Stockholm şi Hamburg, primele „capitale verzi“ din Europa

Data: 27 Feb 2009

Capitala suedeză, alături de importantul oraş german Hamburg au fost răsplătite cu titlul de „capitală europeană verde“, ca urmare a proiectelor importante demarate privind protecţia mediului

Titlul de „capitală verde“, deţinut timp de un an, promovează mediul urban ecologic şi recunoaşte eforturile depuse de autorităţile locale pentru a rezolva problemele de mediu. Stockholm şi Hamburg sunt primele oraşe care au obţinut această distincţie, capitala suedeză urmând să deţină titlul de „capitală europeană verde“ în 2010, iar Hamburg - în 2011. Potrivit paginii oficiale de internet a Comisiei Europene, a fost apreciat amplul program de îmbunătăţire a calităţii vieţii pus în practică de municipalitatea din Stockholm, care a vizat sistemul de epurare a apelor, reducerea nivelului de zgomot, sistemul integrat de gestionare a deşeurilor, sistemul de taxare a aglomerării şi creşterea numărului de zone de recreare, precum plajele. De asemenea, în Hamburg, oraş cu o populaţie de 1,8 milioane de locuitori, calitatea aerului este deosebit de bună, însă premiul i-a fost acordat pentru măsurile de economisire a energiei în clădirile publice. Aproximativ 74% din populaţia Uniunii Europene trăieşte în oraşe cu peste 5.000 de locuitori, iar nevoia de dezvoltare urbană durabilă şi ecologică devine din ce în ce mai acută. Comisia a mai acordat un premiu extrem de popular tot în materie de protecţie a mediului, Săptămâna europeană a mobilităţii, care i-a revenit oraşului Budapesta, pentru eforturile depuse pe parcursul săptămânii mobilităţii în vederea sensibilizării publicului în ceea ce priveşte problema poluării aerului cauzate de trafic, precum şi a promovării unor alternative ecologice. În plus faţă de numeroasele evenimente menite să promoveze un sistem de transport urban durabil, printre care şi o întrecere între VIP-uri, menită să demonstreze eficienţa transportului public, capitala Ungariei a introdus şi câteva măsuri permanente. Acestea includ extinderea zonelor pietonale în centrul oraşului, o mai bună infrastructură de transport public şi crearea unor noi culoare pentru biciclişti, precum şi parcări de tip „park and ride“, unde conducătorii auto îşi pot lăsa autoturismele pentru a-şi continua drumul cu mijloacele de transport public.