Terapie 3D în laboratorul Facultăţii de Psihologie a UBB
Un laborator de la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj foloseşte imagini tridimensionale pentru vindecarea unor boli precum autismul, fobiile, tulburările de atenţie sau de vorbire, stres posttraumatic. Psihologul Daniel David a spus că realitatea virtuală, în psihologie, înlocuieşte testele cu creion şi hârtie. În loc să fie întrebat pacientul cum ar reacţiona dacă ar fi într-o clădire cu zece etaje, în realitatea virtuală acesta poate fi „pus“ pe clădirea de zece etaje, pentru a i se studia reacţia.
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“ (UBB) a lansat „Platforma de Roboterapie şi Psihoterapie prin Realitate Virtuală“, destinată activităţilor didactice şi serviciilor inovative ale Clinicii Universitare de Psihologie, conform Agerpres. Platforma este un centru de excelenţă al Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie a UBB şi face parte din proiectul „Star-Gate Psy“, care îşi propune să identifice tehnologii inovative de optimizare şi dezvoltare a minţii şi potenţialului uman, în cadrul ei desfăşurându-şi activitatea psihologi, medici, informaticieni şi graficieni specializaţi în SUA, în domeniul psihoterapiei, prin robotică (roboterapie) şi realitate virtuală. În cadrul Platformei sunt deja funcţionale cinci laboratoare, dotate cu cea mai avansată tehnologie, denumite „Stress Control“, „Virtual Classroom“, „Pain Control“, „Star Trek-Holodeck“ şi „Data“. Laboratorul „Stress Control“ este utilizat pentru cercetarea şi tratamentul tulburărilor de anxietate, precum frica de a conduce autoturismul pe timp de noapte, fobia zborului cu avionul sau stresul după un traumatism major. Cercetările derulate de acest laborator sunt supervizate de Albert Ellis Institute din SUA (Albert Ellis este fondatorul psihoterapiilor cognitiv-comportamentale). „Virtual Classroom“ se ocupă de tratamentul copiilor cu tulburări de atenţie şi hiperactivitate (ADHD - Deficit de Atenţie, Hiperactivitate, Impulsivitate), dar şi de tulburările emoţionale şi de comportament. Este utilizat pentru optimizarea învăţării şcolare. Cercetarea derulată de laborator în acest moment, cu parteneri din SUA şi Germania, investighează, în premieră naţională, efectul comparativ al medicaţiei şi psihoterapiei pentru copii cu ADHD. În laboratorul „Pain Control“, activitatea se concentrează asupra controlului durerii cronice a pacienţilor care au suferit o amputaţie sau o altă operaţie dificilă, prin mijloace psihologice, în timp ce „Star Trek-Holodeck“ este un laborator integrativ de realitate virtuală, utilizat pentru tratamentul şi cercetarea unor tulburări psihice complexe, conform Agerpres. În cel de-al cincilea dintre laboratoare, „Data“, se fac aplicaţii ale roboticii în psihoterapie, aici fiind efectuate studii clinice controlate privind efectul roboţilor asupra îmbunătăţirii calităţii vieţii vârstnicilor aflaţi în cămine sociale, dar şi a copiilor cu tulburări severe, de tipul autism sau tulburări de învăţare. Psihologul clujean Daniel David, care coordonează proiectul, a spus că „decât să urc la înălţime cu subiectul care se teme de înălţime, pot să-l expun în realitate virtuală, nu costă zborul cu avionul, pot opri procesul, am control asupra reacţiilor comportamentale, realitatea virtuală corectează limitele majore“, conform Mediafax.