Şcolile închise vor fi folosite în interesul elevilor
Patriarhia Română, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, şi Ministerul Administraţiei şi Internelor au încheiat un protocol de colaborare pentru utilizarea şcolilor închise prin comasare în interesul elevilor din comunităţile unde aceste clădiri sunt nefolosite. Protocolul a fost semnat în Sala "Sfântul Ioan Casian" din Palatul Patriarhiei, marţi seara.
Protocolul de colaborare a fost semnat de Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, de Gabriel Berca, ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, şi Cătălin Ovidiu Baba, ministrul administraţiei şi internelor. În urma acestui protocol încheiat pe trei ani, şcolile care au fost închise în urma comasării mai multor instituţii de învăţământ pot fi folosite de către centrele eparhiale, protopopiate şi parohii, precum şi mănăstiri pentru demararea de proiecte educative şi sociale în folosul tinerilor din cadrul acestor comunităţi. Instituţiile statului român, consiliile locale, prefecturile şi inspectoratele şcolare vor susţine, prin oferirea spaţiilor şcolilor desfiinţate, activităţile educative desfăşurate de Patriarhia Română pentru prevenirea abandonului şcolar, de tipul "şcoala după şcoală", şi a activităţilor de asistenţă socială, cu implicarea tinerilor, inclusiv a programului "Hristos împărtăşit copiilor" şi a proiectului "Alege şcoala!". "Există şcoli care sunt în condiţii foarte bune din punctul de vedere al infrastructurii, şi ceea ce este important este că aceste spaţii vor fi folosite de către autorităţile locale împreună cu Biserica pentru a realiza programe de tip "şcoala după şcoală" şi programe pe parcursul vacanţelor. Ministerul a comasat şcoli aducând copii din sate în centrul de comună, ceea ce înseamnă că sunt multe şcoli nefolosite. Ceea ce este foarte important pentru Ministerul Educaţiei este că Biserica transmite valori, transmite comportamente, creează oameni care sunt capabili să trăiască în societate şi să comunice şi dă acel fundament moral care este esenţial pentru cetăţeni", a spus ministrul Cătălin Ovidiu Baba. Obiectivul acestui protocol este formarea tinerilor în spiritul valorilor creştine, promovând cultura naţională şi universală şi stimulând dialogul intercultural. Scopul protocolului îl constituie educaţia tinerilor în spiritul demnităţii, înţelegerii şi respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, formarea deprinderilor şi atitudinilor socio-morale şi spirituale, dezvoltarea unor comportamente şi atitudini pozitive ale elevilor faţă de şcoală şi faţă de semeni, dezvoltarea conştiinţei comunitar-eclesiale, cultivarea valorilor solidarităţii şi comuniunii etc. "În urma reorganizării, mai multe şcoli din mediul rural nu mai au activitate şi este păcat ca aceste clădiri să se deterioreze. Această componentă religioasă trebuie să fie în fiecare zi în mintea copiilor noştri. Educaţia este esenţială şi Ministerul Administraţiei şi Internelor asigură prin acest protocol că autorităţile locale se vor implica prin consiliile locale şi prefecturi pentru administrarea acestor clădiri", a spus ministrul Gabriel Berca. "Şcolile dezafectate nu trebuie să rămână în paragină, ci trebuie să fie folosite de către copiii satului prin grija preotului, a consiliilor locale şi a primarilor din localităţile respective pentru ca acei copii să poată beneficia de un program de după şcoală, un program educaţional şi recreativ, în acelaşi timp, pentru ca acele clădiri să fie menţinute în stare de funcţionare poate pentru timpul în care se va reveni la relocarea copiilor care au plecat din sate spre alte şcoli. Este o oportunitate de a începe un proces educativ de după şcoală pentru timpurile în care copiii sunt în vacanţe", a spus părintele Constantin Pătuleanu, consilier patriarhal la Sectorul Teologic-educaţional al Patriarhiei Române.