Taxele de zbor, la vedere
Deputaţii europeni solicită tuturor companiilor de transport aerian (inclusiv companiilor de tip low cost) să facă publice informaţii detaliate privind preţurile şi tarifele percepute, precum şi toate impozitele, taxele obligatorii, suprataxele şi alte comisioane pe care aceştia le percep în beneficiul unor terţe părţi
Tarifele pentru transportul aerian, publicate în orice formă, inclusiv pe internet, adresate direct sau indirect pasagerilor, trebuie să includă toate impozitele, taxele obligatorii, suprataxele şi comisioanele cunoscute în momentul publicării. De asemenea, suplimentele de preţ opţionale (asigurări, taxe pentru bagaj excesiv) sunt comunicate în mod clar, „transparent şi neechivoc“, la începutul fiecărei proceduri de rezervare, iar acceptarea lor de către pasager trebuie să fie rezultatul unui demers explicit. Orice acord implicit, care are ca scop acceptarea unor astfel de suplimente, este nul şi neavenit. În plus, toate costurile care nu sunt incluse în tarifele pentru transportul aerian şi care nu sunt percepute de operatorii de transport aerian ce operează în cadrul UE trebuie prezentate în mod detaliat, de către „vânzătorul de bilete“. Operatorii sunt obligaţi să permită accesul la tarife pentru transportul aerian fără discriminare pe criterii de naţionalitate, loc de reşedinţă al pasagerului sau sediul agentului de voiaj în cadrul Comunităţii. Tot pentru a veni în întâmpinarea consumatorilor, deputaţii europeni solicită ca tarifele aplicabile transportului de pasageri şi de marfă să fie prezentate în cadrul unor categorii separate: impozite şi alte taxe şi contribuţii percepute de state, taxe legate de controlul traficului aerian; taxe, contribuţii, comisioane şi alte costuri percepute în beneficiul companiilor aeriene; comisioane, contribuţii, taxe şi alte costuri percepute în beneficiul operatorilor aeroportuari. În cazul în care costurile aeroportuare sau de siguranţă la bord sunt incluse în preţul biletului de avion, acestea trebuie să fie menţionate separat pe bilet sau să fie indicate, în orice alt mod, pasagerului. Indiferent dacă sunt percepute de către statele membre, operatorii de transport aerian sau alte entităţi, taxele şi costurile pentru siguranţă sunt transparente şi utilizate exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor în materie de siguranţă în aeroporturi şi la bordul aeronavelor. Un nou articol introdus de către deputaţii europeni în propunerea de regulament prevede ca operatorul de servicii de transport aerian să facă dovada că beneficiază de o asigurare suficient de mare pentru a fi capabil să ramburseze sumele plătite şi să acopere costurile de repatriere a pasagerilor, în cazul în care nu poate să efectueze zborurile rezervate din cauza insolvabilităţii sau anulării licenţei de exploatare. Autoritatea competentă, responsabilă cu acordarea licenţelor, poate suspenda sau anula licenţa de exploatare, în cazul în care există motive rezonabile pentru a suspecta că operatorul de transport aerian nu îşi poate satisface obligaţiile curente şi potenţiale, pentru o perioadă de 12 luni. Operaţiunile de transport de la o bază operaţională aflată într-un alt stat decât cel în care operatorul de transport aerian îşi are sediul principal au creat probleme în ceea ce priveşte determinarea legislaţiei muncii şi celei sociale, aplicabile membrilor echipajului. Pentru a soluţiona această problemă, deputaţii europeni solicită introducerea în regulament a unei prevederi clare, astfel încât statele membre vor asigura aplicarea corectă a legislaţiei sociale naţionale şi comunitare. Dacă deputaţii europeni vor adopta acordul obţinut cu Consiliul, regulamentul ar putea intra în vigoare în a 20-a zi după publicarea sa în Jurnalul Oficial UE. Luând însă în considerare aspectele tehnice, este puţin probabil ca noile dispoziţii să mai poată fi aplicate în cursul acestei veri.