Sfântul Nicolae Cabasila, „Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii”

Data: 16 Feb 2012

La Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă a Patriarhiei Române a apărut, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, lucrarea "Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii" a Sfântului Nicolae Cabasila, cu un amplu studiu liturgic al părintelui pr. prof. Ene Branişte, intitulat "Explicarea Sfintei Liturghii după Sfântul Nicolae Cabasila".

Sfântul Nicolae Cabasila, una dintre personalităţile majore ale teologiei ortodoxe din spaţiul cultural bizantin al secolului al XIV-lea, este unul dintre cei mai preţuiţi autori duhovniceşti, a cărui operă teologică a marcat fertil spiritualitatea ortodoxă până în zilele noastre. Teolog profund şi erudit, personalitate cu o bogată şi adâncă trăire religioasă, Nicolae Cabasila rămâne unul dintre reperele cele mai luminoase ale Bisericii Ortodoxe de pretutindeni. Diplomat important al Imperiului Bizantin, orator strălucit, tâlcuitor de seamă al Sfintelor Taine ale Bisericii, Nicolae Cabasila este, de asemenea, un exemplu concret de sfinţenie în rândul laicilor, cinstirea sa ca sfânt fiind statornicită în anul 1983.

Nicolae Cabasila s-a născut în Tesalonic, într-o familie aristocrată, în jurul anului 1319. Conform structurii învăţământului bizantin al epocii, studiile sale ramificate au cuprins retorica, gramatica, teologia, dreptul, filosofia, dar şi astronomia. Nicolae Cabasila nu a fost aşadar doar un profund om duhovnicesc, ci şi un autentic umanist creştin, ştiind să cultive şi să păstreze echilibrul între cele două adânci chemări ale sale: aceea de natură mistică, spre sfinţenie, şi aceea de natură intelectuală, spre o rafinată cultură umanistă. Chiar dacă nu a fost hirotonit niciodată, alegând discreţia de a rămâne un simplu laic, Sfântul Nicolae Cabasila şi-a împlinit vocaţia teologică, scriind tratate esenţiale, precum "Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii" sau "Despre viaţa în Hristos", opere ce au cunoscut ulterior o largă răspândire atât în Răsărit, cât şi în Apus. Implicat în mişcarea duhovnicească a isihasmului bizantin, Sfântul Nicolae Cabasila a ilustrat personal spiritul isihast "în lume", arătând, atât în viaţa, cât şi în opera sa, prin promovarea unei spiritualităţi ortodoxe liturgice, că "viaţa în Hristos" este accesibilă şi poate fi trăită inclusiv de creştinii din lume, nu doar de monahi. Aceasta, întrucât prin Sfânta Taină a Botezului creştinul devine membru al Trupului tainic al lui Hristos, adică al Bisericii, şi creşte spiritual în ea prin participarea la Sfintele Taine.

Cea mai cunoscută dintre tâlcuirile liturgice din spaţiul teologiei ortodoxe

În lucrarea "Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii", Sfântul Nicolae Cabasila subliniază şi argumentează dimensiunea eclesial-comunitară a vieţii creştinului, care participă cu regularitate la Sfânta Liturghie. Aceasta este tâlcuită de Sfântul Nicolae Cabasila pe parcursul celor trei etape cronologice ale desfăşurării ei: pregătirea darurilor (Proscomidia), Liturghia Cuvântului şi Liturghia euharistică.

Tâlcuirea sau erminia Sfintei Liturghii pe care ne-o oferă Sfântul Nicolae Cabasila are un profund caracter dogmatic şi mistic, fiind cea mai cunoscută dintre tâlcuirile liturgice din spaţiul teologiei ortodoxe. Structurată în 53 de capitole, lucrarea parcurge sistematic şi mistagogic conţinutul plin de sens mântuitor şi sfinţitor al Sfintei Liturghii. Prin împărtăşirea cu Hristos Cel euharistic devenim şi mai mult fii ai lui Dumnezeu după har, înfiere primită mai întâi prin Botez. Sfânta Euharistie este o "mâncare nepieritoare" şi, de aceea, "trebuie să dorim fierbinte apropierea de Sfintele Daruri". Curăţirea sufletului prin înfrânare şi pocăinţă, prin post şi prin mărturisirea păcatelor ("sfinte străduinţe", cum le numeşte Sfântul Nicolae Cabasila) este necesară treaptă duhovnicescă pentru a ne apropia cu sensibilitate, atenţie şi vrednicie de Sfânta Împărtăşanie. La rândul ei, Sfânta Împărtăşanie are o mare putere curăţitoare şi sfinţitoare asupra inimii celui care Îl primeşte pe Hristos, după ce s-a pregătit duhovniceşte pentru aceasta.

În capitolul I al lucrării, Sfântul Nicolae Cabasila face o prezentare generală a Liturghiei, care are un dublu scop: sfinţirea Darurilor şi sfinţirea credincioşilor prin împărtăşirea cu ele. În capitolele II-XI ni se oferă explicarea Proscomidiei; capitolele XII-XV şi XVII-XXVII sunt consacrate Liturghiei catehumenilor şi Liturghiei credincioşilor, până la momentul sfinţirii Darurilor sau aducerii jertfei liturgice, în capitolul XVI fiind explicat, pe scurt, simbolismul Sfintei Liturghii; capitolele XXVIII-XLI conţin interpretarea Liturghiei până la momentul împărtăşirii credincioşilor; capitolele XLII-LII insistă asupra lucrării harice asupra credincioşilor şi a modului în care aceştia sunt sfinţiţi prin Sfintele Taine, ultimul capitol, LIII, fiind consacrat actelor liturgice de la sfârşitul Sfintei Liturghii.

"Explicarea Sfintei Liturghii după Nicolae Cabasila"

Partea a doua a volumului cuprinde un amplu studiu liturgic al părintelui pr. prof. Ene Branişte, intitulat "Explicarea Sfintei Liturghii după Nicolae Cabasila". În prima parte a studiului, autorul subliniază rolul explicativ şi catehetic al diverselor erminii ale Sfintei Liturghii scrise de-a lungul timpului în spaţiul ortodox. Tot aici sunt făcute şi anumite precizări utile pentru limpezirea identităţii Sfântului Nicolae Cabasila şi a contextului istorico-teologic în care a trăit.

Trecând la analiza propriu-zisă a lucrării Sfântului Nicolae Cabasila, pr. prof. Ene Branişte urmăreşte riguros parcursul acesteia, dezvoltând explicaţia dublului înţeles al Liturghiei, acela de Jertfă şi de Taină. Primul aspect, cel de Jertfă, se referă la sfinţirea Darurilor, adică a elementelor euharistice, care se prefac în Trupul şi Sângele Domnului, cel de-al doilea, acela de Taină, fiind constituit de sfinţirea credincioşilor prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. Aşa cum de altfel afirmă şi autorul studiului, acest din urmă aspect, deşi dependent de primul, este scopul principal şi ultim al Liturghiei.

Studiul părintelui pr. prof. Ene Branişte se încheie cu interesante şi adecvate consideraţii în legătură cu influenţa operei Sfântului Nicolae Cabasila în controversele dogmatice interconfesionale asupra înţelegerii şi explicării Jertfei liturgice, în legătură cu rolul jucat de această lucrare patristică în istoria încercărilor de apropiere dintre ortodocşi şi protestanţi, evidenţiindu-se, de asemenea, şi locul pe care îl ocupă "Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii" în teologia contemporană.

Lucrarea "Tâlcuirea dumnezeieştii Liturghii", tradusă din greacă de părintele pr. prof. dr. Ene Branişte, a cunoscut deja câteva ediţii româneşti (1946, 1989, 1997), iar acum apare într-o ediţie nouă, revizuită, tot la Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă.

Având în vedere valoarea deosebită a acestei cărţi de spiritualitate ortodoxă liturgică, precum şi utilitatea studiului academic care o însoţeşte, sperăm că republicarea ei va fi spre folosul tuturor celor care doresc să cunoască mai bine înţelesul şi importanţa Sfintei Liturghii în viaţa Bisericii şi a creştinului.

Cartea poate fi achiziţionată de la Librăria Cărţilor Bisericeşti (Intr. Miron Cristea nr. 6, accesul se face din Strada 11 Iunie), Librăria "Ortodoxia" (Calea Victoriei nr. 45, lângă Biserica Kreţulescu), prin comandă pe internet la adresa magazin@editurapatriarhiei.ro, precum şi de la pangarele bisericilor şi mănăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureştilor.