Subiecte cu dificultate peste medie la evaluarea naţională
Ieri a debutat evaluarea naţională cu proba scrisă la limba şi literatura română, la examen fiind înscrişi 166.617 absolvenţi de clasa a VIII-a. Elevii au avut de rezolvat o serie de cerinţe pe baza poeziei „Rânduri pentru Anul Nou“, dar şi de redactat o scurtă compunere în care să prezinte o întâmplare petrecută la o întâlnire cu un scriitor contemporan.
Peste 166.000 de absolvenţi de gimnaziu au susţinut ieri proba scrisă la limba şi literatura română din cadrul examenului de evaluare naţională. Elevii au avut de rezolvat la primul subiect al probei scrise mai multe cerinţe pe baza poeziei „Rânduri pentru Anul Nou“ a lui Ion Minulescu. La al doilea subiect, cele şase cerinţe pe baza unui text publicistic la prima vedere au vizat testarea capacităţii de a înţelege un text, dar şi cunoştinţe de gramatică. Totodată, candidaţii au avut de redactat o scurtă naraţiune în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire organizată de şcoală cu un scriitor contemporan.
La subiectul al doilea, punctele 4 şi 5 au ridicat probleme elevilor, în opinia profesorilor de limba şi literatura română, însă ceea ce va face diferenţa va fi naraţiunea întâlnirii închipuite cu un scriitor contemporan. „Ultima compunere este, din punctul meu de vedere, neavenită, nu poţi să ceri relatarea unei întâlniri cu un scriitor contemporan în contextul în care nu se face la clasă nici un scriitor contemporan, acest lucru rămânând la latitudinea profesorului. Teoretic, elevii ar fi trebuit să menţioneze şi un nume de scriitor contemporan, însă ştiu copii care au spus că nu au dat nici un nume. În opinia mea, subiectele au avut un nivel ridicat de dificultate, o cerinţă precum aceasta fiind mai potrivită pentru universitate. Teoretic, această compunere liberă nu ar fi trebuit să creeze probleme, însă iată că acest lucru se va întâmpla, mai ales că profesorii trebuie să corecteze conform normelor. Există o realitate de care cei de la minister ar trebui să ţină cont, şi anume aceea că unii dintre elevii din mediul rural nu au mers niciodată la un muzeu, nu au ieşit din sat, nu mai vorbesc de participarea la o întâlnire cu un scriitor contemporan“, ne-a declarat prof. Serinella Zara, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu“ din Iaşi.
Evaluarea naţională va continua astăzi pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă, care vor susţine proba scrisă la limba şi literatura maternă, iar mâine, 25 iunie, va avea loc proba scrisă la matematică.
Afişarea rezultatelor se va face pe data de 27 iunie, până la ora 16:00, după care vor putea fi depuse contestaţiile, până la ora 20:00. Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 1 iulie.
Anul acesta, în media de admitere la liceu, 75% va conta media notelor la evaluarea naţională, în timp ce media generală de absolvire a gimnaziului va conta într-o proporţie de 25%. Înscrierea în clasa a IX-a se face pe baza mediei de admitere. Repartizarea computerizată la liceu se realizează pe 15 iulie. (Oana Nistor)