TikTok: rețeaua cu cele mai puține informații de încredere
O analiză a agenției franceze de presă AFP subliniază rolul tot mai important al reţelelor sociale în diseminarea informaţiilor, citând un raport anual al Institutului Reuters, bazat pe răspunsuri obţinute în 47 de ţări, care arată că proporţia utilizatorilor care îşi obţin ştirile din reţelele sociale a crescut în ultimii ani. În 2024, 29% dintre cei chestionaţi au declarat că reţelele sociale reprezintă principala lor sursă de informaţii, față de 23% în 2018.
Dacă în urmă cu 10 ani două reţele (YouTube şi Facebook) erau principalele surse de informaţii, acum există şase (YouTube, Facebook, Instagram, X, TikTok şi WhatsApp). Utilizarea lor este departe de a fi uniformă, variind atât audiențele, cât și informaţiile disponibile. TikTo este sursă de informaţii pentru 13% dintre persoanele intervievate de Institutul Reuters, iar reţeaua nu este identificată ca un mijloc media fiabil: 27% dintre utilizatori consideră că este dificil să găsească aici informaţii de încredere, cea mai mare rată dintre reţele sociale.
Analiza mai remarcă scăderea de atractivitate a Facebook pentru cei care doresc să se informeze. O medie de 26% dintre utilizatori au folosit Facebook pentru informare în 2024, comparativ cu 42% în 2016. YouTube a înregistrat un număr tot mai mare de utilizatori (între 23 și 25% în funcție de vârstă) care au apelat la ea pentru a se informa. Rețeaua X (fostul Twitter) are o presă relativ proastă: 24% dintre respondenți consideră că este dificil să identifici ştirile bune şi rele. În opinia lui Arnaud Mercier, profesor la Universitatea Paris 2, un „ochi critic” asupra informaţiilor rămâne „vital pentru orice cetăţean”, iar acest lucru este valabil atât pentru reţelele sociale, cât şi pentru media tradiţionale.