Tăiere cu 50%, respectiv 80% a tichetelor din Rabla și Rabla Plus
Guvernul a tăiat semnificativ din fondurile pentru programul Rabla. Ordonanța prevede că prima de casare acordată în 2024 prin programul Rabla va fi de 3.500 de lei, față de 7.000 în 2023, iar la Rabla Plus, de 10.000 de lei, față de 51.000 de lei în prezent. De asemenea, subvenția pentru instalarea de panouri fotovoltaice nu va depăși anul viitor suma de 10.000 de lei, comparativ cu peste 20.000 de lei în 2023.
Fostul ministru al mediului Tanczos Barna consideră că reducerile de fonduri pentru Rabla şi pentru instalarea panourilor fotovoltaice „sunt intervenţii brutale în programe funcţionale”.
„Este absolut inacceptabil ca, de azi pe mâine, Ministerul de Finanţe să intervină în programe atât de importante şi atât de solicitate de cetăţenii acestei ţări. Programele Rabla Plus şi Rabla Clasic, respectiv programul de susţinere a instalării panourilor fotovoltaice (...) au avut peste 200.000 de beneficiari, iar timp de doi ani și jumătate am pregătit aceste programe în dialog cu companiile producătoare de maşini, respectiv importatorii de autoturisme, cu producătorii de sisteme fotovoltaice şi cu potenţialii beneficiari”, a declarat Tanczos Barna pentru Agerpres.
Potrivit acestuia, proiectul propune ca, în cazul autoturismelor electrice, sprijinul să se reducă de la peste 50.000 la 10.000 de lei, la Rabla Clasic, de la 7.000 la 3.500 de lei, „reducere care nu va sprijini înlocuirea parcului auto învechit” şi, în acelaşi timp, prevede scăderea sprijinului pentru instalarea de panouri fotovoltaice - de la peste 20.000 la 10.000 de lei.
Și Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) s-a declarat nemulțumită de propunerile care vizează programele Rabla. „Modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la o cincime din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second-hand”, au transmis ieri reprezentanţii ACAROM.
Mai mult, măsurile vor face ca prognoza pentru 2024 să fie una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 de unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto.
În viziunea constructorilor de automobile din România, implementarea noilor măsuri ce vizează programele Rabla va duce la pierderi pe mai multe direcţii, respectiv neîncasarea TVA şi a altor taxe aferente achiziţiei de vehicule noi (minimum 65.000 de unităţi); creşterea poluării prin îmbătrânirea parcului auto; creşterea comerţului cu vehicule second-hand importate (peste 1,5 milioane în ultimii 4 ani, din care peste 80% mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiscalizate. (C. Z.)