Telefon de sprijin pentru persoanele instituționalizate
Persoanele aflate în centrele rezidenţiale au la dispoziție o linie telefonică gratuită, la numărul 0800.500.550, unde pot suna pentru consiliere sau pentru a semnala eventuale probleme.
Linia telefonică, lansată joi de Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituţionalizaţi, Centrul de Resurse Juridice şi Reprezentanţa UNICEF în România, a apărut ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranţă al copiilor şi adulţilor din centre, pentru a le oferi consiliere psiho-socială, dar şi pentru a preveni şi identifica eventualele abuzuri, arată un comunicat al UNICEF.
Cea mai consistentă nevoie a persoanelor instituţionalizate adulte sau minore este cea de comunicare, deoarece nimeni nu îi ascultă pe aceşti oameni, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele ANDPDCA, Mădălina Turza, la evenimentul de lansare a proiectului. Turza a explicat că beneficiarii centrelor rezidenţiale au fost informaţi despre existenţa numărului de telefon. „Sunt mai multe bariere în calea accesării acestui număr, dar încercăm să găsim o variantă de a construi acest curaj, pentru că este vorba de un curaj pentru ca ei să sune“, a declarat președintele Autorității.
Pot apela la Telverde pentru sprijin psihologic sau pentru ghidaj în anumite situaţii legate de pandemie și angajaţii DGASPC-urilor şi ai centrelor rezidenţiale.
Potrivit datelor oficiale, la 30 iunie 2020, 14.865 de copii și 17.496 de persoane adulte cu dizabilităţi erau beneficiari ai serviciilor de tip rezidenţial.
(Cristina Zamfirescu)