„Taxa auto ar trebui plătită în rate“
▲ Participanţii la audierea publică despre problema taxei auto au recomandat Executivului ca taxa să fie plătită în tranşe de către toţi cumpărătorii de maşini ▲ Unii dintre depozanţi au propus plata taxei strict în funcţie de gradul de poluare al maşinii, stabilit cu ocazia fiecărei inspecţii tehnice periodice obligatorii ▲ Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe ▲
Participanţii la audierea publică pe tema taxei de poluare auto au recomandat Executivului, printre altele, eşalonarea plăţii taxei, corelarea cuantumului acesteia cu cel plătit de alţi poluatori şi extinderea bazei de impozitare şi pentru maşinile deja înmatriculate. Executivul nu este obligat să ţină cont de recomandările făcute de Comisia de Experţi a audierii publice pe tema taxei. Pe lângă plata în rate a taxei şi introducerea obligativităţii acesteia şi pentru maşinile care deja rulează în România, pe principiul „poluatorul plăteşte“, participanţii la audierea publică au mai cerut şi aplicarea, fără discriminare, a taxei auto, indiferent de proprietarul maşinii şi de statutul său. „Cu alte cuvinte, depozanţii (cei care au depus sugestii scrise în cadrul audierii publice - n.r.) au cerut restrângerea listei de entităţi exceptate de la plata taxei auto, singurele excepţii admise de majoritatea acestora fiind maşinile din sistemul sanitar şi din cel de salubrizare“, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, profesorul Dan Manoleli, membru al Comisiei de Experţi a audierii publice, cel care a prezentat jurnaliştilor recomandările participanţilor către Guvern. Taxă strict în funcţie de gradul de poluare Unii dintre depozanţi au propus plata taxei strict în funcţie de gradul de poluare al maşinii, stabilit cu ocazia fiecărei inspecţii tehnice periodice obligatorii. Alţii au propus calcularea taxei având în vedere întregul ciclu de viaţă al maşinii, producătorul şi gradul de rulare. Alţii au sugerat Executivului să coreleze actul normativ prin care se introduce taxa cu celelalte acte normative deja existente, cerând totodată mecanisme clare de control referitoare la modul de cheltuire a banilor. Recomandările au fost transmise, joi, Guvernului, şi constituie o sinteză a punctelor de vedere exprimate de cei 101 cetăţeni care au participat la audierea publică pe această temă. Dintre aceştia, 38 s-au înscris şi la susţinerea publică a punctului de vedere, desfăşurată în urmă cu o săptămână, însă doar 29 dintre ei au şi luat cuvântul, restul fiind absenţi. Taxa este acum în funcţie de datele tehnice ale maşinii Din cele 101 puncte de vedere, nouă au aparţinut reprezentanţilor unor instituţii guvernamentale care susţin proiectul, 18 au venit de la ONG-uri, trei de la partidele politice (PLD, PC, PNL), şase au fost emise de reprezentanţii unor companii, unul - de reprezentantul confederaţiei sindicale Cartel Alfa iar restul, de 64, au fost trimise de cetăţeni care nu reprezentau interesele vreunei entităţi. Având în vedere criteriul pro sau contra introducerii taxei, 21 dintre depozanţi s-au declarat susţinători „fără rezerve“ ai proiectului (în afară de cei nouă, reprezentând Executivul), în timp ce alţi 22 au respins „categoric“ introducerea taxei. Restul de 49 de intervenţii au recunoscut necesitatea introducerii unei taxe de poluare, dar au propus corecţii şi amendamente la textul proiectului de OUG propus de Guvern. Guvernul a discutat, la sfârşitul lunii martie, proiectul ordonanţei de urgenţă prin care este propusă introducerea taxei de poluare auto, care să înlocuiască taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare. Taxa de poluare auto este calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe.