Siguranţa datelor pe internet, o problemă tot mai importantă

Un articol de: Silviu Dascălu - 29 August 2009

Având în vedere că internetul are o pondere tot mai importantă în viaţa de zi cu zi, se impune automat şi asigurarea unei securităţi mai mari a datelor publicate în spaţiul virtual. Autorităţile în domeniu consideră că „problema de bază este că utilizatorii nu sunt suficient de conştienţi de riscurile pe care le implică abonarea la unele reţele“ şi îi avertizează pe oameni să fie mai atenţi în momentul în care îşi pun datele personale la dispoziţie.

Ministrul german al Agriculturii şi al Protecţiei Consumatorilor, Ilse Aigner, a solicitat furnizorilor de internet să ofere garanţii mai mari de protecţie a datelor, avertizându-i pe utilizatori asupra riscurilor posibile care străbat reţeaua, relatează agenţia spaniolă de ştiri EFE. „Furnizorii de servicii trebuie să-şi asume responsabilitatea în ceea ce priveşte asigurarea securităţii pe internet. Având în vedere că internetul face parte integrantă din viaţa noastră în momentul de faţă, este foarte important să fim siguri că nu se întâmplă nimic în momentul în care folosim internetul în diverse scopuri. De la simpla comunicare până la rezervări de bilete sau transferuri bancare, internetul capătă o pondere tot mai importantă în viaţa de zi cu zi. De aceea, siguranţa datelor trimise sau primite trebuie să fie asigurată“, a spus Aigner la Berlin. Din punctul său de vedere, portalurile de internet ar trebui, de exemplu, să folosească configuraţii prestabilite de securitate, pentru a proteja într-o manieră mai eficace datele personale ale utilizatorilor. Sancţiuni pentru cei care folosesc datele personale ilegal În acest sens, birourile de protecţie a consumatorilor au sancţionat, în iulie, cinci portaluri de reţele sociale: Facebook, MyS0070 MySpace, Lokalisten, Wer-kennt-wen y Xing, pentru folosirea datelor private ale persoanelor înregistrate fără a beneficia de consimţământul prealabil al acestora. Aigner consideră că „problema de bază este că utilizatorii nu sunt suficient de conştienţi de riscurile pe care le implică abonarea la aceste reţele“ şi îi avertizează pe oameni să fie mai atenţi în momentul în care îşi pun datele personale la dispoziţie. Acest lucru le poate crea prejudicii mult mai mari decât se crede, inclusiv pentru cariera profesională. Conform unui studiu realizat recent de Institutul Dimap, la solicitarea Guvernului, mai mult de a patra parte dintre firmele intervievate, mai exact 28%, folosesc internetul pentru a-şi monitoriza posibilii candidaţi la un post în cadrul societăţii. În acest scop, firmele folosesc atât site-urile oficiale de locuri de muncă, cât şi alte pagini de internet pe care sunt găzduite diferite reţele sociale. În acest mod, firmele reunesc diferite tipuri de informaţii personale ale candidaţilor, pornind de la interese şi hobby-uri şi terminând cu fotografiile. În patru din cinci cazuri, firmele care obişnuiesc să folosească acest tip de investigare în procesul de selecţie decid să cheme sau nu candidaţii la interviu în funcţie de ce găsesc. Un procent de 70% dintre cetăţenii germani folosesc zilnic internetul, după cum arată datele deţinute de birourile de protecţie a consumatorilor. Responsabilul cu Protecţia Consumatorului promovează două iniţiative menite să furnizeze sfaturi utilizatorilor în legătură cu modul în care internetul poate fi folosit într-un mod sigur şi eficace. Este vorba de portalurile „Internauţii au drepturi“ şi „Consumatorii, în siguranţă pe internet“, elaborate de Universitatea Tehnică din Berlin. Numărul breşelor de securitate au crescut cu 50% Potrivit unui studiu al Centrului de Resurse privind Furtul de Identitate (Identity Theft Resources Center), doar în SUA, numărul breşelor de securitate raportate a crescut cu 50% în anul 2008, având drept rezultat expunerea a mai mult de 35 de milioane de date personale. În acelaşi timp, viruşii care se răspândesc covârşitor, ca de exemplu virusul îndelung discutat şi analizat Downadup, sunt concepuţi să profite de dispozitivele USB neprotejate, cum ar fi memoriile flash. Downadup, numit şi „Conficker“, a reuşit să infecteze aproximativ 6% dintre calculatoare la nivel mondial, potrivit publicaţiei „Computerworld“. „Deoarece oamenii îşi încredinţează un număr tot mai mare de date personale către companii care nu le operează în mod corespunzător şi zi de zi descoperă noi dispozitive de uz personal sau de afaceri, aceştia trebuie să înţeleagă modul în care datele lor trebuie să fie protejate împotriva breşelor intenţionate sau accidentale şi cum pot să contribuie ei înşişi la păstrarea datelor în siguranţă şi departe de răufăcători“, a explicat Roman Foeckl, directorul general al CoSoSys. CoSoSys are drept misiune creşterea gradului de conştientizare privind problemele de securitate a datelor pe care companiile şi populaţia le întâmpină zi de zi, cum ar fi infecţiile accidentale cu viruşi sau alte tipuri de malware, riscul ca datele personale să fie furate de către persoane din interiorul companiilor, expunerea accidentală a datelor confidenţiale sau foarte des întâlnitele scurgeri de date cauzate de pierderea dispozitivelor portabile neprotejate şi necriptate. Toate aceste ameninţări pot fi uşor prevenite atunci când este pusă în practică o politică adecvată de securitate a porturilor. Aplicaţia Endpoint Protector 2008 foloseşte tehnologia de ultimă oră DLP (Data Loss Prevention) pentru a minimiza ameninţările interne, a reduce riscul scurgerilor de date şi a controla dispozitivele conectate la calculator. Soluţia le permite departamentelor IT să controleze în mod proactiv utilizarea internă a dispozitivelor, în timp ce înregistrează toate datele transferate prin reţea şi criptează datele în tranzit pe dispozitivele portabile. Cheltuielile pentru telefonie-internet-TV reprezintă 8% din bugetul familiilor Românii cheltuie, în medie, 70-80 de lei pe lună pentru servicii de telefonie-internet-televiziune, ceea ce reprezintă aproximativ 8% din bugetul mediu al unei familii, potrivit unui studiu realizat de compania Digital Cable Systems (DCS). Preţurile serviciilor de telecomunicaţii în România reprezintă, în medie, 25-30% din preţul serviciilor similare din punct de vedere calitativ şi al funcţionalităţii oferite în Europa de Vest, se arată în comunicatul DCS. „România rămâne în continuare o piaţă guvernată de preţ, pentru toate categoriile de servicii şi produse de telecomunicaţii. Cu toate acestea, în ultimul an, se observă o creştere a aşteptărilor clienţilor privind calitatea serviciilor şi a caracteristicilor acestora. Deşi cu un grad de penetrare de peste sută la sută, în cazul unor anumite tipuri de servicii, cum este, de exemplu, telefonia mobilă, piaţa locală are încă un potenţial de creştere (...) pe servicii de telefonie-internet-televiziune“, a afirmat Dinu Malacopol, CEO al DCS. Conform datelor obţinute de companie, în prezent, cel puţin 60% dintre gospodăriile din România au televiziune prin cablu sau satelit, un sfert folosesc servicii de internet şi cam tot atâtea dispun de un post de telefonie fixă. Dintre aceste servicii, chiar şi în contextul economic actual, internetul are cel mai mare potenţial de creştere, cu rate de peste 10% anual, susţin specialiştii DCS. De asemenea, aceştia estimează că şi serviciile integrate de tip triple-play (3P) vor avea o creştere de cel puţin 10%. Înfiinţată în 2005, prin fuziunea mai multor companii de cablu, Digital Cable Systems oferă pe piaţa locală servicii de transmisie prin cablu a programelor de televiziune, soluţii de transmisiuni date şi acces internet, precum şi telefonie fixă, atât pe segmentul business, cât şi pe cel al clienţilor rezidenţiali. Din portofoliul DCS fac parte brandurile AKTA şi Dial Telecom. Divizia AKTA furnizează servicii triple-play prin cablu (TV-internet-telefonie), precum şi televiziune prin satelit Direct-To-Home (DTH), fiind unul dintre puţinii operatori de pe piaţa locală care oferă transmisiuni în format HD. Dial Telecom este prezentă pe piaţa de telecomunicaţii din România începând cu anul 2001, ca subsidiară a Dial Telecom Cehia, fiind apoi preluată, în 2007, de Digital Cable Systems. Trei sferturi dintre români folosesc internetul de câteva ori pe zi Mai mult de trei sferturi dintre români (85%) utilizează de câteva ori pe zi internetul, în timp ce 15% petrec între şase şi zece ore zilnic, navigând pe diverse site-uri, relevă un studiu realizat de portalul trafic.ro, în cadrul unei campanii de studii demografice. Potrivit cercetării, peste jumătate dintre cei care navighează pe site-urile autohtone sunt bărbaţi (54,55%), cu o diferenţă de aproape 10 procente faţă de femeile care folosesc internetul (45,45%). Cea mai activă categorie de vârstă este cea a utilizatorilor între 20 şi 23 de ani (19,61%), urmată de cei între 24 şi 28 de ani, cu 17,15%, şi 29-35 de ani, cu puţin peste 16 procente. În proporţie de 45,8%, utilizatorii români de internet au absolvit o formă de învăţământ superior şi/sau postuniversitar, iar 32,4% au studii medii.