Stabilirea pensiei în cazul românilor din străinătate
Ministrul muncii, Violeta Alexandru, le-a dat recent asigurări celor care au ieşit la pensie în străinătate că nu vor mai aştepta cu anii calcularea pensiilor. Pentru românii din străinătate, cererea de pensionare trebuie depusă la casa de pensii din țara în care locuiesc sau din ultima țară în care au lucrat. Țara de reședință va gestiona cererea pensionarului și va aduna dovezile care atestă contribuțiile pe care acesta le-a plătit în toate țările în care a lucrat, inclusiv România.
În prezent, formalitățile pentru calcularea pensiilor celor care au lucrat atât în România, cât și în alte țări membre ale Uniunii Europene durează luni sau chiar ani, fapt recunoscut de ministrul muncii Violeta Alexandru. „De ziua lor, a românilor de pretutindeni, le spun atât: îi respect, ştiu că muncesc pentru fiecare ban câştigat. Pentru ei, nu am să renunţ la nici un efort pentru a le face viaţa mai uşoară la muncă. (…) Pe cei care au ieşit la pensie în străinătate îi asigur că vine curând ziua în care nu vor mai aştepta cu anii pentru (re)calcularea pensiilor lor”, a scris ministrul, duminică seara, pe pagina sa de Facebook.
Potrivit unei alte declarații, din februarie, ministrul are în vedere și relocarea de personal care să se ocupe de pensiile internaţionale, având în vedere volumul mare de astfel de solicitări.
Întârzierile în stabilirea pensiilor românilor din străinătate, care au ajuns şi până la trei ani, potrivit oficialului, sunt cauzate şi de comunicările dificile cu instituţiile omoloage din alte state, în special Italia.
Potrivit legislației europene care reglementează coordonarea sistemelor de pensii din comunitatea europeană, cei care au lucrat în mai multe țări din UE trebuie să depună o cerere de pensionare la casa de pensii din țara de reședință sau din ultima țară în care au lucrat.
Țara respectivă va fi responsabilă de rezolvarea cererii și va aduna dovezile care atestă contribuțiile pe care viitorul pensionar le-a plătit în toate țările în care a lucrat.
Responsabilii europeni recomandă solicitanților să se informeze la casa de pensii din țara în care locuiesc cu cel puțin 6 luni înainte de pensionare, întrucât procedura de acordare a pensiei poate dura mai mult dacă sunt implicate mai multe țări.
Documentele de care solicitanții au nevoie diferă de la o țară la alta. În general, sunt obligatorii coordonatele bancare, precum și documentul de identificare.
O altă precizare importantă se referă la faptul că cetățenii vor putea primi pensia de stat din țara în care locuiesc sau au lucrat ultima dată doar din momentul în care au împlinit vârsta legală de pensionare din acea țară. De asemenea, cei care au dobândit drepturi de pensie și în alte țări vor primi părțile corespunzătoare doar în momentul în care au împlinit vârsta legală de pensionare din țările respective.
(Cristina Zamfirescu)