Simulările de cutremur, obligatorii în şcoli
Cutremurele înregistrate în ultimele zile în judeţul Gorj, ca şi seismul catastrofal produs în Turcia, au readus în discuţie importanţa educării copiilor în ceea ce priveşte modul de răspuns la anumite dezastre naturale. Multe şcoli şi grădiniţe funcţionează în clădiri cu risc seismic ridicat, însă autorităţile nu au o evidenţă clară. Premierul Nicolae Ciucă a solicitat accelerarea procesului de evaluare a acestor imobile şi consolidarea în regim de urgenţă a celor din categoria 1 de risc seismic.
Elevii mai multor şcoli din ţară au participat în această săptămână la simulări privind producerea unui cutremur, urmărindu-se deprinderea unui comportament corect şi potrivit în astfel de situaţii. Derularea exerciţiilor practice de răspuns la cutremure este mai mult decât necesară dacă ţinem cont de faptul că există şcoli care funcţionează în clădiri încadrate chiar şi în gradul 1 de risc seismic, adică prezintă pericol major de prăbuşire în cazul unui seism cu magnitudinea mai mare de 7 grade pe scare Richter.
La acest moment, autorităţile au în evidenţă 118 astfel de şcoli după evaluarea a puţin peste 2.500 de imobile, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru. „Acolo unde este nevoie de finanţare suplimentară, Guvernul va interveni în regim de urgenţă şi premierul a cerut ca aceste şcoli să fie tratate cu prioritate”, a declarat miercuri, într-o conferinţă de presă, Cărbunaru. Premierul Nicolae Ciucă a solicitat, totodată, „accelerarea sistemului de evaluare pentru a avea o acoperire cât mai rapidă şi a evaluării extinse”.
Dincolo de faptul că numărul şcolilor expertizate din punct de vedere seismic este foarte mic, Ministerul Educaţiei a indicat că nu deţine o listă a şcolilor încadrate în clasa cea mai ridicată de risc, solicitând în acest sens Ministerului Dezvoltării „o situație defalcată pe județe a clădirilor cu destinația unități de învățământ care sunt expuse riscului seismic și care urmează să fie consolidate sau care se află deja în curs de consolidare seismică”. Ministerul Educației a mai solicitat tuturor inspectoratele şcolare județene şi al municipiului București „evidența planificării activităților de simulare pentru situații de urgență existente la nivelul fiecărei unități de învățământ din subordine”.
Conform Protocolului privind pregătirea în domeniul situațiilor de urgență a copiilor, elevilor și studenților din învățământul național preuniversitar și superior, încheiat între Ministerul Educației și Ministerul Afacerilor Interne, fiecare şcoală „are obligația de a organiza, conform unei planificări realizate la începutul anului școlar, exerciții practice de simulare privind modul de comportare și de acțiune în cazul producerii unei situații de urgență”.
În acest context, comunitatea Declic, formată din peste 1,1 milioane de membri activi a lansat o petiţie publică semnată până acum de peste 36.000 de cetăţeni prin care solicită Ministerului Dezvoltării „asigurarea finanțării, în regim de urgență, pentru consolidarea tuturor clădirilor cu risc seismic în care funcționează instituții de învățământ și spitalele”. În țară ar exista peste 600 de școli şi grădiniţie care funcţionează în clădiri cu risc seismic de grad I și II, iar până în acest moment au fost expertizate doar 6% din total, precizează comunitatea Declic. (O. N.)