Servicii sociale eficiente în trei eparhii
La finalul lunii martie, s-a încheiat din punct de vedere administrativ proiectul "Reţea Teritorială de Furnizori Creştini de Servicii Sociale", implementat de Patriarhia Română, Federaţia Filantropia şi IOCC România.
Proiectul a avut ca scop dezvoltarea oganizaţională a structurilor de furnizare a serviciilor sociale ale Bisericii Ortodoxe Române, la nivelul a trei arhiepiscopii (Bucureşti, Iaşi şi Craiova), ca primă fază a unui plan de dezvoltare pe şapte ani, care vizează eficientizarea capacităţii Bisericii de a acţiona în parteneriat cu alte instituţii pentru incluziunea socială la nivel naţional. Principalele activităţi desfăşurate au vizat analiza capacităţilor organizaţionale şi de livrare a serviciilor sociale, dezvoltarea unor strategii privind incluziunea socială la nivelul arhiepiscopiilor şi formare în domeniul dezvoltării orgnizaţionale. Potrivit unui raport publicat de IOCC România pe site-ul oficial, principalele provocări identificate în etapa de pregătire a proiectului au fost abilităţile limitate şi lipsa unei evaluări critice privind eficienţa organizaţională şi a serviciilor sociale oferite de furnizorii creştini de servicii sociale, o structură slab conturată a reţelei de furnizori creştini de servicii sociale, precum şi o practică limitată a schimburilor de experienţă şi a bunelor practici între aceştia. "Procesul, care, iniţial, a părut tuturor partenerilor unul foarte lung şi obositor, s-a dovedit la finalul proiectului că aduce pentru toate echipele locale împliniri şi un grad mare de satisfacţie datorită a ceea ce au realizat în proiect. Ingredientele necesare au fost: evaluare, training şi asistenţă tehnică pentru procesul de planificare strategică. Astfel, am dedicat şapte luni (aproximativ 23% din proiect) etapei pregătitoare şi evaluării capacităţilor instituţionale pentru oferirea de servicii sociale în toate cele trei arhiepiscopii implicate (Iaşi, Bucureşti, Craiova). Această perioadă a fost împărţită în mod egal între elaborarea metodologiei, culegerea datelor, precum şi raportarea şi diseminarea rezultatelor. Astfel, au avut loc 111 interviuri cu lucrători ai entităţilor socio-filantropice, 9 focus-grupuri cu circa 100 de persoane şi patru rapoarte privind serviciile sociale. Am selectat cei mai buni şi mai dedicaţi traineri şi consultanţi pentru activităţile proiectului şi astfel am sprijinit formarea de echipe locale de planificare strategică din oameni capabili şi pricepuţi pentru a derula acest proces de planificare. De-a lungul celor cinci module de curs, echipele locale au avut cunoştinţe, abilităţi şi instrumente de lucru relevante pentru planificarea strategică, pentru comunicare, lucru în echipă, management operaţional şi pentru mobilizarea de resurse. Cu totul, a durat aproape un an (circa 40% din timpul proiectului) să pregătim şi să livrăm modulele de training şi consultanţă adecvată proceselor de planificare strategică, inclusiv prezentarea rezultatelor intermediare către potenţialii parteneri de la nivel regional. Astfel, pe parcursul a 249 de zile, 114 angajaţi ai arhiepiscopiilor au beneficiat de training şi consultanţă, iar 313 persoane au fost implicate activ în procesul de planificare strategică", se arată în raport. Planuri concrete în domeniul serviciilor sociale până în 2015 Proiectul a pus bazele unei reţele de furnizori creştini de servicii sociale. Fiecare arhiepiscopie are acum stabilite priorităţile strategice şi planuri concrete în domeniul serviciilor sociale până în 2015 şi un element de referinţă pentru următoarele procese de planificare. Mai mult, după activităţile intense din proiect în perioada 2010-2011, la nivel local s-au realizat activităţi care vizează sustenabilitatea financiară a planurilor strategice - activităţi de fundraising. În Arhiepiscopia Iaşilor a fost organizat un concert caritabil de muzică populară, în Arhiepiscopia Bucureştilor a fost deschis un nou centru social pentru copii din familii dezavantajate, iar în Arhiepiscopia Craiovei a fost organizată o gală de caritate, cu invitaţi de marcă locali, naţionali şi internaţionali.