Securitatea energetică a ţării, obiectivul strategic în domeniul energiei
▲ Potrivit programului de guvernare 2009-2012, creşterea securităţii energetice a ţării se va realiza prin modernizarea sistemelor de transport şi distribuţie, dezvoltarea interconexiunilor şi diversificarea surselor de import de materii prime ▲ Noul Guvern va continua şi va extinde proiectul „Economia bazată pe cunoaştere“, finanţat de Banca Mondială, prin creşterea numărului de localităţi rurale care au acces la reţeaua de comunicaţii de bandă largă ▲
Asigurarea securităţii energetice a ţării, bazată pe un sistem eficient de aprovizionare, producere, transport şi distribuţie, care asigură alimentarea continuă a tuturor consumatorilor în condiţii de accesibilitate, disponibilitate şi de suportabilitate a preţurilor, reprezintă obiectivul strategic în domeniul energiei în programul de guvernare 2009-2012. De asemenea, actualizarea strategiei energetice a României în toate componentele ei: purtători de energie, generare, transport, distribuţie, economisire şi eficienţă energetică, protecţia mediului, eliminarea discordanţelor din legislaţia primară şi secundară în domeniul energiei, dezvoltarea unei pieţe interne de energie, transparentă, nediscriminatorie şi competitivă, precum şi organizarea transparentă şi eficientă a pieţelor de gaze, carburanţi, cărbune şi combustibil nuclear sunt alte obiective de guvernare în domeniul energiei. Asumarea obiectivelor europene în domeniul energiei de creştere a eficienţei energetice cu 20%, de atingere a cotei de 20% a surselor de energie regenerabile în consumul total de energie şi de reducere cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră - la nivelul anului 2020, precum şi siguranţa în aprovizionare cu resurse energetice, ca o obligaţie a guvernului (programul „20/20/ 20“), sunt, de asemenea, obiective pentru programul de guvernare. Modernizarea sistemelor de transport şi distribuţie Potrivit programului de guvernare 2009-2012, creşterea securităţii energetice a ţării se va realiza prin modernizarea sistemelor de transport şi distribuţie, dezvoltarea interconexiunilor şi diversificarea surselor de import de materii prime energetice, prin creşterea ponderii producţiei de energie electrică bazată pe un mix optim de energie compus din cărbune, nuclear şi hidro ce vor asigura o încărcare în baza economică şi de durată la care se adaugă producţia de energie din surse regenerabile, reorganizarea, retehnologizarea şi eficientizarea societăţilor comerciale din sectorul energetic de stat. Promovarea proiectelor de investiţii în domeniul energiei regenerabile (energia eoliană, solară, biomasă, geotermală, inclusiv deşeurile urbane), elaborarea planului multianual de investiţii pentru achiziţionarea tehnologiilor necesare captării şi stocării CO2, pentru depozitarea deşeurilor radioactive, gestionarea şi valorificarea celorlalte deşeuri în scopul protecţiei mediului şi reducerea intensităţii energetice a economiei româneşti, prin măsuri stimulatorii pentru reorientarea spre activităţi economice cu consumuri scăzute şi cu valoare adăugată ridicat. Accesul populaţiei la serviciile publice informatizate Creşterea gradului de acces al populaţiei la serviciile publice informatizate la un nivel de 20% este principalul obiectiv al Programului de guvernare 2009-2012 pe segmentul societăţii informaţionale. Programul propune, în rândul priorităţilor, creşterea la 45% a procentului locuinţelor cu acces la internet, creşterea la 60% a procentului firmelor care utilizează internetul ca principal mijloc de interacţiune cu instituţiile statului, extinderea numărului de localităţi rurale care au acces la reţele de comunicaţii de bandă largă şi crearea condiţiilor pentru realizarea unei stat funcţional, modern, performant şi interactiv, prin regândirea proceselor şi procedurilor asociate actului de guvernare pe baza utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor. De asemenea, noul guvern intenţionează să asigurare mecanismele de funcţionare ale Serviciului Universal de acces la mijloacele de comunicare şi informare. Direcţiile de acţiune ale programului de guvernare sunt legate de crearea unui cadru instituţional şi legal coerent pentru dezvoltarea societăţii informaţionale, promovarea experienţei şi propunerilor româneşti în domeniul reglementărilor în instituţiile europene, precum şi de transferul experienţei spre ţări ce urmează calea integrării europene. De asemenea, se are în vedere încurajarea demersurilor comune de cooperare în zona sud-est europeană pentru crearea unei pieţe puternice de Tehnologia Informaţiilor şi Comunicaţiilor (TIC), cooperarea cu alte autorităţi pentru introducerea de prevederi referitoare la infrastructura de comunicaţii în standardele de urbanism, în autorizarea pentru construire şi în alte categorii de standarde şi susţinerea neutralităţii tehnologice în dezvoltarea infrastructurii de comunicaţii naţionale şi încurajarea dezvoltării internetului de bandă largă ca principal suport de transmisie şi convergenţă. Extinderea proiectului „Economia bazată pe cunoaştere“ Noul Guvern va continua şi extinde proiectul „Economia bazată pe cunoaştere“, finanţat de Banca Mondială prin creşterea numărului de localităţi rurale care au acces la reţeaua de comunicaţii de bandă largă şi va dezvolta şi asimila standarde, norme şi metodologii, dezvoltând întreţinerea nomenclatoarelor de interes general care să asigure în mod unitar proiectarea, realizarea, implementarea şi operarea serviciilor publice informatizate, prin care se va asigura interoperabilitatea şi interactivitatea acestora. Potrivit programului de guvernare, se are în vedere construirea unor „Oraşe ale Societăţii Informaţionale“, ca modele pilot pentru testarea utilizării TIC în toate activităţile economice, sociale şi culturale ale comunităţii, prin organizarea unei competiţii naţionale, în vederea obţinerii de fonduri (naţionale, europene, locale şi private), generalizarea accesului la servicii integrate de voce (cu mobilitate), date şi imagini (inclusiv televiziune digitală) pentru cetăţenii României. Programul de guvernare mai prevede asigurarea infrastructurii pentru accesul securizat la informaţiile medicale personale pentru serviciile medicale, oriunde şi oricând pe teritoriul României, promovarea pe scară largă a mecanismelor electronice de plată, promovarea interacţiunii autorităţilor publice cu cetăţenii şi mediul de afaceri prin servicii de e-guvernare precum şi a schimbului electronic de documente, astfel încât acesta să devină principalul mijloc de transmitere a informaţiei în administraţia publică. ▲ Adio bugetarilor de lux Noul Executiv va reduce drastic cheltuielile şi salariile din administraţia publică, a declarat premierul Emil Boc. Acesta a precizat că vor fi reduse cheltuielile administraţiei cu până la 20%. „Echipa pe care o aveţi în faţă va guverna cumpătat. Nu ne putem permite să irosim banii încredinţaţi de cetăţeni pe cheltuieli inutile şi sfidătoare, pe maşini şi birouri de lux, pe călătorii şi prime fără noimă. Adio bugetarilor de lux cu salarii de 30-40.000 de euro pe lună, din instituţiile bugetare! Primele nu vor fi nici mai mari, nici mai mici. S-ar putea să nu fie“, a subliniat Boc, în discursul său. De asemenea, acesta a menţionat că Executivul său va introduce „un moratoriu pe o perioadă de 12 luni, prin care se interzice achiziţionarea de bunuri şi serviciu, inclusiv obiecte de inventar neesenţiale pentru funcţionarea la parametri optimi a instituţiilor publice“. „Am două mesaje pentru demnitari, miniştri, oficiali şi funcţionarii superiori. Primul este că vom avea mai mult de muncit. Al doilea mesaj e că va trebui să ne mulţumim cu ce avem în dotare. Aceleaşi maşini, birouri, canapele“, a mai spus Emil Boc. Premierul a arătat, de asemenea, că Executivul va suspenda pentru un an şi plata drepturilor băneşti pentru membrii consiliilor de administraţie de la societăţile cu capital de stat. Bucureşti, 22 decembrie (Agerpres) - România urmăreşte în perioada 2009-2012 să beneficieze, în cea mai mare proporţie posibilă, de avantajele de natură financiară care decurg din calitatea de stat membru al Uniunii Europene, în paralel cu participarea activă la proiectarea marilor procese instituţionale care concură la construcţia europeană şi la funcţionarea democratică şi eficientă a instituţiilor, structurilor şi organismelor UE. ▲ Pactul naţional pentru autostrăzi, prioritatea 2009-2012 ▲ Promovarea Pactului Naţional „Autostrăzile României“ pentru asigurarea coerenţei şi continuităţii lucrărilor de infrastructură pe termen lung este principala prioritate a Programului de guvernare 2009-2012, pe segmentul transporturi ▲ Programul propune, în rândul priorităţilor, interconectarea şi interoperabilitatea reţelei de drumuri din România cu reţeaua de drumuri europeană, reducerea constantă a numărului de victime din accidentele de circulaţie, mărirea perioadei de garanţie la lucrările realizate pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport şi refacerea reţelei de drumuri naţionale la un nivel calitativ european, până în anul 2012. De asemenea, Guvernul vizează dezvoltarea infrastructurii feroviare coordonată cu cea rutieră, în conformitate cu cerinţele europene, asigurarea legăturilor între marile oraşe cu trenuri Intercity şi creşterea vitezei tehnice proiectate pe calea ferată în medie cu 25% şi reducerea timpului de circulaţie cu 50% faţă de cel actual la trenurile de călători şi marfă, precum şi eliminarea staţionării trenurilor în frontieră. De asemenea, va fi modificată legislaţia privind modalităţile şi condiţiile de participare la licitaţiile pentru lucrările necesare îmbunătăţirii infrastructurii de transport, eliminând principiul „cel mai mic preţ câştigă“, care s-a dovedit păgubos şi introducând respectarea termenelor parţiale drept condiţie de reziliere unilaterală a contractului.