Sprijin pentru copiii şi tinerii cu deficienţe de vedere

Data: 27 Iulie 2016

Asociaţia Pontes, în parteneriat cu Direcţia de Asistenţă Socială şi Medicală Cluj-Napoca şi Asociaţia Studenţilor Creştin Ortodocşi Români (ASCOR) Filiala Cluj-Napoca, desfăşoară proiectul „Paşaport de succes pentru copii şi tineri cu deficienţe de vedere”. Obiectivul proiectului constă în reducerea inegalităţilor şi a excluziunii sociale a copiilor şi tinerilor cu deficienţe de vedere, prin implicarea participativă a societăţii într-o reţea sustenabilă pe termen mediu şi lung la nivelul comunităţii.

Inițiat din nevoia de integrare a copiilor și tinerilor cu acest tip de dizabilitate, proiectul implementat de Asociația Pontes, Direcția de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca și Asociația Studenților Creștin-Ortodocși Români (ASCOR) Filiala Cluj, are trei direcții de acțiune. Prima are ca scop crearea unei rețele de specialiști care să asigure suport atât institu­țiilor publice, cât și beneficiarilor (copiii și tinerii cu deficiențe de vedere) în a ști, respectiv a soluționa problemele cu care aceștia se confruntă. A doua direcție este campania de informare și cunoaștere a problemelor și specificului persoanelor care se confruntă cu deficiența de vedere (intitulată „Ascultă Orașul Nevăzut”), exprimată prin organizarea a diverse sesiuni de sensibilizare, atât pentru instituții publice cât și pentru elevi, studenți și angajatori. Reprezen­tanților instituțiilor publice le-a fost prezentată situa­ția persoanelor cu deficiențe de vedere, competențele acestora, nevoile lor atunci când ajung într-o astfel de instituție. Studenți, angajați, angajatori, au trecut rând pe rând prin situațiile trăite în fiecare zi de un nevăzător. Acțiunile de sensibilizare au inclus: acti­vități mixte văzători-nevăzători, primii fiind transpuși în ipostaze inedite, dar ajutați de nevăzători (precum mersul cu bastonul alb pe stradă, fără suport vizual și servirea cinei pe întuneric). Pe de altă parte, beneficiarii proiectului au fost impli­cați în tot felul de activități, excursii, ateliere de creație etc. Pentru o informare corectă, au fost organizate întâlniri cu potențiali angajatori, precum și un seminar internațional, cu participarea unor experți belgieni, aceștia acceptând să își pună la dispoziție experiența, oferind soluții de accesibilizare a mediului (de ex. treceri de pietoni cu semafoare sonore, covoare tactile în preajma lor, asistență la ghișee, în gări, aeroporturi etc). A treia direcție se referă la implicarea a 115 copii și tineri cu deficiențe de vedere în activități precum consiliere psihologică, vocațională, activități recreative și de socializare, dezvoltarea abilităților de viață independentă în vederea reducerii inegalităților și a excluziunii sociale a acestora.