Slujba sfinţirii apei în Piaţa Mare din Sibiu
Câteva mii de credincioşi au venit la praznicul Botezului Domnului, în Piaţa Mare din Sibiu, pentru a participa la Sfinţirea cea Mare a Apei, oficiată de Înalt Preasfinţitul Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, Preasfinţitul Andrei Făgărăşanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, împreună cu preoţii de la parohiile din oraş.
Prăznuirea Bobotezei a început la Sibiu prin oficierea Sfintei Liturghii în toate bisericile din oraş. La Catedrala mitropolitană, Sfânta Liturghie a fost oficiată de soborul de preoţi şi arhidiaconi slujitori, conduşi de IPS Mitropolit Laurenţiu. Sute de credincioşi au participat şi la Sfânta Liturghie oficiată de PS Episcop Andrei Făgărăşanul la Biserica "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena". După slujbă, soborul slujitor condus de IPS Mitropolit Laurenţiu a mers în procesiune împreună cu sutele de credincioşi, de la Catedrala mitropolitană prin Parcul Astra, unde a fost întâmpinat de preoţii sibieni, conduşi de PS Episcop Andrei Făgărăşanul. Procesiunea a continuat pe strada Nicolae Bălcescu, până în Piaţa Mare, unde, pe o scenă amenajată, a fost oficiată slujba de Sfinţire cea mare a Apei. Aproximativ 15.000 de litri de apă au fost sfinţite, iar Arhiepiscopia Sibiului a pregătit pentru credincioşi peste 5.000 de sticle de 0,5 litri. De asemenea, o cisternă cu apă sfinţită a fost aşezată în Piaţa Mare pentru credincioşii care au venit în Piaţa Mare în cursul zilei. La sărbătoare au fost prezente numeroase autorităţi locale, judeţene şi centrale, printre care şi noul prefect al judeţului Sibiu, Horaţiu Răcuciu. "Hristos S-a botezat pentru noi" La final, IPS Laurenţiu a ţinut un cuvânt de învăţătură, în care a explicat semnficaţiile praznicului "Botezul Domnului", numit teologic şi "Teofania" sau "Arătarea Domnului", sărbătoarea care la începutul creştinismului era prăznuită împreună cu Naşterea Domnului. "Mântuitorul Iisus Hristos a acceptat să primească botezul lui Ioan Botezătorul, un botez al pocăinţei spre iertarea păcatelor pe care El, pe Cruce, le va răstigni, pentru ca să ia firea noastră omenească şi s-o cuprindă în Sine şi pe aceasta s-o afunde în apa botezului. Hristos S-a botezat pentru noi. În acelaşi timp a acceptat să primească botezul pregătitor al poporului mesianic, pentru ca Sfântul Ioan Botezătorul, care era Înaintemergătorul Domnului, cel mai mare dintre prooroci, să-L vestească, să-L arate tuturor, să-L prezinte ca Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii. Cuvintele de smerenie rostite de Sfântul Ioan Botezătorul se adaugă la cele profetice, de chemare la pocăinţă pentru noi. În această zi Îl cunoaştem pe Dumnezeu în întregime, pentru că, intrând Hristos în apa botezului, s-au deschis Cerurile, Duhul Sfânt în chip de porumbel S-a pogorât peste el, iar glasul Tatălui a confirmat dumnezeirea Sa", a spus IPS Laurenţiu. Stropirea cu agheasmă nu este botez Părintele Mitropolit a explicat credincioşilor care este rostul apei sfinţite la Bobotează şi a explicat că stropirea cu agheasmă mare nu este un botez şi nici nu poate înlocui Taina Botezului, ci este o reactivare a darurilor primite de la Dumnezeu prin această Sfântă Taină a Bisericii. "Biserica a rânduit ca, în această zi, să putem participa cu toţii la sfinţenia pe care Dumnezeu a readus-o pământului şi întregului Univers. De aceea, de Bobotează se face o rânduială specială, numită Agheasma Mare. Apa, element vital care stă la baza existenţei noastre şi element purificator, prin invocarea Duhului Sfânt, astăzi, în ziua în care Hristos a intrat în apă, în ziua în care creatura s-a atins de Creator şi Creatorul s-a atins de creatură, ne-am rugat ca această materie necesară vieţii noastre să ne fie binefăcătoare pentru viaţa duhovnicească, pentru sfinţirea vieţii noastre. Apa şi-a schimbat finalitatea prin rugăciunea pe care am făcut-o şi este purtătoatre de har. Se menţine în nestricăciune tot timpul anului şi se completează anul viitor, pentru a ne sfinţi viaţa noastră, mediul în care trăim, casele şi toate bunurile pe care le avem. Apa sfinţită este sfinţenia casei, este un mijloc prin care harul lui Dumnezeu se prelungeşte în viaţa noastră", a explicat IPS Laurenţiu.