Soluții pentru stimularea învățării în rândul adulților
Țara noastră se află pe ultimele locuri în UE când vine vorba despre implicarea adulţilor în învăţare, având o rată de participare de 4,9%, față de media europeană de 10,8%, au arătat reprezentanţii Confederaţiei Patronale Concordia, la o conferință pe care au organizat-o și la care au participat factori de decizie, patronate, sindicate şi organizații neguvernamentale.
„În România, învăţarea pe tot parcursul vieţii rămâne un concept sofisticat şi inaccesibil. (...) Acest aspect impactează profund şi în mod negativ economia ţării noastre, pentru că ne face mai puţin competitivi”, a afirmat Radu Burnete, directorul executiv al Concordia.
Potrivit unei cercetări prezentate participanților, tinerii de 18-24 de ani au cea mai mică participare la formare, iar motivele invocate sunt: lipsa timpului (62%), nu au simţit nevoia (39%), alte motive (34%), costul (28%), oferta slabă de cursuri (24%). Studiul citat, realizat de Centrul pentru Studiul Democraţiei, a prezentat ca recomandări: bursele de studiu, programele de mentorat în corporaţii, stimulentele fiscale pentru companii.
Prezente la eveniment, organizaţiile sindicale au propus modificări legislative care să determine angajatorii să realizeze formarea profesională a propriilor angajaţi. Potrivit preşedintelui Blocului Naţional Sindical, Dumitru Costin, presiunea pe angajator se va realiza atunci când angajatul, neavând în companie oportunități de formare, va solicita concediu de studii plătit, un drept al său, pentru a se perfecționa.
La rândul său, secretarul de stat Cristian Vasilcoiu a declarat că Ministerul Muncii încearcă să găsească o modalitate de decontare a unor cursuri de formare şi pentru angajatori, din fonduri europene. (C. Z.)