30%, în 2013. Asigurarea egalităţii de şanse în formarea iniţială şi reducerea ratei de părăsire timpurie a şcolii prin SAM, de la 22%, în 2006, la 10%, în 2013. Încurajarea partenerilor sociali şi cointeresarea în participarea la programele de formare, informarea şi demonstrarea eficienţei sistemului de calificare, bazat pe competenţe, pentru asigurarea calităţii şi a eficienţei în întreprinderi. Pentru a mări rata de absolvire şi de succes la nivel judeţean, este recomandată promovarea activităţilor ce să promoveze mentoratul ca masură preventivă.