Tăriceanu trimite în instanţă persoanele nemulţumite de taxa auto
▲ Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a declarat că persoanele nemulţumite de taxa auto pot să o conteste oricând în instanţă ▲ Cea de-a treia variantă a taxei a fost dezbătută ieri în Guvern, după ce a primit acceptul de principiu al Comisiei Europene ▲ Noua variantă prevede că valoarea taxei scade cu 5% pentru fiecare an de vechime al maşinii, faţă de cea încasată în prezent ▲
Noua formulă a taxei de poluare auto, care va fi discutată, ieri, de Guvern în primă lectură, pune în acord prevederile legislaţiei româneşti cu obiectivele UE de reducere a poluării, cetăţenii nemulţumiţi având posibilitatea să se adreseze justiţiei. „Taxa urmăreşte să pună în acord legislaţia românească cu obiectivele României şi Europei de reducere a emisiilor de dioxid de carbon şi poluarea mediului“, a declarat premierul. El a precizat că va fi organizată şi o dezbatere publică pe marginea modificărilor legislative. „Vom genera şi o dezbatere publică pe marginea acestui proiect, astfel încât toţi cei care sunt interesaţi să îşi poată spune părerea. E o formulă care va permite României să se aşeze în rândul ţărilor cu adevărat europene, pentru care problematica de mediu este una extrem de serioasă“, a spus Tăriceanu. El a arătat că cetăţenii nemulţumiţi se pot adresa oricând justiţiei, care se poate pronunţa cu privire la legalitatea sa. Comisia Europeană a acceptat principiile ultimei formule de calcul a taxei auto propuse de Guvern, în care emisiile de CO2 sunt luate în considerare la taxarea maşinilor Euro 4 şi Euro 3, criteriul principal de calcul fiind emisiile poluante, au declarat, anterior, agenţiei MEDIAFAX, surse ministeriale. Scădere cu 5% pentru fiecare an vechime Potrivit documentului aprobat de Comisia Europeană, autoturismele Euro 3 şi Euro 4 vor fi taxate în funcţie de emisiile de dioxid de carbon. Potrivit noii grile de calcul, valoarea taxei scade cu 5% pentru fiecare an de vechime al maşinii, faţă de cea încasată în prezent. Doar unele maşini Euro 3 au, însă, menţionate în cartea tehnică emisiile de dioxid de carbon. Pentru cele care nu au aceste informaţii specificate, vor fi luate în calcul toate emisiile de poluanţi, precum oxidul de azot, legate direct de cilindree şi vechimea vehiculului. Proprietarii acestor maşini pot cere Registrului Auto Român să evalueze gradul emisiilor poluante. Testul special costă însă 600 de euro, bani care vor fi adăugaţi taxei de poluare auto. Stolojan cere în continuare restituirea taxei Partidul Democrat Liberal (PD-L) va analiza noua formulă a proiectului privind taxa auto, dar va cere în continuare restituirea banilor obţinuţi de la cetăţeni din vechea taxă, a declarat prim-vicepreşedintele PD-L, Theodor Stolojan. Liderul PD-L a spus că nu va fi de acord ca toţi cei care au adus, până în prezent, maşini second-hand să se ducă în justiţie pentru a-şi recupera banii, dar a afirmat că tot ceea ce s-a întâmplat „este o dovadă clară de incompetenţă a Guvernului“. „A mai trecut o lună fără ca taxa auto să fie anulată. E incredibil să vedem cum un prim-ministru care, în pofida avertismentelor împotriva caracterului european al acestei taxe, dă dovadă de dispreţ faţă de cetăţenii români şi trage de timp pentru a menţine o taxă care să favorizeze importul de maşini noi. (...) Ne vom fixa poziţia faţă de noul proiect, dar vom cere prim-ministrului să renunţe la dispreţul de care dă dovadă faţă de populaţia ţării“, a spus Stolojan. Potrivit liderului PD-L, taxa auto nu este una justificată de protecţia mediului. „Este fals, abia taxa propusă în noul proiect al Guvernului, elaborat în cooperare cu Comisia Europeană, este una pentru protejarea mediului. Cât timp această taxă e învingătoare, nu are dreptul să vorbească de mediu“, a spus prim-vicepreşedintele PD-L. El i-a cerut prim-ministrului Călin Popescu-Tăriceanu să anuleze taxa auto existentă, printr-o ordonanţă de urgenţă, şi să prezinte în Parlament noul proiect de lege în acest sens. (S.D.)