Sistem diferenţiat de taxe după eliminarea timbrului de mediu

Un articol de: Oana Nistor - 30 Ianuarie 2017

Producătorii şi importatorii susţin aplicarea unor taxe şi impozite diferenţiate pentru maşinile noi şi cele rulate în locul timbrului de mediu perceput până acum la prima înmatriculare a autoturismelor. Aceştia apreciază că piața auto din România ar putea înregistra o scădere accentuată a vânzărilor de mașini noi ca urmare a dispariției timbrului de mediu. În acelaşi timp, autorităţile statului au anunţat că în 2017 vor continua finanţarea programelor de înnoire a parcului auto naţional: Rabla şi Rabla plus.

Timbrul de mediu, cunoscut ca taxa pentru prima înmatriculare, va fi eliminat începând cu data de 1 februarie 2017. În consecinţă, producătorii şi importatorii se aşteaptă la o scădere accentuată a vânzărilor de maşini noi, respectiv la un aflux mare de înmatriculări de autoturisme second-hand din import. „Eliminarea timbrului de mediu fără ca acesta să fie înlocuit de măsuri echivalente creează o conjunctură nefavorabilă pe piața auto, ceea ce face ca acest an să fie unul de scădere, poate chiar consistentă, a vânzărilor de autoturisme noi. Un calcul estimativ arată că, odată cu dispariția timbrului de mediu, vom avea un raport al vânzărilor de o maşină nouă vândută la cinci maşini rulate vândute, față de 1 la 3”, a explicat Ernest Popovici, preşedintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), citat de Agerpres.

În consecinţă, reprezentanţii producătorilor și importatorilor de automobile din România au afirmat că se impune introducerea unui sistem cumulativ de taxe ca alternativă la eliminarea timbrului de mediu. Acest sistem ar trebui să cuprindă, în viziunea APIA, atât o taxă aplicabilă la înmatricularea unui autovehicul, cât și un impozit aplicat diferențiat pentru mașinile noi și cele rulate. „Există deja de ceva vreme pe agenda APIA o inițiativă care presupune, în egală măsură, legiferarea intrării în țară a vehiculelor și a posesiei. Asta înseamnă o taxare la înmatriculare și, în același timp, un impozit care să catalizeze interesul consumatorului pentru mașinile mai noi, mai puțin poluante. Asta este propunerea pe care o veți regăsi în mai toate statele din Europa, unde parcul auto național are niște indicatori civilizați. Propunerea cuprinde, practic, un impozit mai mic pentru mașinile noi și un impozit mai mare pentru mașinile vechi”, a declarat, într-o conferinţă de presă, Cristian Milea, membru în Consiliul director al APIA.

În schimb, ministrul mediului, Daniel Constantin, a spus că „cetăţenii nu vor plăti în plus”, întrucât nu se va introduce o nouă taxă după eliminarea timbrului de mediu, iar pentru continuarea finanţării programelor de înnoire a parcului auto, respectiv Rabla şi Rabla plus, se vor căuta alte surse de finanţare. Mai mult, ministrul Constantin a declarat că în 2017 programul Rabla va începe cel mai târziu la finalul lunii aprilie şi suma alocată va fi mai mare ca anul trecut. În acelaşi timp, Ministerul Finanţelor Publice a anunţat că plafonul pentru acest an al garanţiilor care pot fi emise pentru Programul Prima Maşină este de 50 milioane de lei, la jumătate faţă de alocarea de anul trecut. Sursa citată precizează că în 2016 s-a cheltuit doar 1,41% din alocarea de 100 milioane de lei.

În primele 11 luni ale anului 2016 au fost înmatriculate peste 276.000 de autoturisme second hand, cu aproape 22% mai multe comparativ cu perioada similară din anul anterior, potrivit statisticii Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În schimb, deşi în creştere, înmatriculările de autoturisme noi s-au situat cu mult sub cele rulate, respectiv 85.588 de maşini.