Tabără de pictură „Icoana în suflet de copil”
Cea de-a IV-a ediţie a Taberei de pictură „Icoana în suflet de copil”, desfășurată cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului, la Mănăstirea Timișeni-Șag, pe parcursul a șapte zile, a ajuns la final.
Astfel 24 de copii, elevi olimpici la disciplina religie și apropiaţi de lucrarea Bisericii, au participat la această tabără, în cadrul căreia au primit lecţii de pictură, care s-au desfăşurat sub coordonarea diaconului George Giurgiu de la Parohia Timişoara-Blașcovici, a părintelui Florin Ioan Băran de la Parohia Șag şi a studentului Dan Georgevici de la Facultatea de Litere, Istorie şi Teologie din Timişoara. Prin această tabără s-a urmărit implicarea elevilor în mai multe activităţi: atelier de creaţie - icoane pe sticlă, expoziţie de icoane pe sticlă, activităţi recreative și drumeţii, dialoguri pe teme religioase şi de interes specific vârstei, precum şi o excursie de o zi la mai multe mănăstiri din județul Timiș.
„Prin această acţiune, Arhiepiscopia Timișoarei acordă o atenţie deosebită elevilor merituoşi, ataşaţi de valorile Bisericii şi dornici să împărtăşească şi altora din credinţa şi dragostea lor pentru Dumnezeu”, a declarat parintele Nichifor Tănase, consilier la Sectorul învățământ și activități cu tineretul din cadrul Arhiepiscopiei Timișoarei.
Tabăra de pictură „Icoana în suflet de copil” a fost inclusă pe agenda culturală 2018 a Consiliului Judeţean Timiş, fiind finanţată prin Centrul de Cultură şi Artă Timiş.
Icoana pe sticlă este un gen al artei populare practicat aproape exclusiv în Ardeal și care trebuie pus în legătură cu unele influențe venite din Europa Centrală, în cursul sec. XVII și XVIII, precum și cu meșteșugul ceramicii, dar și al sticlei, adus de habani, veniți și stabiliți în Transilvania, în părțile Albei mai ales, cam în aceeași epocă”. Arta icoanelor pe sticlă se caracteriza printr-un desen naiv, dar foarte sugestiv, și printr-o compoziție simplă și clară, fără proporții anatomice și de perspectivă, dar echilibrată cromatic. Icoanele se zugrăveau după modele (izvoade), care erau decalcuri pe hârtie făcute cu creionul sau cu o culoare, după icoane mai vechi. Izvodul era scos periodic pentru a se executa câteva lucrări și după aceea era iar pus la păstrare. (Pr. Florin Băran)