Sprijin pentru copiii aflaţi în situaţii dificile, la Deva
Chiar dacă elevii au intrat în vacanţa de vară, la Centrul de zi „Sfinții Părinți Ioachim și Ana” din Deva, al Episcopiei Devei şi Hunedoarei, continuă activităţile cu micii beneficiari, copii aflaţi în situaţii dificile, proveniţi din familii afectate sub aspect material şi social. Cei mici nu mai lucrează acum la teme, ca în timpul anului şcolar, însă participă la jocuri, vizite, drumeţii şi tabere, pe care coordonatorii centrului le-au pregătit pentru ei. De asemenea, copiii participă la slujbele de la biserica aflată în apropiere.
Centrul de zi al Episcopiei Devei şi Hunedoarei are ca scop facilitarea accesului copiilor proveniți din familii cu situație materială precară la studiu. Beneficiarii serviciilor oferite de Centrul de zi pentru copii sunt elevii din clasele primare, cu risc crescut de abandon familial şi şcolar, proveniţi din familii defavorizate, dezorganizate, monoparentale. Printre aceştia sunt copii care nu au parte de condiţii adecvate de pregătire a lecţiilor în mediul din care provin sau părinții lor nu au cunoştinţele necesare pentru îndrumare.
Pe parcursul anului şcolar, dar şi în perioada vacanţelor, la centrul de zi, copiii beneficiază de servicii individualizate, în concordanță cu nevoile specifice și reale, de consiliere psihologică, socială, de educaţie extracurriculară, precum educaţie pentru sănătate, educaţie pentru dezvoltarea abilităţilor pentru o viaţă independentă, educaţie pentru prevenirea şi combaterea comportamentelor antisociale, conform Episcopiei Devei şi Hunedoarei.
Una dintre componentele cele mai importante, pe perioada anului şcolar, o reprezintă efectuarea temelor zilnice, sub supraveghere didactică, şi care este completată, în mod firesc, de desfășurarea de activități de recreere și studiu interactive. Copiii primesc hrană, ce constă într-o masă caldă de prânz şi o gustare. Centrul dispune în prezent de maximum 20 de locuri, astfel că pentru admiterea aici se realizează o anchetă socială efectuată de asistentul social al centrului.
Pe perioada vacanței de vară, pe lângă activitățile educative din cadrul centrului - participarea la cluburi de lectură, lucru manual pe diverse tematici sau rezolvarea temelor pentru vacanță -, sunt organizate şi numeroase activități recreative și de socializare în aer liber, precum vizite la Centrul de tip familial „Acoperământul Maicii Domnului” din Săulești, unde copiii centrului din Deva au participat la jocuri și activități comune cu copiii care primesc servicii de îngrijire în regim rezidențial la centrul de tip familial de acolo. În colaborare cu diferite organizaţii şi asociaţii, precum Asociația Rangerilor din România, sunt organizate ieșiri în aer liber la Pădurea Bejan, în cadrul cărora copiii explorează „Traseul lui Ghinduță”, realizat de reprezentanții Direcției Silvice Hunedoara, și „Traseul Stejarilor”. Copiii primesc informații despre importanța protejării pădurilor și a mediului înconjurător și participă la jocuri tematice cu surprize și provocări, cu ajutorul cărora învaţă cum să recunoască diferite specii de arbori și frunzele acestora.
Acreditat în regim de after-school
Centrul de zi pentru copii „Sfinții Părinți Ioachim și Ana” a fost deschis în anul 2021, prin implicarea preotului Sebastian Vândălac, consilier social în cadrul Sectorului social-filantropic al Centrului eparhial din Deva. „Centrul este acreditat pentru regim after-school, avem cantină cu bucătar angajat, copiii primesc masa gratuit și asistență la rezolvarea temelor pentru acasă. Copiii vin câteva ore aici, iar munca noastră şi cea de la şcoală ar trebui continuate şi acasă, de părinţi. Când au început activităţile din centru, unii dintre ei nu aveau un limbaj sau comportament adecvat şi le-am spus că îi trimitem acasă. Este foarte important ca toți factorii societății să conlucreze pentru binele copilului”, a spus părintele consilier Sebastian Vândălac.
Adriana Elena Lupei, asistent social la Episcopia Devei şi Hunedoarei, a menţionat că pentru admiterea la centru se face o anchetă socială, având în vedere că numărul de locuri este limitat: „Copilașii provin din familii defavorizate, familii monoparentale, cu probleme financiare și vin aici de luni până vineri, ne ocupăm și de teme, de activități ce țin de școală, dar încercăm să le facilităm și alte tipuri de activități: pentru dezvoltarea deprinderilor de viață independentă, pentru recreere și socializare, pentru dezvoltarea spiritului de toleranță în comunitate. Până în prezent nu am avut probleme, majoritatea copiilor se acomodează destul de bine în cadrul centrului. Sunt copii de clase 0-4, cu aspirațiile lor, cu gândurile lor. Un pas înapoi pe care îl avem din start este faptul că părinții fie nu se ocupă, fie se ocupă foarte puțin de partea de educație, de îngrijire, și mai ales de ceea ce privește școala. Atunci, încercăm, pe cât este posibil, să îi aducem înspre limita aceea în care să se poată descurca singuri, începând cu clasa a V-a, pentru că, din clasa a V-a, noi nu îi mai putem primi la centru, nu avem personal specializat. De la clasa a V-a trebuie profesori pe discipline diferite, fiecare copil are alt orar, ei vin la ore diferite. E mult mai greu să gestionăm aceste lucruri”. Pentru a fi primiţi la acest centru, părinții fac o solicitare, se face apoi o anchetă socială, se deschide un dosar, cu dispoziție de admitere, cu diferite documente.
Formare şcolară şi comportamentală
În cadrul centrului, se pune un accent important şi pe dezvoltarea unui comportament cât mai armonios, şi pe relaţionarea firească a copiilor cu adulţii, dar şi cu ceilalţi copii, având în vedere că, de cele mai multe ori, mediile din care provin aceştia sunt unele defavorizate şi au unele carenţe educaţionale şi sociale. Activităţile cu copiii vizează aspecte educative, precum povestiri ce abordează tipuri de comportamente care pot fi sau nu pot fi acceptate. „Sunt copii cu comportament specific celor de acum, fără derapaje, chiar dacă unii vorbesc un pic mai urât, avem buline negre și avem niște reguli pe care le aplicăm. Pe lângă buline, avem cărticele cu poezii, sunt trei volume cu reguli de comportament. Cei mai mari, care știu să citească, le citesc şi celor mai mici despre un comportament, câte o poezie, iar după aceea povestim ce au reținut, ce le-a plăcut. Apoi vorbesc ei din viaţa lor, dacă exemplele sunt legate de ce s-a discutat în ziua respectivă. Joia avem o doamnă profesoară voluntară care face atelierul muzical și copiii învaţă cântece, pricesne, colinde. Joia cântă cu doamna Voichița, iar în restul săptămânii le scriem pe tablă cântecele, să le repete, pentru a învăța mai repede versurile. Avem fișe, colorăm, facem felicitări”, ne povesteşte Mihaela Opriţă, instructor-educator la Centrul „Sfinţii Părinți Ioachim și Ana”.
Pentru că tot mai mulţi copii preferă telefoanele şi neglijează activităţi de formare sau recreative specifice vârstei lor, în cadrul centrului de zi se exclude pe cât posibil folosirea acestui dispozitiv. „Copiii nu au voie cu telefoanele, le pot ţine la ei, în ghiozdan, pot fi folosite doar în caz de ceva, pentru părinţi, dar în timpul programului copiii ştiu că nu au voie cu telefonul. Dacă este nevoie, cineva din centru anunţă părinţii. Pentru copii nu este cazul să folosească telefonul, avem alte activităţi, iar atunci le facem poze şi le trimitem pe grupul cu părinţii”, a menţionat Adriana Elena Lupei.
Activităţi în natură
Programul de la Centrul de zi pentru copii „Sfinţii Părinți Ioachim și Ana” are loc şi pe perioada vacanţelor, iar copiii participă la tabere şi la numeroase alte activităţi în natură, la care probabil că nu ar fi avut acces fără implicarea acestui centru. „Avem tabere, ieșim cu ei în natură. Anul trecut am fost cu ei la munte, în stațiunea Bujor, anul acesta vom merge în Apuseni, în stațiunea Arieșeni, pe lângă asta mai avem diverse activități, cum ar fi ieșiri în zone verzi din împrejurimi. Am fost cu ei la Cetatea Deva, la Pădurea Bejan, mergem la Biblioteca Județeană, la Simeria, în parcul dendrologic. Încercăm să le oferim șansa de a avea parte de astfel de experienţe. De asemenea, mai organizăm activități pentru prevenirea consumului de substanțe interzise, alcool, droguri, în parteneriat cu cei de la Agenția Națională Antidrog. Am avut şi diferite ateliere de creație, de mărțișoare, împreună cu o asociație de aici, din Deva, am confecționat felicitări şi altele”, a mai menţionat Adriana Elena Lupei.
„Pe lângă activităţile amintite au avut loc şi altele, precum cele privind măsurile de prim ajutor în diferite situații, activităţi de educație rutieră, cu reprezentanţi de la Poliţia Rutieră, mai ales că dintre copiii mai mari unii vin și pleacă singuri de la şcoală şi acasă”, a completat Mihaela Opriţă. „Este important să transmitem că aici nu este o continuare a activității tradiționale de la școală (…). De aceea, când vin aici, au și un program de joacă la calculator, mai joacă șah, remi, merg în parc și învață şi prin bucuria jocului. Evităm monotonia, le oferim un program cât mai diversificat. Joaca trebuie să fie numitorul comun și, de asemenea, se formează şi o prietenie între ei”, a spus părintele consilier Sebastian Vândălac.
În perioada anului şcolar, şi mai ales în timpul vacanţelor, copiii participă şi la slujbele de la biserica aflată în apropiere. „Copiii merg la spovedit şi apoi se împărtăşesc. Cu o zi înainte de marile sărbători, noi le explicăm însemnătatea sărbătorii respective, colorăm fișe, ascultăm cântece, pricesne, încercăm să îmbinăm toate aspectele acestea”, a spus Adriana Elena Lupei.
Programul la Centrul de zi pentru copii „Sfinţii Părinți Ioachim și Ana” începe, pe perioada anului şcolar, după orele de la şcoală, iar în timpul vacanţelor mai devreme. De la şcoală copiii vin şi iau masa la centru, compusă din felul 1, felul 2 şi desert. În fiecare zi, meniul este diversificat, realizat de un medic, pentru o îngrijire cât mai bună şi cât mai aproape de ceea ce au nevoie. „După masă, au cinci minute de discuţii libere şi de poveşti, apoi citim câte o poezie, iar uneori, după vacanţă, au discuţii libere despre ceea ce au făcut ei în acea perioadă. Urmează rugăciunea pentru teme, iar apoi începem lucrul la teme. Eu îmi organizez treaba, pentru că sunt 18 copii diferiţi între ei - sunt clase diferite şi volum de teme diferite -, astfel încât să nu se suprapună lucrul cu ei. Mulţi sunt acum în clasa I şi se lucrează aproape individual (…). Mai sunt copii care au trecut prin şcoala online şi se plâng, de exemplu, că nu ştiu tabla înmulţirii, unii încă nu înţeleg ce citesc. Pentru cei care au venit aici din clasa pregătitoare şi clasa I este un mare avantaj, pentru că se lucrează cu ei. Noi ne desfăşurăm activităţile şi pe timpul vacanţei de vară, astfel că atunci ne putem focusa şi pe partea de formare, de lectură, de recuperare a ceea ce le lipseşte, acolo unde fiecare are lacune. De obicei, în vacanţa de vară ne axăm pe ceea ce ştim că este o problemă”, a menţionat Mihaela Opriţă, instructor-educator în cadrul centrului.
La activităţile educaţionale din centru participă şi 12 voluntare, fiecare zi fiind acoperită după un program stabilit înainte. „Unele sunt cadre didactice care încă profesează, o doamnă educatoare, o doamnă învăţătoare, o doamnă profesoară de matematică, mai sunt doamne pensionare din învăţământ, dar avem voluntare şi din alte domenii (…). Doamnele şi-au ales când pot veni, o zi-două pe săptămână”, a mai spus Mihaela Opriţă.
Aniversarea zilei de naştere
„Noi sărbătorim zilele de naştere ale copiilor, este foarte important, pentru că ei se bucură foarte mult şi aşteaptă cu nerăbdare să fie ziua lor. Avem contracte de sponsorizare prin care primim, pentru copiii care sunt sărbătoriţi, câte un tort cadou de ziua lor, iar, săptămânal, toţi copiii primesc câte o prăjitură, oferite de cineva care are un laborator de cofetărie în oraş. Suntem înconjuraţi de oameni care sunt disponibili şi chiar vor să sprijine activitatea”, a subliniat Adriana Elena Lupei, asistent social în cadrul eparhiei hunedorene. De asemenea, sunt persoane care vin să doneze diferite lucruri: jucării, haine, rechizite, astfel că periodic li se oferă ajutor copiilor de la Centrul de zi „Sfinții Părinți Ioachim și Ana”.
Personalul centrului consideră că ar fi benefică extinderea serviciilor, în prezent fiind 18 copii care beneficiază de serviciile de aici. „Este nevoie de mai mult spaţiu pentru că şi cel pe care îl avem în momentul de faţă este cu funcţionalităţi limitate. De exemplu, pe partea de activităţi sportive ne-ar prinde bine o sală sau un teren. (…) Cheltuielile pentru funcţionarea centrului de zi sunt suportate de Episcopia Devei şi Hunedoarei, la care se mai adaugă diferite donaţii şi munca de voluntariat, pentru că resursa umană este foarte importantă, mai ales că sunt necesare, de multe ori, abordări de la unu la unu. Copiii solicită ajutor pentru că ştiu că există cineva acolo lângă ei care îi sprijină. Printre copii sunt şi unii cu cerinţe educaţionale speciale, şi atunci este nevoie să le oferim un sprijin suplimentar”, a precizat Adriana Elena Lupei.
Activităţile social-filantropice din cadrul Episcopiei Devei au luat o amploare încă din perioada înfiinţării noii eparhii şi sunt dezvoltate în prezent. La nivel eparhial, componenta socială are în pregătire numeroase proiecte de anvergură. „Suntem o episcopie nouă, activitățile sociale nu beneficiază de o infrastructură preexistentă, noi le luăm de la zero peste tot. Contează partea materială (…). Încercăm să le transmitem credincioşilor că nu e de ajuns partea cultică și, ca să intre în Împărăția lui Dumnezeu, trebuie să se îngrijească și de aproapele. Dar peste toate este o lucrare a lui Dumnezeu și ne lăsăm în mâna Lui, suntem o plastilină în mâna lui Dumnezeu. (...) Noi, ca oameni, încercăm să facem ceea ce considerăm că este bine. (...) Socialul nu este un scop în sine, ci reprezintă o mână întinsă a lui Dumnezeu, cum spune Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, și prin social noi îi aducem pe oameni către Dumnezeu. Am făcut masaj, am dat o farfurie de mâncare, l-am încălțat, l-am îmbrăcat, foarte bine, dar noi de acolo trebuie să venim cu componenta noastră specifică, să Îl aducem pe Hristos în inima omului, dacă beneficiarul vrea, dacă nu, rămâne doar la componenta socială”, a subliniat părintele consilier Sebastian Vândălac.