Şcolile fără autorizaţie sanitară vor fi închise
Aproximativ 15-20% dintre elevii înscrişi în anul şcolar 2010-2011 ar putea fi "strămutaţi" la alte unităţi de învăţământ, ca urmare a închiderii şcolilor fără autorizaţie sanitară, potrivit unei estimări a MECTS.
Cu exact o lună înaintea începerii noului an şcolar, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) a anunţat că se lucrează la întocmirea unor date statistice complexe referitoare atât la numărul elevilor, cât şi la starea unităţilor de învăţământ, la cadrele didactice etc. În ceea ce priveşte starea de funcţionare a şcolilor, ministrul a precizat că din toamnă elevii nu vor mai studia decât în unităţile şcolare "care au sau sunt în curs să primească autorizaţia sanitară de funcţionare", celelalte şcoli, care nu sunt funcţionale, "trebuind închise". "În urma videoconferinţei cu inspectorii generali şcolari, ne asumăm obiectivul ca peste 85% dintre copiii României să înveţe în şcoli care au autorizaţie sanitară de funcţionare sau care sunt în curs de autorizare", a spus ministrul Daniel Funeriu. Acolo unde se constată neîndeplinirea criteriilor de funcţionare, şcoala va fi închisă, iar elevii vor fi mutaţi în unităţile şcolare adiacente, "evident cu respectarea criteriilor de distanţă şi de oportunităţi". Ministrul Daniel Funeriu a mai anunţat că, din anul şcolar 2011-2012, se doreşte ca elevii din clasele de început de ciclu, respectiv întâi, a cincea şi a noua, să înveţe după manuale noi, realizate în concordanţă cu noile programe de studiu, al căror cadru de referinţă va fi supus dezbaterii publice în toamna acestui an. Un prim pas s-a realizat vineri, prin înfiinţarea Consiliului pentru Curriculum, format din 19 experţi în curriculum şi învăţământ preuniversitar, coordonaţi de Firuţa Tacea. Prin-tre atribuţiile acestui organism se numără stabilirea direcţiilor strategice de modernizare a curriculumului naţional, avizarea ştiinţifică a proiectării şi elaborării acestuia, cât şi orientarea din punct de vedere conceptual şi metodologic a evaluării manualelor. Potrivit ministrului, schimbarea profundă a sistemului educaţional vizează mai multe etape, în care ultima este redactarea unor noi manuale. "Trebuie mai întâi să definim care este cadrul de referinţă curricular, respectiv cum trebuie să arate, spre exemplu, copilul român la opt ani din punct de vedere educaţional. După cadrul de referinţă, stabilim prin ce procese ajungem la acest rezultat. Apoi ne ocupăm de schimbarea sistemului de evaluare, rescriem planul-cadru şi, efectiv, programa. În paralel, începe formarea profesorilor şi punerea în practică a elementelor (itemilor) de evaluare. Ar fi foarte bine dacă am avea o bază de itemi la nivelul UE. Când ai foarte clar ce se învaţă, adică programa, cum trebuie să arate un copil, ce şi cum se evaluează, iar formarea profesorilor este în derulare, abia atunci începe scrierea noilor manuale", a adăugat ministrul Educaţiei, care a subliniat că îşi doreşte ca manualele să fie mai bune, mai atractive şi mai relevante.