Taxa auto salvează oraşele de poluare
▲ Premierul Călin Popescu-Tăriceanu susţine că trebuie susţinută taxa auto pentru a scăpa marile oraşe de poluare ▲ El a precizat că banii obţinuţi în urma acestei taxe vor fi folosiţi în investiţii „directe şi transparente“, în proiecte privind protecţia mediului, precum amenajarea de parcuri şi spaţii verzi ▲
Taxa auto propusă de guvern nu urmăreşte decât să cureţe aerul marilor oraşe, în condiţiile în care „protecţia mediului nu mai este o opţiune, ci o necesitate“, a declarat, ieri, premierul Călin Popescu-Tăriceanu în cadrul audierii publice „Poluarea auto versus protejarea mediului“. „Nu ne mai putem permite să nu luăm unele măsuri doar pentru că acestea nu sunt populare“, a subliniat prim-ministrul, care a adăugat că este nevoie de dezvoltarea unei culturi a protecţiei mediului. Procedeul iniţierii unei audieri publice are un dublu câştig - obligă guvernanţii să-şi „calibreze“ deciziile la opiniile şi observaţiile cetăţenilor, dar şi aceştia pot afla în detaliu acţiunile pe care Executivul intenţionează să le facă pentru a stopa poluarea, a afirmat premierul. El a precizat că guvernanţii trebuie să fie „realişti“ şi să înţeleagă că nu se poate renunţa de la o zi la alta la automobilele care poluează excesiv. „Ca premier, trebuie să-i ascult pe toţii românii şi înţeleg de ce taxa pe poluare este privită cu reticenţă. Din această perspectivă, subliniez că taxa auto va aduce beneficii reale mai importante decât cheltuiala suplimentară pe care o presupune“, a spus premierul. Bani pentru investiţii transparente El a precizat că banii obţinuţi în urma acestei taxe vor fi folosiţi în investiţii „directe şi transparente“, în proiecte privind protecţia mediului, precum amenajarea de parcuri şi spaţii verzi sau continuarea procesului de împădurire. „Se va pune, de asemenea, accent pe crearea de surse de energie nepoluante - eolian, solar, geotermal - vom pune accent pe renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul naţional şi pe transportul alternativ, prin realizarea pistelor de biciclişti“, a precizat Tăriceanu. Prim-ministrul este de părere că o primă consecinţă directă a taxei va încurajarea cumpărării de maşini mai puţin poluante. „Este adevărat că parcul auto al României - cu cele 54% de maşini non-euro - nu se poate schimba peste noapte, dar nici nu trebuie să stăm pasivi“, a spus Tăriceanu. El a adăugat că, indirect, taxa mai aduce şi un beneficiu pentru români - încurajarea industriei autohtone de automobile. Totodată, premierul a subliniat că iniţierea acestei taxe a ţinut cont de principiul european „poluatorul plăteşte“. Tăriceanu a arătat că, potrivit unor sondaje europene, la nivelul Uniunii, aproximativ 300.000 de persoane mor datorită unor boli cauzate de aerul poluat. De asemenea, poluarea din transport este unul din „responsabilii“ pentru schimbările climatice, în condiţiile în care traficul urban la nivelul UE generează 40% din emisiile de CO2 şi 70% din celelalte emisii poluante. Comisia Europeană a deschis anul trecut procedura de infringement (încălcarea Tratatului UE) împotriva României din cauza taxei auto pe care o consideră discriminatorie. Ulterior, autorităţile de la Bucureşti şi reprezentanţii Comisiei Europene au avut mai mult runde de negocieri pe marginea propunerilor de modificare a taxei, astfel încât aceasta să corespundă normelor europene. Noua variantă a taxei de poluare auto prevede scăderea nivelului taxei în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare. Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculează pe baza unei formule care ţine cont de emisiile de dioxid de carbon (CO2) şi taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de norma de poluare, de taxa specifică exprimată în euro/1 cmc. Formula de calcul include şi o cotă de reducere a taxei.